Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1673351_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for It og Læring
Vester Voldgade 123
1552 København V
Tlf. 3587 8889
Fax 3587 8890
E-mail [email protected]
www.stil.dk
CVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 371 (Alm. del):
I brev af den 15. september 2016 har udvalget efter ønske fra Mattias
Tesfaye (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 371:
”Anerkender ministeren, at det i forhold til sagen om Høje Taastrup
Private Gymnasium er problematisk, at oplysninger om eleverne kan
tilgås af alle, og dermed gør eleverne ekstra udsatte, og vil ministeren på
den baggrund bede Datatilsynet om at revurdere bedømmelsen af Lectio,
der betyder, at programmet er at finde på listen over godkendte studie-
administrative systemer?”
Svar:
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 370, har rektor Crilles Bacher
oplyst, at skolen er i dialog med leverandøren af Lectio, herunder med
henblik på at begrænse adgangen til oplysninger om navne, klasser og
skemaer.
Jf. min tidligere besvarelse af 9. september 2016 af spørgsmål 331 er be-
kendtgørelsen om krav til studieadministrative systemer mv., som Lectio
er systemrevideret efter, blandt andet tilrettelagt med henblik på at sikre,
at de studieadministrative løsninger lever op til persondataloven. Det
indebærer, at revisor i forbindelse med udarbejdelse af grundlaget for
systemrevisionsrapporten vedrørende Lectio har forholdt sig til, om det
studieadministrative system lever op til persondataloven. Systemrevisi-
onsrapporten vedrørende Lectio er uden revisorforbehold.
Ministeriet bemærker, at Styrelsen for It og Læring ikke godkender stu-
dieadministrative systemer, men alene vedligeholder en liste over studie-
administrative systemer, som har en revisorerklæring uden forbehold.
Jeg kan supplerende oplyse, at Datatilsynet tidligere har truffet afgørelse i
sager vedrørende Lectio, herunder i forbindelse med spørgsmålet om
07-10-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om, hvorvidt det er problematisk, at oplysninger om eleverne kan tilgås af alle via Lectio, og vil Datatilsynet blive bedt om at revurdere bedømmelsen af Lectio, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1673351_0002.png
2
åbenhed jf. nedenstående links. Heri er der ikke fundet grundlag for brud
på persondataloven.
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/off
entliggoerelse-af-oplysninger-paa-lectiodk/
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/off
entliggoerelse-af-elev-og-laereroplysninger-paa-lectiodk/
I tilfælde af, at Datatilsynet skulle træffe en fornyet afgørelse, vil ministe-
riet som konsekvens ændre praksis i forhold hertil.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby