Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1668246_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 368
(Alm. Del) af 12. september 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren mener, at kvaliteten af grundsko-
leundervisningen påvirker samfundets økonomiske vækst, og dermed de
forudsætninger, som ligger til grund for den langsigtede økonomiske holdbarhed?
Svar
Et højt uddannelsesniveau bidrager til at øge arbejdsstyrkens kvalifikationer og
understøtter dermed en høj beskæftigelse, vækst og produktivitet. Som fundament
og adgangsgivende til resten af uddannelsessystemet spiller grundskolen en helt
central rolle. Målet med grundskolen er således bl.a. at give børnene kundskaber
og færdigheder, der forbereder dem bedst muligt til videre uddannelse.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger, der ligger til grund for vurde-
ringen af den langsigtede økonomiske holdbarhed, indregnes virkninger af et sti-
gende uddannelsesniveau på både arbejdsudbud og produktivitet,
jf. Finansredegørel-
se 2014.
Kvaliteten af grundskoleundervisningen såvel som elevernes opnåede
færdigheder vil have betydning for det efterfølgende uddannelsesomfang og vil
dermed på længere sigt påvirke uddannelsesniveauet i befolkningen. Flere under-
søgelser viser således en klar sammenhæng mellem opnåede resultater i grundsko-
len og den efterfølgende sandsynlighed for at gennemføre en uddannelse. På den
måde påvirker kvaliteten af undervisningen i grundskolen indirekte fremskrivnin-
gen af vækst og arbejdsudbud i de mellemfristede fremskrivninger.
På kort sigt vil et stigende uddannelsesomfang isoleret set svække de offentlige
finanser, idet de studerende arbejder mindre og udgifterne til bl.a. undervisningen
og SU stiger. Men på længere sigt forventes de kortsigtede udgifter i stort omfang
at blive opvejet af bl.a. højere skatteindtægter, hvorfor et højere uddannelsesni-
veau er omtrent neutralt for de offentlige finanser på lang sigt,
jf. Finansredegørelse
2014.
Et højere uddannelsesniveau ventes således ikke at forbedre de offentlige
finanser, men vil derimod give højere produktivitet og dermed højere økonomisk
velstand til gavn for samfundet og den enkelte.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvordan ministeren mener, at kvaliteten af grundskoleundervisningen påvirker samfundets økonomiske vækst, og dermed de forudsætninger, som ligger til grund for den langsigtede økonomiske holdbarhed, til finansministeren
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister