Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1665517_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 348 (Alm. del ):
I brev af 1. september 2016 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 348:
”Hvordan og hvem tilser oprettede muslimske gymnasier i Danmark?”
Svar:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører fagligt og økonomisk tilsyn
med de gymnasiale uddannelser og institutioner, herunder både private
og offentlige gymnasiale uddannelser.
Det faglige tilsyn angår både den faglige kvalitet og kravet om at forbe-
rede eleverne til medbestemmelse, medansvar samt rettigheder og pligter
i et samfund med folkestyre. Det økonomiske tilsyn vedrører økonomi-
ske-administrative forhold.
Der er i dag i alt 26 private gymnasier og studenterkurser oprettet tilbage
fra 1851 og frem til i år. Siden 2010 er der oprettet syv private gymnasier,
heraf fem med initiativgruppe og/eller ledelse af anden etnisk herkomst.
Det faglige tilsyn med de private gymnasier foregår integreret med tilsy-
net med de offentlige gymnasiale uddannelser.
I tilsynet anvendes primært to tilsynsspor, henholdsvis risikobaseret til-
syn og enkeltsagstilsyn.
Det risikobaserede faglige tilsyn tager sit udgangspunkt i indikatorbase-
rede screeninger, hvor styrelsen monitorerer de gymnasiale institutioners
faglige resultater på baggrund af relevante data.
Herudover foretager styrelsen som led i det økonomiske tilsyn en sær-
skilt screening af de private gymnasier med henblik på dels systematisk
19-09-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvordan og af hvem muslimske gymnasier tilses i Danmark, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
overvågning af deres økonomiske udvikling, dels med henblik på at mål-
rette tilsynet mod de private gymnasier, hvor der vurderes at være risiko
for økonomiske og administrative udfordringer.
Enkeltsagstilsynet omfatter som hovedregel tilsyn med enkelte institutio-
ners processer, resultater, økonomi og administration, herunder mang-
lende efterlevelse af gældende regulering på skolens eller institutionens
område.
Enkeltsagstilsynet iværksættes undertiden i forlængelse af det risikobase-
rede tilsyn eller på baggrund af konkrete henvendelser, men kan også
indledes som opfølgning på tidligere tilsynssager.
I lyset af de seneste års stigning i antallet af nyoprettede private gymnasi-
er vil styrelsen fremadrettet aflægge tilsynsbesøg inden for de første må-
neder af alle nyoprettede private gymnasiers virke. Tilsynsbesøget vil
som udgangspunkt være anmeldt, men det kan blive efterfulgt af uan-
meldte besøg, hvis der vurderes at være behov for det.
Tilsynsbesøget vil omfatte tilsyn med både økonomisk-administrative
forhold og den faglige kvalitet
Et privat gymnasium skal i sit virke med visse undtagelser overholde de
generelle regler, der er til indhold og tilrettelæggelse af de gymnasiale
uddannelser. Et privat gymnasium skal derfor efterleve formålsparagraf-
fen i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven). Af
formålsparagraffen i § 2, stk. 5 følger, at:
”uddannelsen og skolekulturen som helhed skal forberede eleverne til
medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med
frihed og folkestyre. Undervisningen og hele skolens dagligliv må derfor
bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Eleverne skal derigennem
opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og
forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til
udvikling og forandring samt forståelse af såvel det nære som det euro-
pæiske og globale perspektiv.”
Formålet med tilsynsbesøgene er på et meget tidligt tidspunkt at tilse, at
uddannelserne lever op til lovens krav, herunder også det overfor citere-
de krav om forberedelse til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og
pligter i et samfund med frihed og folkestyre.
Det følger endvidere af aftaleteksten om styrkede gymnasiale uddannel-
ser, at alle gymnasieuddannelser – herunder også de private gymnasier –
skal:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvordan og af hvem muslimske gymnasier tilses i Danmark, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
”forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed
og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse,
blandt andet ved at styrke elevernes kendskab til og respekt for grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Derfor skal man på alle gymnasiale uddannelser møde en skolekultur, der
bygger på åndsfrihed og oplysning og derigennem opnå forudsætninger
for medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter. Og derfor skal
man på alle uddannelser sikre, at eleverne via fagene opnår forudsætnin-
gerne til at forholde sig kritisk, selvstændigt og ansvarligt til de nationale,
internationale og teknologiske udfordringer, de møder i det moderne
samfund.”
Der vil derfor også blive ført tilsyn med, at de private gymnasier opfyl-
der kravet om dette og kravet om at forberede eleverne til medbestem-
melse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og fol-
kestyre.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby