Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1664718_0001.png
Trivselsmåling på EUD, 2015
Elevernes trivsel præsenteres i seks indikatorer: Egen indsats og motivation,
Læringsmiljø, Velbefindende, Fysiske rammer, Egne evner og Praktik, samt en
samlet indikator Generel trivsel bestående af de første fem indikatorer.
Eleverne har generelt en høj trivsel. Især i forhold til angivelsen af velbefindende
samt egen indsats og motivation.
Der er en relativ stor spredning mellem institutioner i trivselsindikatorerne. Sær-
ligt på indikatoren for fysiske rammer er spredningen stor, både med hensyn til
andelen af elever, der svarer mest positivt og andelen af elever, der svarer mest
negativt.
Elever på hovedforløb trives bedre end elever på grundforløbet, når de vurderer
egen indsats og motivation. Dette gælder især for elever på hovedforløbet med
uddannelsesaftale. Indikatoren for praktik viser, at elever i uddannelsesaftale
trives bedre end elever i skolepraktik.
En højere andel af elever i uddannelsesafta-
le oplever, at de faglige krav på skolen er tilpas.
Kvinder trives generelt lidt bedre end mænd, særligt med hensyn til egen indsats
og motivation samt praktik. Kvinder
oplever en bedre
trivsel i skolepraktik, og
mænd er i højere grad glade for at være i praktik. Kvinder finder i højere grad de
faglige krav i praktikken tilpas.
Elever over 20 år trives generelt bedre især med hensyn til vurdering af egen
indsats og motivation. Dette gælder i endnu højere grad for elever over 25 år,
som på alle indikatorer har den højeste
trivselsscore.
Elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik trives generelt
bedre end de øvrige elever, specielt med hensyn til vurdering af egen indsats og
motivation samt praktik
1
. Elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og
pædagogik trives generelt bedre i skolepraktik, hvor elever på uddannelser un-
der Fødevarer, jordbrug og oplevelser generelt trives bedre uddannelsesaftale.
1
I dette notat er alle uddannelser inddelt i fire uddannelsesgrupper: Omsorg, sundhed og
pædagogik, Fødevarer, jordbrug og oplevelser, Kontor, handel og forretningsservice og Tek-
nologi, byggeri og transport. Se tabel 23.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Side 2 af 24
Baggrund
I perioden 1. oktober til 1. december 2015 er den første nationale trivselsmåling på
erhvervsuddannelserne gennemført. Trivselsmålingen er en del af erhvervsuddan-
nelsens klare mål 4:
”Tilliden til og trivsel på erhvervsskolerne skal styrkes”.
I alt har
knap 47.000 elever besvaret i trivselsmålingen.
Spørgeskemaet for elevtrivsel indeholder spørgsmål indenfor flere dimensioner af
trivsel. En efterfølgende analyse af data har vist, at der kan udledes seks differentie-
rede indikatorer for trivsel samt én samlet indikator. Indikatorerne skal blandt an-
det indgå i den årlige statusredegørelse som undervisningsministeriet skal udarbej-
de og offentliggøre, jf. erhvervsuddannelsesreformen (9.7.6. i aftaleteksten). Indika-
torer og enkeltspørgsmål afrapporteres yderligere i undervisningsministeriets data-
varehus.
Indikatorerne er dannet på baggrund af en faktoranalyse, og er udtryk for gruppe-
ringer af spørgsmål, som måler den samme dimension af elevernes trivsel. To
spørgsmål indgik ikke i faktoranalysen og kan derfor ikke indgå i indikatorerne. Det
drejer sig om spørgsmålene
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
Samt
Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?
Spørgsmålene har følgende tre
svarkategorier:
For store, Tilpas
og
For små.
Da disse svarkategorier ikke umiddel-
bart kan rangordnes, kan spørgsmålene ikke inddrages i en faktoranalyse. Ydermere
viste faktoranalysen at spørgsmålet
Jeg er en person som let bliver distraheret og
har svært ved at høre efter
ikke passede godt ind i nogen af indikatorerne. De tre
spørgsmål, der ikke indgår i indikatorerne vil i offentliggørelsen af resultaterne blive
afrapporteret separat.
Den generelle trivselsindikator viser elevernes trivsel på tværs af fem indikatorer.
Spørgsmålene fra den sjette indikator indgår ikke i den generelle trivselsindikator,
da kun elever på hovedforløbet har besvaret spørgsmål omkring praktik.
Egen indsats og motivation.
Indikatoren bygger på otte spørgsmål, som omhandler
elevernes opfattelse af deres egen forberedelse, motivation, koncentrationsevne og
deltagelse i undervisningen.
Læringsmiljø.
Indikatoren bygger på otte spørgsmål, som omhandler elevernes op-
levelse af lærernes forberedelse, faglig støtte, evne til at formidle og give feedback
samt respekt for den enkelte elev.
Velbefindende.
Indikatoren bygger på fire spørgsmål, som omhandler elevernes
oplevelse af social trivsel på skolen, deres samarbejdsevner og om de kommer godt
ud af det med deres kammerater.
Fysiske rammer.
Indikatoren bygger på fem spørgsmål, som omhandler elevernes
oplevelse af de fysiske undervisningsforhold, vedligeholdelse og rengøring på skolen
samt adgang til lokaler og udstyr, som skal anvendes i undervisningen.
