Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1575990_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 34 (Alm. del):
I brev af 9. november 2015 har udvalget efter ønske fra Carolina Magda-
lene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 34:
”Af § 1 i ”Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen” fremgår
det, at forældre med fælles forældremyndighed og hver sin bopæl kan i
de tilfælde, hvor et barn opholder sig lige meget hos begge forældre, og
begge forældre bor i skoledistriktet, vælge, til hvilket af de to hjem be-
fordringen skal ske. Det betyder i praksis, at den ene forælder skal afleve-
re og hente barnet hos den anden forælder (selv når barnet er hos den
første forælder), når barnet skal køres til eller kommer hjem fra skole.
Mange skilsmisseforældre oplever det derfor som en barriere og logistisk
udfordring i hverdagen, at befordringen kun kan ske fra den ene foræl-
ders hjem. Vil ministeren arbejde for, at der indføres en ret til, at befor-
dringen kan finde sted fra begge hjem efter et fast system og herunder
foretage de nødvendige ændringer i den nuværende lovgivning?”
Svar:
Folkeskolen er en kommunal opgave, som skal varetages inden for de
rammer, som folkeskoleloven fastsætter. Loven giver mulighed for, at
kommunerne kan foretage lokale prioriteringer ud fra deres egne ønsker
og behov, herunder i forhold til fastlæggelse af skolestruktur og befor-
dring af elever.
Ved fastlæggelse af skolestrukturen i en kommune beslutter kommuner-
ne selv, hvor mange skoler der skal ligge i kommunen, og hvordan di-
strikterne skal fastlægges. Kommunerne kan i en sådan beslutningsproces
inddrage forskellige hensyn som geografiske forhold i kommunen og
elevernes afstand til skolerne.
Med folkeskoleloven er der fastsat minimumskrav til, hvornår kommu-
nen er forpligtet til at sørge for befordring af elever til og fra distriktssko-
04-12-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil arbejde for, at der indføres en ret til, at befordringen kan finde sted fra begge hjem efter et fast system og herunder foretage de nødvendige ændringer i den nuværende lovgivning, jf. Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
len, og hvad denne forpligtelse indebærer. Når kommunerne planlægger
skolestrukturen, kan de derfor forudse, hvilke befordringsmæssige og
dermed også økonomiske konsekvenser det vil medføre.
Forældrene kan derudover selv forestå transporten til skolen, så de be-
høver ikke, som spørgeren skriver, aflevere hos hinanden.
Familier kan have mange forskellige måder at indrette deres familieliv på,
og efter de gældende regler har forældrene mulighed for selv at vælge,
hvilket af de to hjem der skal ske befordring til.
Det vil medføre uforholdsmæssigt store administrative og økonomiske
konsekvenser for kommunerne, hvis befordringsforpligtelsen af børn til
og fra skole udvides til flere bopæle. Det er ikke utænkeligt, at et barns
forældre fx vælger at bo i en anden kommune, landsdel eller sågar i et
andet land.
Jeg har ikke til hensigt at ændre de gældende regler for kommunernes
befordringsforpligtelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby