Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1670463_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 352 (Alm. del):
I brev af 6. september 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 352:
”Vil ministeren i forlængelse af Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestillings åbenhedsinitiativ i et skema oversende en oversigt over an-
delen af elever med mindst karakteren 2 i dansk og matematik? Tallene
ønskes opgjort for hver kommune i årene 2007 til 2016.”
Svar:
Andelen af elever med mindst 2 i dansk og matematik i de kommunale
skoler i perioden 2007-2015 fremgår af tabel 1 nedenfor. Ministeriet er
fortsat i gang med at indsamle og validere resultaterne fra folkeskolens
prøver i 2016. Der foreligger derfor endnu ikke data for 2016.
03-10-2016
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af en oversigt over andelen af elever med mindst karakteren 2 i dansk og matematik opgjort for hver kommune i årene 2007 til 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1670463_0002.png
2
Tabel 1. Andelen af elever i 9. klasse med mindst 2 i dansk og ma-
tematik fordelt efter kommuner, kommunale skoler, 2007-2015
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Faaborg-
Midtfyn
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
2007
89,1%
92,5%
87,4%
81,6%
95,0%
87,1%
84,3%
91,5%
91,3%
80,0%
93,5%
95,4%
92,7%
88,6%
92,2%
96,3%
92,4%
80,5%
87,1%
88,2%
89,5%
92,1%
82,6%
91,1%
95,6%
87,4%
89,7%
89,8%
79,9%
87,8%
92,8%
86,4%
88,5%
89,4%
85,3%
91,3%
93,0%
92,3%
83,1%
93,9%
83,6%
84,0%
81,4%
95,4%
90,7%
72,9%
91,1%
82,1%
2008
87,0%
88,5%
86,3%
79,8%
93,2%
90,0%
86,3%
92,3%
87,3%
81,6%
91,9%
92,3%
89,2%
87,3%
89,4%
84,0%
93,4%
81,9%
88,1%
87,2%
85,2%
90,3%
86,2%
91,9%
93,4%
91,1%
83,3%
88,3%
85,5%
82,4%
87,6%
76,4%
89,3%
86,2%
81,4%
89,8%
92,8%
88,0%
79,7%
89,5%
85,3%
83,2%
81,8%
95,5%
83,5%
77,1%
88,9%
82,5%
2009
89,0%
89,4%
88,8%
78,2%
95,7%
90,7%
85,2%
93,8%
92,3%
86,3%
90,5%
98,1%
92,6%
87,9%
91,0%
95,8%
93,7%
83,8%
87,5%
85,1%
88,8%
89,8%
87,1%
91,2%
96,2%
90,5%
91,0%
89,5%
84,1%
88,3%
89,2%
87,6%
89,9%
88,2%
90,5%
90,5%
93,3%
87,3%
79,9%
85,7%
85,5%
85,7%
85,7%
97,8%
87,1%
77,4%
90,6%
86,2%
2010
89,9%
89,7%
88,1%
81,0%
95,0%
88,5%
84,9%
95,0%
85,9%
83,1%
86,9%
95,6%
91,6%
89,1%
89,7%
90,3%
91,6%
86,5%
90,4%
83,6%
89,2%
87,4%
90,2%
94,0%
96,5%
87,4%
87,0%
92,0%
84,9%
83,7%
89,0%
82,8%
91,7%
88,8%
86,8%
89,0%
92,0%
86,8%
81,0%
88,8%
86,7%
85,3%
81,2%
96,8%
88,9%
77,3%
93,5%
85,0%
2011
88,4%
88,1%
86,6%
78,7%
93,7%
84,0%
77,7%
91,1%
82,7%
75,7%
93,9%
93,2%
91,8%
85,7%
2012
89,6%
90,5%
86,3%
79,6%
94,8%
92,0%
81,8%
90,9%
85,4%
83,5%
92,7%
98,0%
93,7%
91,7%
2013
87,9%
89,3%
87,5%
82,7%
92,9%
90,1%
80,2%
93,5%
83,3%
69,8%
90,8%
96,9%
93,4%
88,4%
87,8%
90,9%
91,0%
85,9%
89,6%
83,6%
90,8%
88,6%
82,1%
92,2%
97,0%
91,9%
90,7%
88,8%
83,7%
83,6%
82,5%
79,9%
84,5%
85,0%
82,1%
89,0%
87,5%
84,9%
79,5%
88,0%
81,6%
87,6%
80,3%
96,6%
91,1%
76,4%
88,4%
83,2%
2014
81,5%
88,6%
86,9%
73,7%
92,6%
88,5%
82,9%
89,3%
83,1%
80,4%
87,2%
96,4%
92,5%
88,3%
2015
86,1%
92,9%
88,8%
79,3%
93,8%
93,6%
80,7%
91,9%
86,8%
85,2%
92,2%
96,4%
94,5%
92,1%
83,9% 87,7%
94,3% 100,0%
91,1% 93,5%
78,9% 82,5%
83,1% 89,1%
78,3% 86,0%
88,1% 89,3%
84,8% 87,1%
83,9% 83,8%
90,5% 93,5%
94,9% 97,7%
85,4% 89,1%
85,6% 86,7%
85,1% 86,6%
84,9% 89,1%
80,7% 87,0%
87,4% 85,2%
82,7% 83,0%
87,1% 87,4%
86,4% 84,6%
82,7% 83,6%
85,1% 89,8%
87,5% 86,5%
85,0% 87,2%
80,6% 86,0%
87,9% 86,2%
82,2% 88,6%
84,9% 84,0%
79,7% 82,5%
96,5% 96,4%
91,4% 87,9%
73,7% 81,8%
89,6% 87,1%
80,7% 88,5%
83,1% 91,1%
83,3% 100,0%
93,4% 93,2%
80,5% 86,2%
92,9% 88,4%
84,3% 89,1%
84,5% 93,4%
87,1% 90,2%
86,5% 91,6%
92,0% 95,5%
96,0% 96,9%
89,8% 91,8%
87,4% 90,5%
86,6% 88,0%
84,8% 91,8%
80,2% 83,1%
77,8% 85,7%
85,0% 84,2%
83,8% 92,1%
87,8% 88,2%
88,4% 86,9%
86,8% 91,5%
84,2% 89,2%
85,9% 89,2%
77,7% 80,9%
88,2% 90,0%
83,9% 88,2%
87,2% 91,5%
78,2% 83,5%
97,0% 97,2%
87,0% 91,7%
77,4% 84,0%
84,2% 90,8%
85,5% 82,7%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af en oversigt over andelen af elever med mindst karakteren 2 i dansk og matematik opgjort for hver kommune i årene 2007 til 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1670463_0003.png
3
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-
Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-
Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tårnby
Tønder
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
92,0%
87,9%
82,2%
85,1%
86,2%
93,8%
89,9%
78,5%
94,1%
92,6%
92,2%
88,6%
88,4%
86,0%
93,0%
91,9%
88,3%
88,6%
86,4%
85,9%
87,7%
89,7%
90,8%
82,2%
90,1%
95,5%
85,9%
95,2%
91,2%
93,6%
91,4%
82,2%
93,8%
87,1%
88,8%
90,5%
88,2%
91,2%
86,0%
91,4%
85,7%
87,1%
91,0%
91,6%
87,3%
91,1%
85,9%
92,9%
82,2%
86,4%
87,7%
84,4%
81,1%
84,1%
87,9%
92,0%
91,0%
83,3%
96,1%
94,7%
91,0%
92,9%
84,1%
86,9%
93,1%
89,4%
85,5%
90,4%
86,7%
82,6%
89,1%
92,6%
90,1%
80,3%
89,3%
92,9%
86,0%
91,7%
90,8%
92,3%
89,5%
83,7%
93,8%
86,3%
91,0%
88,7%
90,9%
92,1%
88,5%
87,6%
87,1%
90,1%
96,1%
89,5%
90,2%
88,4%
85,7%
91,7%
79,5%
88,5%
92,2%
88,7%
81,6%
86,8%
87,7%
89,5%
90,9%
84,0%
92,0%
89,7%
81,5%
86,9%
88,3%
91,1%
93,9%
76,3%
87,2%
85,1%
80,6%
85,1%
84,2%
87,6%
90,4%
72,4%
92,6%
90,5%
90,2%
89,1%
78,2%
84,5%
87,2%
87,3%
83,2%
86,8%
85,4%
80,6%
83,8%
86,3%
87,0%
76,7%
91,6%
94,1%
79,3%
63,9%
89,2%
89,1%
85,9%
79,3%
94,4%
85,6%
80,5%
78,9%
86,8%
87,2%
83,0%
85,2%
81,4%
80,5%
88,4%
88,9%
81,1%
85,5%
82,0%
88,6%
80,7%
89,8%
87,3%
87,2%
83,3%
86,9%
79,8%
90,6%
88,8%
76,1%
91,8%
88,2%
89,7%
88,6%
81,2%
85,5%
87,6%
87,7%
84,3%
89,0%
86,2%
84,0%
87,9%
90,5%
89,3%
78,6%
92,1%
95,9%
86,5%
80,0%
89,2%
87,6%
91,7%
77,1%
90,9%
88,6%
83,6%
87,4%
86,6%
89,9%
84,4%
90,5%
89,1%
84,4%
93,6%
90,5%
87,1%
88,4%
87,9%
89,4%
82,2%
90,8%
91,2%
88,0%
83,0%
84,4%
89,9%
88,7%
91,1%
