Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1678382_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 381 (Alm. del):
I brev af 22. september 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Mag-
dalene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 381:
”Vil ministeren – på baggrund af Børne- og Undervisningsudvalgets hø-
ring om nationale test den 14. september 2016 – tage initiativ til at ned-
sætte et uvildigt udvalg, som kan gennemgå fordele og ulemper ved de
nationale test med henblik på at komme med anbefalinger til en eventuel
revision eller afskaffelse af de nationale test? Der henvises til, at det på
høringen blandt andet blev fremhævet, at de nationale test ikke fungerer
som pædagogisk redskab, ligesom der blev udtrykt stor bekymring for
særligt unge børns psykiske trivsel, når de bliver stillet over for kravet om
nationale test. Det blev også fremført, at testene har en social slagside,
fordi de styrker de børn, der klarer sig bedst, mens det forholder sig om-
vendt for de børn, der klarer sig dårligst.”
Svar:
Jeg er atid lydhør, når eksperter og fagpersoner fremsætter relevante for-
slag til, hvordan testene kan gøres bedre. Jeg har dog ikke aktuelt planer
om at nedsætte et udvalg, som kan komme med anbefalinger til en revi-
sion eller afskaffelse af de nationale test, men jeg vil i forbindelse med
den videre udvikling af testsystemet sikre, at brugere og relevante parter
fortsat inddrages, så de oplever, at testene har en høj brugervenlighed.
Det har også været praksis hidtil.
En af de ting, jeg har noteret mig fra eksperthøringen i udvalget den 14.
september 2026, hvor jeg i øvrigt ikke var inviteret, er, at der blandt
mange lærere, forældre og skoleledere er opbakning til at anvende test
som led i den løbende evaluering. Ligesom spørgeren har jeg også note-
ret mig, at der blev udtrykt bekymring for, hvordan test påvirker de yng-
ste elever, samt efterspurgt en styrket anvendelse af testene.
20-10-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at nedsætte et uvildigt udvalg, som kan gennemgå fordele og ulemper ved de nationale test med henblik på at komme med anbefalinger til en eventuel revision eller afskaffelse af de nationale test, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Jeg vil gerne erindre om, at de nationale test blev indført af et bredt fler-
tal i Folketinget, fordi evalueringskulturen i folkeskolen skulle styrkes, fx
ved at skabe refleksion og dialog om elevernes faglige niveau og udvik-
ling. Samtidig skulle der mere fokus på alle elevers faglige udvikling. Men
jeg vil også gerne understrege, at testene kun er ét redskab blandt flere,
som kan bidrage til lærernes overblik og vurdering af elevernes udbytte
af undervisningen. Resultaterne hverken kan eller skal stå alene, men de
kan bidrage til at kvalificere lærernes samlede vurdering af eleverne.
Jeg kan oplyse, at det i forbindelse med den første evaluering af testene,
som Rambøll gennemførte for Undervisningsministeriet i 2013, og som
opfølgning på den daværende undervisningsministers redegørelse til Fol-
ketinget i december 2013, blev aftalt i folkeskoleforligskredsen, at der
senest i 2018 igangsættes en ny samlet evaluering af de nationale test.
Heri vil naturligt indgå en række af de forhold som indgik i udvalgets
høring.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby