Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 360 (Alm. del):
I brev af 7. september 2016 har udvalget efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7. september 2016 fra
Charlotte Askjær Sand om speditørelever, jf. BUU alm. del – bilag 268?”
Svar:
Ét af målene med erhvervsuddannelsesreformen på det merkantile om-
råde var at sikre, at det blev attraktivt for virksomhederne at ansætte de
elever, der har valgt en erhvervsuddannelse frem for en studentereksa-
men. Derfor blev der etableret en eux-model, hvor eleverne på kontor-
uddannelsen fik et fireårigt uddannelsesforløb med både erhvervsuddan-
nelseskompetencer og kompetencer på gymnasialt niveau. Kontorud-
dannelse med specialer (herunder specialet ’spedition’) fik obligatorisk
eux for at imødekomme arbejdsgiveres behov for kompetencer på højere
niveau.
Formålet med hhx-uddannelsen er at forberede eleverne til videregående
uddannelse, mens formålet med en erhvervsuddannelse er, at den unge
tager en uddannelse, der bidrager til opfyldelse af arbejdsmarkedets be-
hov.
Erhvervsuddannelsesreformen har ikke ændret på, at nyuddannede spe-
ditører kan tage en erhvervsakademiuddannelse straks efter, at de er ud-
lærte.
Med de nye merkantile uddannelser får elever, der har en gymnasial ud-
dannelse, merit for dele af grundforløbet og den studiekompetencegi-
vende del af eux-forløbet samt for en del af praktikuddannelsen og sko-
leundervisningen i hovedforløbet.
28-09-2016