76,6%
84,1%
85,5%
79,6%
90,4%
85,6%
87,6%
92,4%
68,6%
91,5%
91,8%
86,0%
90,9%
95,9%
94,1%
87,5%
77,7%
92,6%
93,8%
92,9%
92,6%
88,0%
86,2%
90,6%
88,1%
85,8%
84,5%
87,7%
78,8%
90,5%
90,6%
90,7%
85,6%
94,7%
95,3%
92,1%
77,8%
91,7%
90,5%
91,3%
82,2%
96,0%
88,2%
87,8%
90,4%
91,4%
91,4%
87,4%
91,8%
88,7%
83,4%
96,8%
93,1%
92,3%
86,8%
86,7%
95,2%
81,7%
95,8%
92,4% 94,0%
85,7% 100,0%
89,9% 90,1%
92,4% 92,1%
87,7% 82,4%
85,1% 88,1%
92,1% 90,4%
90,5% 85,4%
88,1% 89,2%
91,6% 88,1%
87,0% 87,9%
87,0% 89,2%
89,5% 88,1%
92,5% 94,4%
89,6%
81,4%
92,0%
96,7%
86,5%
80,0%
89,4%
94,1%
86,7%
83,8%
92,5%
88,3%
90,6%
87,1%
90,3%
91,6%
88,8%
88,6%
87,2%
90,0%
90,4%
91,5%
88,3%
88,2%
88,0%
90,8%
85,7%
97,9%
88,8%
85,1%
92,6%
96,1%
79,2%
92,1%
93,0%
93,5%
89,4%
83,7%
95,3%
88,2%
86,8%
92,7%
90,5%
90,7%
87,3%
91,1%
90,0%
85,1%
92,5%
90,0%
90,2%
90,3%
91,8%
92,0%
81,4%
90,4%
92,8% 90,7%
85,7% 100,0%
88,7% 90,8%
90,3% 90,4%
85,6% 84,3%
84,2% 80,8%
91,4% 92,0%
90,7% 77,8%
85,4% 84,6%
84,2% 85,3%
86,5% 87,2%
82,9% 79,1%
86,7% 86,8%
84,2% 87,0%
82,5%
80,4%
93,1%
93,7%
89,9%
88,5%
90,1%
87,6%
84,6%
82,2%
89,0%
85,0%
83,7%
88,7%
88,5%
87,4%
85,6%
84,6%
85,8%
83,8%
92,3%
88,8%
86,3%
86,2%
85,0%
88,3%
80,5%
86,4%
89,2%
76,6%
91,9%
92,7%
88,4%
78,3%
90,3%
86,2%
91,2%
76,0%
93,1%
76,0%
83,1%
88,1%
85,5%
90,2%
84,6%
87,0%
84,0%
84,6%
92,4%
85,8%
88,8%
86,5%
83,2%
88,9%
82,7%
86,7%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om oversendelse af en oversigt over andelen af elever med mindst karakteren 2 i dansk og matematik opgjort for hver kommune i årene 2007 til 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
4
Anm.: Folkeskoler, dagbehandlingstilbud, kommunale ungdomsskoler og specialskoler
for børn indgår. Alle klassetyper ekskl. privatister indgår. Andelen beregnes som antal-
let af elever, der har opnået et karaktergennemsnit på mindst 2 i både dansk og mate-
matik i forhold til alle elever, der kendes fra karakterindberetningen. For hver elev
beregnes et karaktergennemsnit af prøverne i dansk og et karaktergennemsnit i mate-
matik. Elever, der har aflagt alle prøver i både dansk og matematik, og som mindst har
opnået et karaktergennemsnit på 2 i begge fag, opfylder kriteriet. Elever, der ikke har
aflagt alle prøver i dansk og matematik, opfylder ikke kriteriet. Ved samkøring af karak-
terdata med Danmarks Statistiks elevregistre er det erfaret, at der er et antal elever på 9.
klassetrin, som ikke indberettes i karakterindberetningen. Det er derfor sandsynligt, at
den reelle andel af elever, som på landsplan ikke opfylder kriteriet om mindst 2 i dansk
og matematik, er højere end i det, der vises her – skønsmæssigt ca. 5 procentpoint. Der
er dog ikke sikker registermæssig dækning for disse manglende elever, og de kan ikke
fordeles på kommuner og skoler. De indgår derfor ikke i opgørelserne.
Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.