Egne evner.
Indikatoren indeholder fire spørgsmål, som omhandler elevens opfat-
telse af om de klarer sig i godt i skolen, hvordan de klarer sig fagligt på holdet, samt
om de når det, de sætter sig for.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Side 3 af 24
Generel trivsel.
Er en samlet indikator bestående af de 28 spørgsmål som indgår i
de fem første indikatorer.
Praktik.
Indikatoren indeholder seks spørgsmål, som omhandler elevernes oplevelse
af den støtte de fik til at finde en praktikplads, om de følte sig forberedte til skole-
forløb, praktik eller skolepraktik, om det de lærer i skoleforløbene kan anvendes i
praktikken, og om de er glade for at være i praktik eller skolepraktik. Spørgsmålene
er kun stillet til elever på hovedforløbet. Afhængigt af om eleverne er i skolepraktik
eller uddannelsesaftale, er der en mindre variation i formuleringen af spørgsmålene
(f.eks. Jeg er glad for at være i praktik/Jeg er glad for at være i skolepraktik).
Alle indikatorerne går fra 1-5, hvor 1 udtrykker den dårligst mulige trivsel og 5 ud-
trykker den bedst mulige trivsel.
Notatet gennemgår de mest interessante forskelle i indikatorerne, når der opdeles
på køn, alder, elevtype og uddannelsesgruppering, og underbygger dette med svar-
fordelinger på enkeltspørgsmål ligeledes opdelt på køn, alder, elevtype og uddan-
nelsesgruppering. Notatet viser således ikke alle indikatorer og enkeltspørgsmål
opdelt på baggrundsvariable.
Øvrige indikatorer og enkeltspørgsmål, som ikke er gennemgået i notatet, kan fin-
des i ministeriets datavarehus på www.uddannelsesstatistik.dk. Det er i datavarehu-
set muligt at fordele alle indikatorer og enkeltspørgsmål på institutionsniveau og
andre baggrundsvariable.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0004.png
Side 4 af 24
Elevernes overordnede trivsel
Eleverne har generelt en høj trivsel. Især i forhold til oplevelsen af velbefindende
samt egen indsats og motivation.
Elevernes gennemsnitlige trivselsscore er generelt høje på de syv indikatorer, idet
de ligger mellem 3,6 og 4,4,
jf. tabel 1.
Elevernes gennemsnitlige trivselsscore er
lavest på indikatoren for fysiske rammer og højest på indikatoren for velbefindende.
Tabel 1. Gennemsnit på de syv indikatorer
Indikator
Egen indsats og motivation
Læringsmiljø
Velbefindende
Fysiske rammer
Egne evner
Generel trivsel
Gennemsnit
N
4,2 46.333
4,0 45.906
4,4 46.277
3,6 46.198
4,0 45.934
4,0 46.397
Praktik
4,1 18.487
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. En elevs besvarelse indgår
kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen af spørgsmålene. Tabellen viser
gennemsnittet af elevernes trivselsscorer for hver indikator.
Andelen af elever med meget positive svar er højest for indikatoren for velbefin-
dende, hvor 68 procent af eleverne har den højest mulige trivselsscore mellem 4,01
og 5,
jf. figur 1.
Blandt de øvrige indikatorer er der også en høj andel af elever med
meget positive svar. Indikatoren for fysiske rammer har den laveste andel af meget
positive svar, idet kun 35 procent af eleverne har et gennemsnit på mellem 4,01 og
5.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0005.png
Side 5 af 24
Figur 1. Fordeling af elevernes gennemsnit på hver indikator for trivsel, pct.
Egen indsats og motivation 5%
Læringsmiljø
8%
26%
18%
6%
41%
9%
0%
Mellem 1 og 2
10%
20%
30%
32%
40%
50%
60%
70%
80%
44%
44%
31%
46%
64%
45%
68%
35%
48%
56%
57%
90%
100%
Velbefindende 5%
Fysiske rammer
Egne evner
Generel trivsel
Praktik
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. En elevs besvarelse indgår
kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen af spørgsmålene. Tabellen viser
gennemsnittet af elevernes trivselsscorer for hver indikator. N=18.487-45.934.
Tabel 2 og 3 viser fordelingen på to af de spørgsmål, der ikke indgår i de syv in-
deks.
Tabel 2. Hvordan oplever du de faglige krav på skolen? Pct.
For store Tilpas For små Ved ikke
Landstal
8
Note: N = 46.323.
76
12
5
Tabel 3. Jeg er en person som let bliver distraheret og har svært ved at høre
efter. Pct.
Helt
enig
Landstal
10
Note: N=46.217.
Delvist
enig
27
Hverken enig eller
uenig
21
Delvist
uenig
22
Helt
uenig
20
Ved
ikke
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0006.png
Side 6 af 24
Spredning i trivslen mellem institutioner
Der er en relativ stor spredning mellem institutioner i trivselsindikatorerne sær-
ligt for indikatoren for fysiske rammer.
Tabel 4 og 5 viser andelen af elever med hhv. mest positive og mest negative svar
fordelt på de syv indikatorer. Andelen af elever med meget positive svar er angivet
som andelen af elever med en gennemsnitligt trivselsscorer mellem 4,01 og 5. An-
delen af elever med meget negative svar er angivet som andelen af elever med en
gennemsnitlig trivselsscore mellem 1 og 2. Tabellerne indeholder landsgennemsnit-
tet samt den maksimale og minimale andel på en institution.
Der er en stor spredningen mellem institutionerne i andelen af elever med mest
positive svar på alle syv indikatorer,
jf. tabel 4.
Især på indikatoren for fysiske ram-
mer er variationen stor, idet andelen af elever med mest positive svar på denne
indikator varierer mellem 12 og 81 procent.
Tabel 4. Andelen af elever med et gennemsnitligt svar mellem 4,01 og 5 for hver
indikator, pct.
Egen ind-
sats og
motivation
Landstal
Maks.
64
92
Lærings-
miljø
45
84
Velbe-
findende
68
92
Fysiske
rammer
35
81
Egne
evner
48
88
Generel
trivsel
56
92
Praktik
57
82
30
Min
46
25
57
12
37
35
Note: For min. og maks. tal er kun institutioner med mindst fem elever vist. N=84.
Spredningen i andelen af elever med mindst positive svar er noget mindre for seks
ud af de syv indikatorer,
jf. tabel 5.
Igen skiller indikatoren for fysiske rammer sig
dog ud, idet andelen af elever med mindst positivt svar varierer mellem 0 og 25
procent.
Tabel 5. Andelen af elever med et gennemsnitligt svar mellem 1 og 2 for hver indi-
kator, pct.
Egen ind-
sats og
motivation
Landstal
Maks.
1
4
Lærings-
miljø
1
13
Velbe-
findende
1
5
Fysiske
rammer
3
25
Egne
evner
1
5
Generel
trivsel
1
1
Praktik
2
6
0
Min
0
0
0
0
0
0
Note: For min. og maks. tal er kun institutioner med mindst fem elever vist. N=84.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0007.png
Side 7 af 24
Trivsel fordelt på forløbstidspunkt
Elever på hovedforløb trives bedre end elever på grundforløbet med hensyn til vur-
dering af egen indsats og motivation. Indikatoren for praktik viser, at elever i ud-
dannelsesaftale trives bedre end elever i skolepraktik.
På indikatoren for egen indsats og motivation angiver eleverne på hovedforløbet en
lidt højere trivsel end elever på grundforløbet,
jf. figur 2.
Eleverne med uddannel-
sesaftale har en høj trivsel på denne indikator idet 74 procent har en trivselsscore
på mellem 4,01 og 5. Det samme er tilfældet for henholdsvis 67 procent af eleverne
med skolepraktik, 62 procent af eleverne på grundforløbets anden del og 50 pro-
cent af eleverne på grundforløbets første del.
På alle enkeltspørgsmål under indikatoren for egen indsats og motivation oplever
elever med uddannelsesaftale en højere trivsel. Dette fremgår i høj grad af spørgs-
målene ’Jeg er en person som er koncentreret om skolearbejdet i timerne’, Jeg er
en person som kan lide at have alle mine skoleting i god orden’ og ’Jeg er motiveret
for undervisningen’. Her svarer en højere andel af elever med uddannelsesaftale, at
de er helt eller delvis enige i spørgsmålene,
jf. tabel 6-8.
Figur 2. Egen indsats og motivation opdelt på elevtype, pct.
Hovedforløb med skolepraktik 4%
Hovedforløb med uddannelsesaftale 2%
Grundforløb 2
Grundforløb 1
5%
7%
0%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
20%
28%
24%
32%
42%
40%
60%
67%
74%
62%
50%
80%
100%
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Grundforløb 1 (11.882), Grundforløb 2 (13.452),
Hovedforløb m. uddannelsesaftale (18.034) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.616).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0008.png
Side 8 af 24
Tabel 6. Jeg er en person som er koncentreret om skolearbejdet i timerne, pct.
Helt enig
Grundforløb 1
Grundforløb 2
Hovedforløb m.
uddannelsesaftale
22
34
42
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
48
45
44
23
16
10
Delvist
uenig
5
4
2
Helt
uenig Ved ikke
1
1
1
1
0
0
Hovedforløb m.
39
43
13
3
1
1
skolepraktik
Note: N = Grundforløb 1 (11.848), Grundforløb 2 (13.419), Hovedforløb m. uddannelsesafta-
le (17.988) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.611).
Tabel 7. Jeg er en person som kan lide at have alle mine skoleting i god orden, pct.
Helt enig
Grundforløb 1
Grundforløb 2
Hovedforløb m.
uddannelsesaftale
39
47
53
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
30
31
31
23
16
12
Delvist
uenig
5
4
2
Helt
uenig Ved ikke
1
1
1
1
1
1
Hovedforløb m.
50
30
14
3
1
1
skolepraktik
Note: N = Grundforløb 1 (11.872), Grundforløb 2 (13.435), Hovedforløb m. uddannelsesafta-
le (18.005) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.609).
Tabel 8. Jeg er motiveret for undervisningen, pct.
Helt enig
Grundforløb 1
Grundforløb 2
Hovedforløb m.
uddannelsesaftale
25
38
47
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
47
43
41
21
13
8
Delvist
uenig
5
4
2
Helt
uenig Ved ikke
2
1
1
1
1
0
Hovedforløb m.
40
43
11
3
1
1
skolepraktik
Note: N = Grundforløb 1 (11.917), Grundforløb 2 (13.479), Hovedforløb m. uddannelsesafta-
le (18.112) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.631).
Indikatoren for praktik viser at eleverne med uddannelsesaftale har en lidt højere
trivsel end eleverne med skolepraktik, idet 58 procent af eleverne med uddannel-
sesaftale har en trivselsscore på mellem 4,01 og 5 mod 48 procent af eleverne med
skolepraktik,
jf. figur 3.
På samtlige spørgsmål under indikatoren for praktik oplever elever med uddannel-
sesaftale en højere trivsel end elever i skolepraktik. Dette fremgår i høj grad i
spørgsmålene ’Jeg lærer noget i praktikken’ og ’Jeg er glad for at være i praktik’,
hvor en højere andel af elever på hoveduddannelsen med uddannelsesaftale svarer,
at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene,
jf. tabel 9 og 10.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0009.png
Side 9 af 24
En højere andel af elever med uddannelsesaftale oplever at de faglige krav i praktik-
ken er tilpas
jf. tabel 11.
Dette spørgsmål indgår ikke i indikatoren for praktik. Det er
desuden værd at bemærke, at en højere andel af elever med skolepraktik svarer
’ved ikke’ til spørgsmålene.
Figur 3. Praktik opdelt på elevtype, pct.
Hovedforløb med skolepraktik 4% 16%
32%
48%
Hovedforløb med uddannelsesaftale
9%
32%
58%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Hovedforløb m. uddannelsesaftale (16.422) og Ho-
vedforløb m. skolepraktik (2.065).
Tabel 9. Jeg lærer noget i praktikken, pct.
Helt enig
Hovedforløb m.
uddannelsesaftale
62
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
19
6
Delvist
uenig
2
Helt
uenig Ved ikke
1
9
19
Hovedforløb m.
39
22
11
5
4
skolepraktik
Note: N = Hovedforløb m. uddannelsesaftale (17.622) og Hovedforløb m. skolepraktik
(2.485).
Tabel 10. Jeg er glad for at være i praktik, pct.
Helt enig
Hovedforløb m.
uddannelsesaftale
62
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
18
6
Delvist
uenig
2
Helt
uenig Ved ikke
2
9
20
Hovedforløb m.
37
21
13
5
5
skolepraktik
Note: N = Hovedforløb m. uddannelsesaftale (17.624) og Hovedforløb m. skolepraktik
(2.482).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0010.png
Side 10 af 24
Tabel 11. Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken, pct.
For store
Hovedforløb m. uddannelses-
aftale
Hovedforløb m. skolepraktik
4
6
Tilpas
76
57
For små
8
14
Ved ikke
12
23
Note: N = Hovedforløb m. uddannelsesaftale (17.445) og Hovedforløb m. skolepraktik
(2.454).
På indikatoren for læringsmiljø trives hovedforløbseleverne en smule bedre, om end
forskellen er mere beskeden,
jf. figur 4.
Figur 4. Læringsmiljø opdelt på elevtype, pct.
Hovedforløb med skolepraktik
Hovedforløb med uddannelsesaftale
Grundforløb 2
Grundforløb 1
7%
6%
9%
10%
44%
43%
47%
50%
48%
50%
43%
39%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Grundforløb 1 (11.735), Grundforløb 2 (13.321),
Hovedforløb m. uddannelsesaftale (17.955) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.593).
En højere andel af eleverne med uddannelsesaftale oplever at de faglige krav på
skolen er tilpas,
jf. tabel 12.
Dette spørgsmål indgår ikke i de 7 trivselsindikatorer.
Tabel 12. Hvordan oplever du de faglige krav på skolen, pct.
For store
Grundforløb 1
Grundforløb 2
Hovedforløb m. uddannelses-
aftale
Hovedforløb m. skolepraktik
8
9
7
Tilpas
73
72
78
For små
13
14
11
Ved ikke
6
5
3
10
74
10
6
Note: N = Grundforløb 1 (11.857), Grundforløb 2 (13.430), Hovedforløb m. uddannelsesafta-
le (18.069) og Hovedforløb m. skolepraktik (2.618).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0011.png
Side 11 af 24
Trivsel fordelt på køn
Kvinder trives generelt lidt bedre end mænd, særligt med hensyn til egen indsats og
motivation samt praktik.
Kvinder oplever en højere trivsel i forhold til egen indsats og motivation. 71 procent
af kvinderne har en trivselsscore på mellem 4,01 og 5 på indikatoren for egen ind-
sats og motivation mens det samme gælder for 57 procent af mændene,
jf. figur 5.
På alle spørgsmål under indikatoren for egen indsats og motivation angiver kvinder-
ne en højere trivsel. Dette giver sig til udtryk ved, at en højere andel af kvinder sva-
rer, at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene. Især til spørgsmålene ’Jeg er en
person som kan lide at have alle mine skoleting i god orden’ og ’Jeg er motiveret for
undervisningen’ svarer en høj andel af kvinderne, at de er helt eller delvis enige i
spørgsmålene i forhold til mændene,
jf. tabel 13 og 14.
Figur 5. Egen indsats og motivation opdelt på køn, pct.
Mænd
Kvinder
6%
3%
0%
Mellem 1 og 2
26%
20%
40%
36%
71%
60%
Mellem 3,01 og 4
80%
100%
57%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Kvinder (21.901) og Mænd (24.364).
Tabel 13. Jeg er en person som kan lide at have alle mine skoleting i god orden,
pct.
Helt enig
Kvinder
59
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
27
10
22
Delvist
uenig
2
5
Helt
uenig
1
1
Ved ikke
1
1
Mænd
37
34
Note: N = Kvinder (21.835) og Mænd (24.368).
Tabel 14. Jeg er motiveret for undervisningen, pct.
Helt enig
Kvinder
45
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
40
11
15
Delvist
uenig
3
4
Helt
uenig
1
2
Ved ikke
1
1
Mænd
32
46
Note: N = Kvinder (21.941) og Mænd (24.451).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0012.png
Side 12 af 24
Kvinder oplever ligeledes en højere trivsel i praktik. Her har 64 procent af kvinderne
en trivselsscore på mellem 4,01 og 5, mens det samme gælder for 50 procent af
mændene,
jf. figur 6.
De enkelte spørgsmål viser ligeledes, at kvinder trives bedre i skolepraktik, og at
mænd i højere grad angiver at være glade for at være i praktik, og at de ser en
sammenhæng mellem praktik og skoleperioden. En særlig høj andel af kvinder sva-
rer, at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene ’Min skolepraktikinstruktør har
forberedt mig på skoleperioden’, ’Jeg lærer noget i praktikken’ og ‘Jeg kan bruge
det, jeg lærer i skolen, i praktikken’ i forhold til mænd,
jf. tabel 15, 16 og 17.
En hø-
jere andel af mændene i uddannelsesaftale svarer, at de er helt eller delvis enige i
spørgsmålet ’ Jeg er glad for at være i praktik’,
jf. tabel 18.
Til enkeltspørgsmålet ’Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken’ som ikke
indgår i de seks indikatorer, svarer en højere andel af kvinderne i uddannelsesaftale
og i skolepraktik, at de faglige krav i praktikken er tilpas i forhold til mændene,
jf.
tabel 19.
Figur 6. Praktik opdelt på køn, pct.
Mænd
Kvinder
0%
Mellem 1 og 2
11%
8%
27%
20%
40%
60%
Mellem 3,01 og 4
37%
64%
80%
100%
50%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Kvinder (8.835) og Mænd (9.613).
Tabel 15. Min arbejdsgiver/læreplads eller skolepraktikinstruktør har forberedt
mig på skoleperioden, pct.
Helt enig
Elever i uddannel-
sesaftale
Kvinder
Mænd
Elever i skoleprak-
tik
Kvinder
29
26
14
8
7
17
Mænd
19
22
19
7
9
23
Note: N = Kvinder i uddannelsesaftale (8.650), Mænd i uddannelsesaftale (8.968), Kvinder i
skolepraktik (1.158) og Mænd i skolepraktik (1.325).
29
27
27
28
17
20
7
9
9
10
12
6
Delvist
enig
Hverken enig
eller uenig
Delvist
uenig
Helt
uenig Ved ikke
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0013.png
Side 13 af 24
Tabel 16. Jeg lærer noget i praktikken, pct.
Helt enig
Elever i uddannel-
sesaftale
Kvinder
Mænd
Elever i skoleprak-
tik
Kvinder
50
19
8
4
2
16
Mænd
30
25
13
6
5
21
Note: N = Kvinder i uddannelsesaftale (8.633), Mænd i uddannelsesaftale (8.949), Kvinder i
skolepraktik (1.160) og Mænd i skolepraktik (1.322).
62
62
16
22
5
7
2
3
1
1
13
5
Delvist
enig
Hverken enig
eller uenig
Delvist
uenig
Helt
uenig Ved ikke
Tabel 17. Jeg kan bruge det, jeg lærer i skolen, i praktikken, pct.
Helt enig
Elever i uddannel-
sesaftale
Kvinder
Mænd
Elever i skoleprak-
tik
Kvinder
47
26
9
2
2
14
Mænd
30
28
13
5
3
21
Note: N = Kvinder i uddannelsesaftale (8.643), Mænd i uddannelsesaftale (8.957), Kvinder i
skolepraktik (1.159) og Mænd i skolepraktik (1.316).
49
33
28
34
8
14
3
8
1
5
11
6
Delvist
enig
Hverken enig
eller uenig
Delvist
uenig
Helt
uenig Ved ikke
Tabel 18. Jeg er glad for at være i praktik, pct.
Helt enig
Elever i uddannel-
sesaftale
Kvinder
Mænd
Elever i skoleprak-
tik
Kvinder
46
19
10
4
4
17
Mænd
30
23
15
5
5
22
Note: N = Kvinder i uddannelsesaftale (8.637), Mænd i uddannelsesaftale (8.946), Kvinder i
skolepraktik (1.162) og Mænd i skolepraktik (1.319).
59
66
17
18
6
7
3
2
2
2
13
6
Delvist
enig
Hverken enig
eller uenig
Delvist
uenig
Helt
uenig Ved ikke
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0014.png
Side 14 af 24
Tabel 19. Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken, pct.
For store
Elever i uddannelsesaf-
tale
Kvinder
Mænd
Elever i skolepraktik
Kvinder
8
62
11
20
26
Mænd
4
54
16
Note: N = Kvinder i uddannelsesaftale (8.572), Mænd i uddannelsesaftale (8.834), Kvinder i
skolepraktik (1.150) og Mænd i skolepraktik (1.301).
5
4
72
80
7
9
16
7
Tilpas
For små
Ved ikke
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0015.png
Side 15 af 24
Trivsel fordelt på aldersgrupper
Elever over 20 år trives generelt bedre, især med hensyn til vurdering af egen indsats
og motivation. Dette gælder i endnu højere grad for elever over 25 år, som på alle
indikatorer har den højeste trivsel.
Der er relativt store forskelle mellem alderskategorierne i vurderingen af egen ind-
sats og motivation,
jf. figur 7.
81 procent af eleverne i aldersgruppen 25+ har en
trivselsscore på mellem 4,01 og 5, imens det samme gælder for 49 procent af ele-
verne under 18 år.
På alle enkeltspørgsmål under indikatoren for egen indsats og motivation angiver
elever over 25 år en højere trivsel. Dette giver sig til udtryk ved, at en højere andel
af elever over 25 år svarer, at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene. Dette
gælder især for spørgsmålene ’Jeg er en person som er koncentreret om skolear-
bejdet i timerne’, ’Jeg er en person som kan lide at have alle mine skoleting i god
orden’ og ’ Jeg er motiveret for undervisningen’,
jf. tabel 20-22.
Figur 7. Egen indsats og motivation opdelt på alder, pct.
25+
20-24
18-19
Under 18
0%
Mellem 1 og 2
4%
7%
7%
20%
17%
30%
41%
43%
40%
60%
Mellem 3,01 og 4
81%
65%
51%
49%
80%
100%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Under 18 (8.918), 18-19 (9.415), 20-24 (14.055) og 25
+ (13.771).
Tabel 20. Jeg er en person som er koncentreret om skolearbejdet i timerne, pct.
Helt enig
Under 18
18-19
20-24
19
23
33
Delvist
enig
51
49
49
Hverken enig
eller uenig
24
21
14
Delvist
uenig
5
5
3
Helt
uenig
1
1
1
1
Ved ikke
1
1
0
0
25 +
55
36
7
2
Note: N = Under 18 (8.902), 18-19 (9.409), 20-24 (14.043) og 25 + (13.692).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0016.png
Side 16 af 24
Tabel 21. Jeg er en person som kan lide at have alle mine skoleting i god orden,
pct.
Helt enig
Under 18
18-19
20-24
38
39
46
Delvist
enig
31
33
33
Hverken enig
eller uenig
23
21
16
Delvist
uenig
5
4
3
Helt
uenig
1
1
1
1
Ved ikke
1
1
1
0
25 +
61
27
9
2
Note: N = Under 18 (8.921), 18-19 (9.423), 20-24 (14.043) og 25 + (13.711).
Tabel 22. Jeg er motiveret for undervisningen, pct.
Helt enig
Under 18
18-19
20-24
22
26
37
Delvist
enig
50
48
46
Hverken enig
eller uenig
21
19
11
Delvist
uenig
5
5
3
Helt
uenig
2
2
1
1
Ved ikke
1
1
1
0
25 +
58
33
6
2
Note: N = Under 18 (8.935), 18-19 (9.436), 20-24 (14.095) og 25 + (13.820).
For indikatorerne for læringsmiljø, velbefindende og egne evner ses samme tendens
jf. figur 8-10.
Figur 8. Læringsmiljø opdelt på alder, pct.
25+
20-24
18-19
Under 18
0%
Mellem 1 og 2
5%
8%
10%
10%
20%
40%
45%
51%
51%
40%
60%
Mellem 3,01 og 4
54%
46%
38%
38%
80%
100%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Under 18 (8.817), 18-19 (9.282), 20-24 (13.951) og 25
+ (13.684).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0017.png
Side 17 af 24
Figur 9. Velbefindende opdelt på alder, pct.
25+
20-24
18-19
Under 18
4%
5%
6%
5%
0%
Mellem 1 og 2
22%
26%
30%
27%
20%
40%
60%
Mellem 3,01 og 4
73%
67%
62%
66%
80%
100%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Under 18 (8.898), 18-19 (9.391), 20-24 (14.034) og 25
+ (13.783).
Figur 10. Egne evner opdelt på alder, pct.
25+
20-24
18-19
Under 18
0%
Mellem 1 og 2
6%
6%
8%
6%
20%
38%
43%
50%
49%
40%
60%
Mellem 3,01 og 4
55%
50%
40%
43%
80%
100%
Mellem 2,01 og 3
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Under 18 (8.793), 18-19 (9.314), 20-24 (13.961) og 25
+ (13.695).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0018.png
Side 18 af 24
Trivsel fordelt på uddannelsesgrupper
Eleverne på uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik trives generelt bed-
re end de øvrige elever, specielt med hensyn til vurdering af egen indsats og motiva-
tion samt praktik.
I dette notat er eleverne opdelt under fire uddannelsesgrupper: Omsorg, sundhed
og pædagogik, Fødevarer, jordbrug og oplevelser, Kontor, handel og forretningsser-
vice og Teknologi, byggeri og transport. Tabel 23 viser andelen af elever fordelt på
uddannelser under grupperne.
Tabel 23. Andel af elever på uddannelser fordelt på de fire grupper, pct.
Andel elever
Teknologi, byggeri og transport
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
38
26
24
11
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (17.568), Omsorg, sundhed og pædagogik
(12.268), Kontor, handel og forretningsservice (11.101) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(5.304).
For samtlige indikatorer, med undtagelse af fysiske rammer, har uddannelserne
indenfor Omsorg, sundhed og pædagogik den højeste andel af elever med en triv-
selsscore mellem 4,01 og 5.
På indikatoren for egen indsats og motivation angiver eleverne på uddannelser un-
der Omsorg, sundhed og pædagogik en højere trivsel end eleverne i de øvrige grup-
per, idet 75 procent af eleverne har en trivselsscore mellem 4,01 og 5 imod hen-
holdsvis 55 procent og 62 procent,
jf. figur 11.
På samtlige spørgsmål under indikatoren for egen indsats og motivation oplever
elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik en højere trivsel. Det-
te fremgår i høj grad af spørgsmålene ’Jeg er en person som godt kan lide at kende
til og lære nye ting’ og ’Jeg er motiveret for undervisningen’, hvor en højere andel af
eleverne er helt eller delvis enige i spørgsmålene,
jf. tabel 24 og 25.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0019.png
Side 19 af 24
Figur 11. Egen indsats og motivation opdelt på uddannelsesgruppering, pct.
Teknologi, byggeri og transport 4%
Omsorg, sundhed og pædagogik 2%
Kontor, handel og forretningsservice
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
7%
5%
22%
37%
32%
33%
62%
75%
55%
62%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Teknologi, byggeri og transport (17.383), Omsorg,
sundhed og pædagogik (12.150), Kontor, handel og forretningsservice (11.043) og Fødeva-
rer, jordbrug og oplevelser (5.261).
Tabel 24. Jeg er en person som godt kan lide at kende til og lære nye ting, pct.
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
57
66
44
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
33
27
39
8
6
14
Delvist
uenig
1
1
2
Helt
uenig Ved ikke
1
0
0
1
0
1
Fødevarer, jordbrug
58
33
7
1
1
0
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (17.290), Omsorg, sundhed og pædagogik
(12.074), Kontor, handel og forretningsservice (11.049) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(5.227).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0020.png
Side 20 af 24
Tabel 25. Jeg er motiveret for undervisningen, pct.
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
35
51
30
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
45
37
45
14
8
17
Delvist
uenig
4
2
5
Helt
uenig Ved ikke
2
1
1
1
0
1
Fødevarer, jordbrug
36
47
13
3
1
0
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (17.443), Omsorg, sundhed og pædagogik
(12.184), Kontor, handel og forretningsservice (11.074) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(5.259).
På indikatoren for praktik har 71 procent af eleverne på uddannelser under Omsorg,
sundhed og pædagogik et gennemsnit på mellem 4,01 og 5 imod henholdsvis 46
procent, 53 procent og 55 procent,
jf. figur 12.
De enkelte spørgsmål viser, at elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og
pædagogik i skolepraktik angiver en bedre trivsel i skolepraktik, hvor det i højere
grad er elever på uddannelser under Fødevarer, jordbrug og oplevelser med uddan-
nelsesaftale, der angiver en bedre trivsel i uddannelsesaftale.
Elever på uddannelser under Fødevarer, jordbrug og oplevelser svarer især i højere
grad, at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene ’Jeg er glad for at være i praktik’
og ’Jeg kan bruge det, jeg lærer i skolen, i praktikken’,
jf. tabel 26 og 27.
Elever på uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik svarer især i højere
grad, at de er helt eller delvis enige i spørgsmålene ’Jeg fik den støtte, jeg havde
brug for til at finde en praktikplads’ og ’Jeg lærer noget i praktikken’,
jf. tabel 28 og
29.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0021.png
Side 21 af 24
Figur 12. Praktik opdelt på uddannelsesgruppering, pct.
Teknologi, byggeri og transport
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
13%
5%
11%
9%
23%
34%
33%
39%
71%
53%
55%
46%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Teknologi, byggeri og transport (7.189), Omsorg,
sundhed og pædagogik (6.295), Kontor, handel og forretningsservice (2.553) og Fødevarer,
jordbrug og oplevelser (2.293).
Tabel 26. Jeg er glad for at være i praktik, pct. (elever med uddannelsesaftale)
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
67
54
65
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
19
17
18
7
6
6
Delvist
uenig
2
3
2
Helt
uenig Ved ikke
1
2
1
4
18
8
Fødevarer, jordbrug
70
16
6
3
3
2
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (6.475), Omsorg, sundhed og pædagogik (6.424),
Kontor, handel og forretningsservice (2.456) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser (2.129).
Tabel 27. Jeg kan bruge det, jeg lærer i skolen, i praktikken, pct. (elever med ud-
dannelsesaftale)
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
29
52
43
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
34
25
30
16
6
11
Delvist
uenig
10
1
5
Helt
uenig Ved ikke
6
1
3
4
15
9
Fødevarer, jordbrug
42
37
11
5
3
2
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (6.484), Omsorg, sundhed og pædagogik (6.434),
Kontor, handel og forretningsservice (2.455) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser (2.129).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0022.png
Side 22 af 24
Tabel 28. Jeg fik den støtte, jeg havde brug for til at finde en praktikplads, pct.
(elever med skolepraktik)
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
17
51
19
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
19
18
33
20
10
23
Delvist
uenig
7
2
8
Helt
uenig Ved ikke
9
3
6
28
16
11
5
Fødevarer, jordbrug
29
28
22
10
6
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (1.232), Omsorg, sundhed og pædagogik (772),
Kontor, handel og forretningsservice (277) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser (189).
Tabel 29. Jeg lærer noget i praktikken, pct. (elever med skolepraktik)
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
24
63
38
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
25
16
25
14
5
16
Delvist
uenig
6
1
8
Helt
uenig Ved ikke
5
1
3
26
15
9
3
Fødevarer, jordbrug
49
29
9
6
4
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (1.226), Omsorg, sundhed og pædagogik (774),
Kontor, handel og forretningsservice (277) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser (188).
For indikatoren fysiske rammer har elever indenfor Fødevarer, jordbrug og oplevel-
ser den højeste andel af elever med en trivselsscore på mellem 4,01 og 5 med 45
procent imod 32-38 procent på de andre uddannelsesgrupperinger,
jf. figur 13.
Elever med uddannelsesaftale på Fødevarer, jordbrug og oplevelser er især i høj
grad helt eller delvis enige i spørgsmålene ’Hvordan vurderer du skolens vedligehol-
delse og rengøring?’ og ’ Jeg har adgang til de nødvendige lokaler, værktøjer og
udstyr, når jeg har brug for det i undervisningen’,
jf. tabel 30 og 31.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0023.png
Side 23 af 24
Figur 13. Fysiske rammer opdelt på uddannelsesgruppering, pct.
Teknologi, byggeri og transport
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
19%
17%
19%
12%
42%
46%
42%
45%
32%
38%
33%
45%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Mellem 1 og 2
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indi-
kator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. Elevernes gennemsnit er
inddelt i fire intervaller; 1,00-2,00 (ringest mulige trivsel); 2,01-3,00; 3,01-4,00 og 4,01-5,00
(bedst mulige trivsel). En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på
mindst halvdelen af spørgsmålene. N = Teknologi, byggeri og transport (17.313), Omsorg,
sundhed og pædagogik (12.162), Kontor, handel og forretningsservice (10.978) og Fødeva-
rer, jordbrug og oplevelser (5.245).
Tabel 30. Hvordan vurderer du skolens vedligeholdelse og rengøring?
10-9
Teknologi, byggeri og
transport
Omsorg, sundhed og pæ-
dagogik
Kontor, handel og forret-
ningsservice
26
32
26
8-7
37
32
33
6-5
20
18
20
4-3
10
10
12
2-1 Ved ikke
6
5
6
2
1
2
Fødevarer, jordbrug og
38
36
16
7
3
1
oplevelser
Note: Eleverne blev bedt om at angive svar på en skala 1-10, hvor 1 er lig med dårligst og 19
er lig med bedst. N = Teknologi, byggeri og transport (17.354), Omsorg, sundhed og pæda-
gogik (12.118), Kontor, handel og forretningsservice (11.043) og Fødevarer, jordbrug og
oplevelser (5.239).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664718_0024.png
Side 24 af 24
Tabel 31. Jeg har adgang til de nødvendige lokaler, værktøjer og udstyr, når jeg
har brug for det i undervisningen, pct.
Helt enig
Teknologi, byggeri
og transport
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
29
31
32
Delvist Hverken enig
enig
eller uenig
39
39
38
15
14
16
Delvist
uenig
11
10
7
Helt
uenig Ved ikke
5
5
4
2
2
3
Fødevarer, jordbrug
36
41
12
7
3
1
og oplevelser
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (17.451), Omsorg, sundhed og pædagogik
(12.211), Kontor, handel og forretningsservice (11.071) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(5.259).
En højere andel af eleverne på uddannelser under Kontor, handel og forretningsser-
vice oplever at de faglige krav på skolen er tilpas,
jf. tabel 30.
Dette spørgsmål ind-
går ikke i de 7 trivselsindikatorer.
Tabel 32. Hvordan oplever du de faglige krav på skolen, pct.
For store
Teknologi, byggeri og
transport
Omsorg, sundhed og
pædagogik
Kontor, handel og
forretningsservice
9
9
7
Tilpas
72
76
78
For små
13
12
11
Ved ikke
6
4
4
Fødevarer, jordbrug og
oplevelser
7
76
14
4
Note: N = Teknologi, byggeri og transport (17.367), Omsorg, sundhed og pædagogik
(12.157), Kontor, handel og forretningsservice (11.064) og Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(5.238).