Trivselsmåling på EUD, 2015
Elevernes trivsel præsenteres i seks indikatorer: Egen indsats og motivation,
Læringsmiljø, Velbefindende, Fysiske rammer, Egne evner og Praktik, samt en
samlet indikator Generel trivsel bestående af de første fem indikatorer.
Eleverne har generelt en høj trivsel. Især i forhold til angivelsen af velbefindende
samt egen indsats og motivation.
Der er en relativ stor spredning mellem institutioner i trivselsindikatorerne. Sær-
ligt på indikatoren for fysiske rammer er spredningen stor, både med hensyn til
andelen af elever, der svarer mest positivt og andelen af elever, der svarer mest
negativt.
Elever på hovedforløb trives bedre end elever på grundforløbet, når de vurderer
egen indsats og motivation. Dette gælder især for elever på hovedforløbet med
uddannelsesaftale. Indikatoren for praktik viser, at elever i uddannelsesaftale
trives bedre end elever i skolepraktik.
En højere andel af elever i uddannelsesafta-
le oplever, at de faglige krav på skolen er tilpas.
Kvinder trives generelt lidt bedre end mænd, særligt med hensyn til egen indsats
og motivation samt praktik. Kvinder
oplever en bedre
trivsel i skolepraktik, og
mænd er i højere grad glade for at være i praktik. Kvinder finder i højere grad de
faglige krav i praktikken tilpas.
Elever over 20 år trives generelt bedre især med hensyn til vurdering af egen
indsats og motivation. Dette gælder i endnu højere grad for elever over 25 år,
som på alle indikatorer har den højeste
trivselsscore.
Elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik trives generelt
bedre end de øvrige elever, specielt med hensyn til vurdering af egen indsats og
motivation samt praktik
1
. Elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og
pædagogik trives generelt bedre i skolepraktik, hvor elever på uddannelser un-
der Fødevarer, jordbrug og oplevelser generelt trives bedre uddannelsesaftale.
1
I dette notat er alle uddannelser inddelt i fire uddannelsesgrupper: Omsorg, sundhed og
pædagogik, Fødevarer, jordbrug og oplevelser, Kontor, handel og forretningsservice og Tek-
nologi, byggeri og transport. Se tabel 23.