Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1676187_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. oktober 2016
Besvarelse af spørgsmål 376 alm. del stillet af udvalget den 16. sep-
tember 2016 efter ønske fra (S) Mattias Tesfaye.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for indholdet og omfanget af den ekstra indsats
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af ministerens svar på
samrådet den 10. maj 2016 har gjort for at sikre myndighedernes kend-
skab til vejledningen om sociale klausuler?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i forbindelse med udbudslovens
ikrafttrædelse ved årsskiftet igangsat en kampagne for at sætte fokus på
de nye udbudsregler. Kampagnen omfatter blandt andet hjemmesiden
bedreudbud.dk, der samler viden, nye tiltag, gode erfaringer samt oplys-
ninger om oplæg og dialogmøder om reglerne på udbudsområdet. Der er
knyttet et nyhedsbrev til hjemmesiden, som i øjeblikket har 578 abonnen-
ter.
I forlængelse af, at vejledningen om sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler er blevet opdateret, har Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen orienteret herom i det seneste nyhedsbrev af 26. september 2016 samt
lagt en artikel om vejledningen på kampagnesitet. Artiklen om vejlednin-
gen og nyhedsbrevet kan findes på henholdsvis bedreudbud.dk og
kfst.dk.
Som nævnt i min besvarelse af BUU alm. del – spm. 375 har Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen - for at nå bredere ud i kommuner og regioner -
desuden sendt et brev til KL og Danske Regioner, der opfordrer til at ud-
brede budskabet til deres medlemmer, om øget fokus på brug af sociale
klausuler ved relevante udbud.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen