Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1664326_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 298 (Alm. del):
I brev af 23. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 298:
”Vil ministeren fremsende en samlet redegørelse for hvor mange kom-
muner, der politisk har vedtaget at lade skolerne benytte – samt hvor
mange skoler, der har søgt dispensation i henhold til – folkeskolelovens §
16 b, og herunder i hvilket omfang de to-voksenordninger, som træder i
stedet for, rent fagprofessionelt er bemandet af henholdsvis udelukkende
lærere, både lærere og pædagoger eller udelukkende pædagoger?
I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvordan dispensatio-
nerne har påvirket SFO- og klubtilbuddet i de pågældende kommuner,
særligt i forhold til om de økonomiske rammer er tilpasset således, at der
tages højde for den forlængede åbningstid i SFO og klubtilbud, der vil
følge af en forkortet skoledag?”
Svar:
Driften af folkeskolen er en kommunal opgave, som skal varetages inden
for de rammer, folkeskoleloven fastlægger. Loven giver mulighed for, at
kommunerne kan foretage lokale prioriteringer ud fra deres egne ønsker
og behov, herunder i forhold til anvendelse af folkeskolelovens § 16 b,
som omhandler muligheden for at konvertere tid til understøttende un-
dervisning til flere voksne i fagundervisningen.
Ved en beslutning om anvendelse af folkeskolelovens § 16 b er det
kommunalbestyrelsen, der på baggrund af en ansøgning herom fra sko-
lens leder og en udtalelse fra skolebestyrelsen træffer afgørelse om, hvor-
vidt der kan ske nedsættelse af tiden til understøttende undervisning til
fordel for flere voksne i fagundervisningen.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har godkendt en ansøgning om
afkortning af skoledagens længde, skal kommunalbestyrelsen tilbyde ele-
21-07-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvordan ministeriet holder tilsyn med omfanget af og begrundelser for dispensation, jf. §16b i folkeskoleloven, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
verne plads i skolens skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstil-
bud i de timer, som eleverne ellers skulle have været i skole, uden særskilt
betaling fra forældrene.
Da beslutningskompetencen i disse sager ligger i kommunalbestyrelsen,
har jeg ikke mulighed for at udtale mig om, hvordan praksis ude i kom-
munerne er i forhold til godkendelse af ansøgninger vedrørende folke-
skolelovens § 16 b.
Af samme årsag har jeg heller ikke mulighed for at redegøre for, hvordan
skolerne praktisk tilrettelægger skoledagen, når de får en godkendelse af
kommunen til at afkorte skoledagens længde, og hvad det betyder i for-
hold til den personalemæssige sammensætning på skolen og økonomien i
SFO- og klubtilbuddene.
Jeg kan oplyse, at 133 skoler i forbindelse med indberetning af det plan-
lagte undervisningstimetal for skoleåret 2015/16 har angivet, at de har
fået godkendelse til at anvende muligheden for at fravige fra kravene om
skoledagens samlede varighed.
Da jeg ofte modtager spørgsmål om, hvorvidt jeg har kendskab til, i hvil-
ket omfang kommuner og skoler anvender folkeskolelovens § 16 b, har
jeg besluttet at igangsætte en undersøgelse, der dels skal kortlægge skole-
dagenes længde og dels belyse, i hvilket omfang § 16 b i folkeskoleloven
anvendes til at afkorte skoledagens længde.
Kortlægningen forventes gennemført i september 2016.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby