Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1671310_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 364 (Alm. del):
I brev af 8. september 2016 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 364:
”Kriterierne for udpegning af de kommuner, som havde særlige vanske-
ligheder ved at leve op til skolereformen, og dermed kunne modtage et
ekstraordinært tilskud i forbindelse med indfasning af folkeskolerefor-
men, var: et relativt lavt potentiale for øget brug af lærerpersonale til
undervisning, men også et højt behov for øget antal undervisningstimer,
vanskeligt udgangspunkt for en effektiv skolestruktur på grund af lav
befolkningstæthed og relativt lavt potentiale for frigørelse af midler ved
reduceret pasningsbehov i SFO, fritidshjem og klubtilbud. Vil ministeren
for de kommuner, der modtog dette ekstraordinære tilskud, redegøre for
udviklingen i de tre parametre? Ministeren bedes i opgørelsen redegøre
for hver enkelt kommunes udvikling i forhold til de tre parametre.”
Svar:
Det ekstraordinære tilskud i forbindelse med indfasning af folkeskolere-
formen blev besluttet i aftale om kommunernes økonomi for 2014 gæl-
dende i årene 2014-2017. En del af det ekstraordinære tilskud blev i 2014
og 2015 givet som et grundbeløb til alle kommuner fordelt efter antallet
af folkeskoleelever, mens den resterende del af det ekstraordinære tilskud
blev fordelt til kommuner med et beskatningsgrundlag under landsgen-
nemsnittet efter kriterier for omstillingsudfordringer på folkeskoleområ-
det. I kriterierne har indgået: Gennemsnitligt planlagt timetal, lærer/elev
ratio, rejsetid pr. indbygger og forældrebetalingsandel i SFO, hvor tilskud
er fordelt efter antallet af folkeskoleelever i de kommuner, der opfylder
kriterierne.
I 2016 og 2017 er det samlede ekstraordinære tilskud fordelt til kommu-
ner med et beskatningsgrundlag under landsgennemsnittet efter kriteri-
erne for omstillingsudfordringer på folkeskoleområdet.
05-10-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministeren for de kommuner, der modtog dette ekstraordinære tilskud, redegøre for udviklingen i de tre parametre, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1671310_0002.png
2
Formålet med kriterierne til fordeling af det ekstraordinære tilskud har
været at beskrive de økonomiske udfordringer for kommunerne før en
omstilling, og der er således anvendt data fra det samme dataår over hele
perioden.
Nedenfor fremgår udviklingen i tre ud af fire kriterier for de kommuner,
der har fået del i det ekstraordinære tilskud i forhold til den/de kriterier,
som den pågældende kommune har fået tilskud på baggrund af.
Da befolkningstætheden (rejsetid pr. indbygger) generelt ikke ændres,
fremgår udviklingen i denne ikke af nedenstående.
Gennemsnitlig planlagt timetal og lærer/elev ratio
I tabel 1 fremgår udviklingen i det gennemsnitlige planlagte timetal i fol-
keskolen for perioden 2012/2013-2015/2016 for de kommuner, der har
modtaget et ekstraordinært tilskud på baggrund af et gennemsnitligt
planlagt timetal under landsgennemsnittet og samtidig en lærer/elev ratio
under landsgennemsnittet. Det planlagte timetal for 2012/2013 har været
udgangspunkt for fordeling af det ekstraordinære tilskud. Landsgennem-
snittet fremgår i tabellen til sammenligning.
Det skal bemærkes, at lektiehjælp og faglig fordybelse først er blevet ob-
ligatorisk i skoleåret 2015/2016.
Tabel 1.
Udviklingen i gennemsnitlig planlagt timetal i folkeskolen for
udvalgte kommuner samt landsgennemsnit, børnehaveklassen til 9. klas-
se, 2012/2013-2015/2016
2012/2013 2013/2014 2014/2015 2015/2016
Faxe
8.298
10.621
12.687
12.970
Stevns
8.005
10.465
12.610
12.960
Næstved
8.282
10.845
12.771
12.964
Bornholm
8.319
10.691
12.860
13.007
Middelfart
8.303
11.293
12.614
12.908
Assens
8.320
10.762
12.821
12.782
Nyborg*
8.168
11.257
12.960
12.960
Haderslev*
8.208
10.403
12.628
12.926
Tønder
8.212
10.429
12.714
12.984
Vejen
8.266
10.344
12.597
12.999
Aabenraa
7.977
9.951
12.865
12.982
Vejle
8.325
10.506
12.784
12.995
Holstebro
8.017
9.785
12.763
13.005
Odder
8.179
10.789
12.795
12.410
Silkeborg
8.065
10.097
12.801
13.014
Aarhus
8.130
10.549
13.035
13.063
Ringkøbing-Skjern
8.149
9.908
12.818
12.986
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministeren for de kommuner, der modtog dette ekstraordinære tilskud, redegøre for udviklingen i de tre parametre, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1671310_0003.png
3
Viborg
Rebild
Jammerbugt
Landsgennemsnit
8.178
8.199
8.122
8.321
10.431
10.835
10.025
10.672
12.520
12.822
12.783
12.728
12.674
13.019
12.978
12.942
Anm.: Timetallene er ikke vægtet i forhold til antallet af elever på hvert klassetrin. Det
planlagte timetal for børnehaveklassen i 2014/2015 vurderes at være lavere end i virke-
ligheden, da det i indberetningen ikke har været muligt at indberette timer til understøt-
tende undervisning og øvrig tid med eleverne i skemaet. Sammenligning mellem årene,
hvor 2014/2015 indgår, skal derfor foretages med varsomhed.
* Statistikken for elevtallet for skoleåret 2011/2012 er i løbet af perioden blevet korri-
geret af Danmarks Statistik, hvilket indebar, at Nyborg i 2016 og 2017 ikke indgik i
fordelingen af tilskud efter kriteriet. I stedet indgik Haderslev i fordelingen.
Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
I tabel 2 fremgår udviklingen i lærer/elev ratio i folkeskolen for perioden
2011/2012-2014/2015 for de kommuner, der har modtaget et ekstraor-
dinært tilskud på baggrund af et gennemsnitligt planlagt timetal under
landsgennemsnittet og samtidig en lærer/elev ratio under landsgennem-
snittet. Lærer/elev ratio for 2011/2012 har været udgangspunkt for for-
deling af det ekstraordinære tilskud. Landsgennemsnittet fremgår i tabel-
len til sammenligning.
Det skal bemærkes, at lærer/elev ratioen ikke tager hensyn til, at pæda-
goger i højere grad er blevet en del af undervisningen i folkeskolen som
følge af folkeskolereformen. Ministeriet medtager derfor normalt alt pæ-
dagogisk personale, der er del af undervisningen i forhold til oplysninger
efter folkeskolereformen, men da det er lærer/elev ratio, der har været
udgangspunktet i fordeling af det ekstraordinære tilskud, er det også læ-
rer/elev ratio, der fremgår af tabellen.
Tabel 2.
Udvikling i lærer/elev ratio i folkeskolen for udvalgte kommu-
ner samt landsgennemsnit, børnehaveklassen til 9. klasse, 2011/2012-
2014/2015
2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015
Faxe
7,2%
6,6%
7,1%
7,0%
Stevns
7,5%
7,2%
7,6%
7,7%
Næstved
7,7%
7,4%
7,4%
7,4%
Bornholm
7,3%
7,1%
7,0%
6,9%
Middelfart
7,5%
7,2%
7,3%
7,7%
Assens
6,8%
6,9%
7,1%
5,5%
Nyborg*
7,2%
7,0%
6,5%
7,1%
Haderslev*
7,5%
6,7%
7,1%
7,3%
Tønder
7,8%
7,7%
8,1%
7,8%
Vejen
7,6%
7,8%
7,7%
6,5%
Aabenraa
7,0%
6,6%
7,1%
7,2%
Vejle
7,1%
6,9%
6,5%
7,5%
Holstebro
7,1%
7,0%
6,9%
6,9%
Odder
7,4%
7,2%
7,9%
8,4%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministeren for de kommuner, der modtog dette ekstraordinære tilskud, redegøre for udviklingen i de tre parametre, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1671310_0004.png
4
Silkeborg
Aarhus
Ringkøbing-Skjern
Viborg
Rebild
Jammerbugt
Landsgennemsnit
6,8%
7,2%
7,2%
6,8%
6,6%
7,8%
7,6%
6,9%
7,0%
7,2%
6,8%
6,5%
7,8%
7,5%
7,0%
7,0%
7,2%
7,0%
6,4%
8,0%
7,6%
7,4%
7,1%
7,4%
7,5%
6,5%
8,5%
7,5%
Anm.: Elever i specialklasser indgår ikke. Pædagoger og børnehaveklasseledere, der
indgår som en del af undervisningen, indgår ikke.
* Statistikken for elevtallet for skoleåret 2011/2012 er i løbet af perioden blevet korri-
geret af Danmarks Statistik, hvilket indebar, at Nyborg i 2016 og 2017 ikke indgik i
fordelingen af tilskud efter kriteriet. I stedet indgik Haderslev i fordelingen.
Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Forældrebetalingsandel i SFO
I tabel 3 fremgår forældrebetalingsandelen i SFO for regnskab 2012 og
2015 samt budget 2016 for de kommuner, der har modtaget et ekstraor-
dinært tilskud på baggrund af en forældrebetalingsandel højere end
landsgennemsnittet. Forældrebetalingsandelen i SFO i regnskab 2012 har
været udgangspunkt for fordeling af det ekstraordinære tilskud.
Tabel 3.
Udvikling i forældrebetalingsandelen i SFO for udvalgte kom-
muner samt landsgennemsnit, regnskab 2012 og 2015 samt budget 2016.
Regnskab 2012 Regnskab 2015 Budget 2016
Halsnæs
28,5
27,4
31,2
Holbæk
42,6
43,9
51,8
Faxe
32,4
37,5
32,0
Ringsted
33,4
24,7
38,0
Stevns
40,0
41,3
46,2
Sorø
36,4
45,4
54,9
Næstved
34,7
35,2
36,7
Guldborgsund
34,8
36,9
35,6
Vordingborg
36,4
28,2
17,6
Middelfart
54,7
50,3
62,7
Assens
52,8
45,6
50,2
Faaborg-Midtfyn
33,9
31,6
26,9
Kerteminde
44,5
46,4
64,9
Odense
37,5
50,2
47,2
Nordfyn
29,4
28,4
33,4
Haderslev
48,5
51,2
44,1
Billund
33,6
37,6
43,0
Sønderborg
29,6
31,1
19,7
Tønder
35,0
34,0
39,6
Varde
31,3
35,4
48,1
Vejen
32,6
32,6
30,7
Horsens
37,0
35,1
24,2
Kolding
48,5
37,2
53,5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministeren for de kommuner, der modtog dette ekstraordinære tilskud, redegøre for udviklingen i de tre parametre, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1671310_0005.png
5
Vejle
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Silkeborg
Aarhus
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Rebild
Mariagerfjord
Hjørring
Landsgennemsnit
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet
33,5
37,4
41,6
31,8
52,2
46,6
35,5
28,7
41,9
31,4
36,3
30,7
32,4
32,1
33,0
38,1
39,9
28,2
43,6
53,6
52,5
28,7
64,8
37,8
39,4
30,2
52,4
0,0
36,6
31,4
26,3
38,5
37,6
53,7
46,4
30,6
43,5
58,4
46,9
33,9
65,2
41,9
38,7
32,4
53,1
0,0
29,6
44,2
27,2
33,8
36,5
50,2
45,5
31,6
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby