Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1575832_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 44 (Alm. del):
I brev af 10. november 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 44:
”Vil ministeren oplyse, hvordan udviklingen i antallet af folkeskolelærere
ansat i folkeskolen har været fra oktober 2011 til juni 2015 opgjort år for
år?”
Svar:
Det fremgår af tabel 1, at antallet af lærere i den almene folkeskole er
faldet siden 2010/11. Nedgangen i antallet af lærere i hele perioden
2010/11 til 2014/15 er på 4.245 personer, svarende til en nedgang på 9
procent.
Af tabel 2 fremgår samme opgørelse fordelt på årsværk. Her fremgår det,
at der har været en nedgang i antal årsværk for lærere på 3.931. Dette
svarer i procent til en nedgang på 8,9 procent og svarer dermed stort set
til nedgangen i antallet af lærere (tabel 1).
For overblikkets skyld er udviklingen i antal lærere og lærerårsværk for
de almene folkeskoler fremhævet med gult i tabellerne herunder.
Udviklingen i antal lærere og lærerårsværk bør ses i forhold til udviklin-
gen i antal pædagoger og pædagogårsværk (tabel 1 og 2). Der har i perio-
den 2010/11-2014/15 været en tilgang i pædagoger på folkeskoler på
henholdsvis 6.946 personer (svarende til en tilgang på 175,3 procent) og
4.601 årsværk (svarende til en tilgang på 278,9 procent). Langt den stør-
ste del af stigningen er sket mellem 2013/2014 og 2014/15.
Den samlede udvikling i antal hhv. årsværk af lærere og pædagoger i den
almene folkeskole og specialskoler for børn er således steget fra
56.238/49.748 i 2010/2011 til 58.625/50.376 i 2014/2015. Det bemær-
04-12-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om hvordan udviklingen i antallet af folkeskolelærere ansat i folkeskolen har været fra oktober 2011 til juni 2015, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575832_0002.png
2
kes, at elevtallet i samme periode er faldet med 3,1 procent i folkeskolen
og 12,4 procent i specialskoler for børn.
Tabel 1: Antal lærere og pædagoger
Ændring 2010/11-
2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15
2014/15
Ændring Ændring i
i antal
procent
47.394
3.360
44.943
3.216
43.939
2.943
43.529
2.840
43.149
2.689
-4.245
-671
-9,0%
-20,0%
Lærere
Almene fol-
keskoler
Specialskoler
for børn
Pædagoger
Almene fol-
keskoler
Specialskoler
for børn
Total
3.963
1.521
56.238
4.344
1.709
54.212
5.551
1.536
53.969
5.787
1.476
53.632
10.909
1.878
58.625
6.946
357
2.387
175,3%
23,5%
4,2%
Note: Opgørelsen tager ikke hensyn til beskæftigelsesgraden. Kilde: Styrelsen for It og
Læring
Tabel 2: Antal årsværk for lærere og pædagoger
Ændring 2010/11-
2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15
2014/15
Ændring Ændring i
i antal
procent
44.187
3.031
41.794
2.862
41.029
2.726
41.072
2.650
40.257
2.468
-3.931
-563
-8,9%
-18,6%
Lærere
Almene fol-
keskoler
Specialskoler
for børn
Pædagoger
Almene fol-
keskoler
Specialskoler
for børn
Total
1.650
880
49.748
1.746
950
47.352
2.110
971
46.836
2.554
925
47.200
6.251
1.400
50.376
4.601
520
628
278,9%
59,1%
1,3%
Note: Kun de nævnte personaletyper indgår. Antallet af årsværk er beregnet som den
samlede arbejdstid divideret med 1924 timer. Kilde: Styrelsen for It og Læring
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby