Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1664717_0001.png
Notat
Vedrørende:
Skrevet af:
Version:
Fordeling:
Frafald på erhvervsuddannelserne
CDA
Vester Voldgade 123
1552 København V
Tlf.nr.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
18.04.2016
Et af målene med erhvervsuddannelsesreformen er, at flere skal fuldføre
erhvervsuddannelserne. For første gang siden reformens ikrafttrædelse i
august 2015 offentliggøres nu tal for frafaldet på erhvervsuddannelserne
grund- og hovedforløb i ministeriets datavarehus.
Offentliggørelse af frafaldstallene primo april 2016 er en del af en større
release i datavarehuset, som også omfatter de nye målinger af elevernes
trivsel på erhvervsuddannelserne. Dermed er der nu data, som dækker
alle eud-reformens fire klare mål tilgængelige i datavarehuset. Frem mod
slutningen af september 2016 indlægges yderligere data for klare mål 2
(frafald) og klare mål 3 (elevernes dygtighed) og diverse supplerende
indikatorer. Se nærmere på uddannelsesstatistik.dk
I dette notat beskrives udviklingen i frafaldet i perioden 2013-2015. Ho-
vedresultaterne heraf er:
Frafaldet for elever startet efter reformens ikrafttræden
-
Frafaldet for de unge elever under 18 år er efter reformen faldet i
forhold til tidligere. For dem, der startede på et grundforløb i 3.
kvartal 2015 var frafaldet efter tre måneder otte pct. mod ti pct. i
2014. Foreløbige opgørelser af frafaldet for samme gruppe seks
måneder efter start viser et frafald på lidt over 11 pct. i 2015,
mod lidt over 15 pct. i 2014.
For de elever, der efter reformen er startet på grundforløbets 1.
del, er frafaldet lavere end for de lidt ældre elever, der er startet
direkte på grundforløbets 2. del. Otte pct. var faldet fra efter tre
måneder på grundforløbets 1. del, mod 15 pct. på grundforløbets
2. del. Efter seks måneder var frafaldet lidt over 11 pct. på grund-
forløbets 1. del, mod 22 pct. på grundforløbets 2. del, viser fore-
løbige opgørelser. For de 18-24-årige elever, der stort set alle
-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
startede direkte på grundforløbets 2. del efter reformen, var fra-
faldet stort set på samme niveau som før reformen.
-
Gennemføres uddannelsen med eux falder markant færre fra
grundforløbet end uden eux. Syv pct. af dem, der er startet i 3.
kvartal 2015, faldt fra efter tre måneder blandt eux’erne mod 13
pct. af dem uden eux. Seks måneder efter start var frafaldet 10
pct. for eux’er mod 19 pct. for dem uden eux. Færre med eux
falder også fra i 2015 i forhold til tidligere år. Ti pct. var faldet fra
seks måneder efter start i 3. kvartal 2015, mod omkring 13 pct. i
både 2013 og 2014.
For de voksne elever er frafaldet størst blandt dem, som tager
erhvervsuddannelsens fulde forløb uden afkortning, der for de
voksne er hele grundforløbets 2. del og hovedforløbet.. Seks må-
neder efter start på uddannelsen var frafaldet 23 pct. for denne
gruppe mod 19 pct. for voksne elever med standardisert forløb.
En isoleret opgørelse af frafaldet i overgangen fra 1. til 2. del af
grundforløbet viser, at 93 pct. af de elever, der gennemfører
grundforløbets 1. del er i gang med 2. del en måned efter færdig-
gørelse af del 1. Gennemføres uddannelsen med eux er 97 pct. i
gang med grundforløbets 2. del en måned efter del 1 er afsluttet.
Da opdelingen af grundforløbet i en 1. del og en 2. del er nyt
med eud-reformen, er der ikke nogen tidligere tal at sammenligne
med.
-
-
Frafaldet for elever startet i hele 2015
Når man opgør frafaldet for kalenderåret 2015, vil en del af populationen
være startet før reformens ikrafttrædelse (fra januar til juli), mens resten
af populationen vil være startet efter reformens ikrafttrædelse (fra august
til og med december).
-
For 2015 samlet set er frafaldet på erhvervsuddannelsernes
grundforløb faldet marginalt fra 2014 til 2015. Tre måneder efter
start på et grundforløb var 15 pct. faldet fra i hele kalenderåret
2015 mod 16 pct. i 2014. Seks måneder efter start på grundforløb
var frafaldet i hele kalenderåret på samme niveau i 2014 som i
2015.
Det samlede frafald på hovedforløbet i 2015 lå med otte procent
stort set på niveau med året før.
-
Opgørelse af frafald
Ministeriet har gennem en årrække offentliggjort statistik om frafald på
erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0003.png
3
I frafaldsstatistikkerne følges personer, der startede på erhvervsuddan-
nelsernes grund- eller hovedforløb i løbet af et kalenderår. På forskellige
statustidspunkter fx tre eller seks måneder efter deres start, bliver det
opgjort, hvor mange der er faldet fra, der stadig er i gang eller har fuld-
ført.
Ændringer i erhvervsuddannelsernes struktur som følge af eud-reformen,
er indarbejdet i frafaldsstatistikkerne på en måde, så de er sammenligne-
lige med de offentliggjorte frafaldsstatistikker for 2013 og 2014. Det be-
tyder bl.a., at der for 2015 udarbejdes en samlet opgørelse af hele grund-
forløbet, men som supplement hertil, vil der på et senere tidspunkt blive
udarbejdet separate frafaldsstatistikker for grundforløbets 1. og 2. del.
Når frafaldet fra primo april 2016 offentliggøres i datavarehuset, vil op-
gørelserne som noget nyt kunne fordeles på herkomst og elevtyper.
Elevtyper er indført med reformen og udtrykker en kombination af ele-
vens baggrund (ung eller voksen) og hvordan eleven skal gennemføre sin
erhvervsuddannelse (fx med eux eller talentspor).
Grundforløb
55.883 personer startede på et grundforløb i 2015 (det er denne popula-
tion, som frafaldet beregnes for), mens 62.309 påbegyndte et grundfor-
løb i 2014 og 60.158 i 2013. I alle tre år er tilgangen størst i tredje kvartal,
dvs. efter sommerferien. Omkring 32.500 havde tilgang i 3. kvartal i både
2013 og 2014, mens tilgangen faldt godt ti procent til omkring 29.200 i 3.
kvartal 2014,
jf. figur 1.
Figur 1 Antal personer med tilgang til grundforløbet fordelt på
kvartaler
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
1. kvartal
2. kvartal
2013
2014
3. kvartal
2015
21.322
16.925
18.708
32.543
32.533
29.177
5.086
2.685
4.613
5.759
5.614
3.385
4. kvartal
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0004.png
4
Frafaldet blandt de elever, der er startet på en erhvervsuddannelse efter
reformen, dvs. fra og med 3. kvartal 2015, beskrives først i nedenstående.
Derefter beskrives det samlede frafald i hele kalenderåret 2015.
Frafald for elever med start efter reformen
Frafaldet for de unge under 18 år, som er startet på en erhvervsuddan-
nelse efter reformen trådte i kraft, er faldet i forhold til året før. Tidligere
lå frafaldet også lavere for elever under 18 år end for de øvrige alders-
grupper, men det er faldet yderligere efter at reformen er trådt i kraft.
For de elever, som startede efter sommerferien (3. kvartal) var frafaldet
efter tre måneder 8 pct. i 2015 mod knap 10 pct. året før. Foreløbige
opgørelser efter seks måneder viser, at frafaldet var lidt over 11 pct. i
2015 mod lidt over 15 i 2014. Frafaldet i 2013 var lidt over 13 procent
jf.
figur 2 og 3.
Figur 2 Frafaldet efter tre måneder for personer med tilgang til
grundforløbet i 3. kvartal, fordelt på alder, pct.
18,0%
16,0%
14,0%
12,0%
10,0%
8,0%
6,0%
4,0%
2,0%
0,0%
-17 år
18-19 år
2013
20-24 år
2014
2015
25+ år
Total
9,6%
8,1%
7,9%
15,4%
13,9%
15,7%
15,5%
15,1%
14,9%
13,8% 14,3%
13,3%
13,1%
11,5%
11,9%
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0005.png
5
Figur 3 Frafaldet efter seks måneder for personer med tilgang til
grundforløbet i 3. kvartal fordelt på alder, pct.
25,0%
20,0%
15,3%
22,6%
20,2%
20,8%
20,4%
22,9%
22,3%
21,4%
19,3%
21,7%
19,5%
17,5%
17,2%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
13,2%
11,4%
-17 år
18-19 år
2013
20-24 år
2014
2015
25+ år
Total
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: Opgørelsen af frafaldet seks måneder efter start er foreløbig, da der ikke er gået seks må-
neder siden start for ca. 100 personer.
Lavt frafald blandt unge under 18 år betyder også, at frafaldet er lavere
for dem, der er startet på grundforløbets 1. del, dvs. på et af de fire ho-
vedområder (Omsorg, sundhed og pædagogik, Kontor, handel og forret-
ningsservice, Fødevarer, jordbrug og oplevelser samt Teknologi, byggeri
og transport) end for dem, der startede direkte på grundforløbets 2. del.
Otte procent af dem, der startede på grundforløbets 1. del i 3. kvartal
2015 var faldet fra 8 pct. efter tre måneder og 11 pct. efter seks måneder
mod hhv. 15 og 22 pct. blandt dem, der var startet direkte på grundfor-
løbets 2. del,
jf. figur 4.
Da opdelingen af grundforløbet i en 1. del og en 2. del indført som et led
i eud-reformen, er det ikke muligt at sammenligne disse tal med tilsva-
rende elevgrupper i 2014 og 2013. Det ses dog, at frafaldet blandt de 18-
24-årige, der stort set alle startede direkte på grundforløbets 2. del efter
reformen, var på stort set samme niveau som før reformen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0006.png
6
Figur 4 Frafald på hovedområder (grundforløbets 1. del) og grund-
forløbets 2. del efter tre og seks måneder for personer med start i 3.
kvartal, pct.
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
14,1%
9,6%
11,9%
10,9%
10,5%
8,1%
8,0%
7,8%
11,5%
8,2%
14,6%
21,9%
3 måneder
6 måneder
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
Eux
Frafaldet er markant lavere blandt dem, der gennemfører deres uddan-
nelse med eux. Syv procent med eux var faldet fra tre måneder efter start
på uddannelsen i 2015 mod 13 procent uden eux. Efter seks måneder var
frafaldet ti pct. blandt eux’erne mod 19 pct. uden eux,
jf. figur 5.
Færre elever, der gennemfører med eux falder fra i 2015 i forhold til åre-
ne før. Seks måneder efter start efter sommeren i 2015 (3. kvartal) var 10
pct. faldet fra i 2015, mod omkring 13 pct. i både 2013 og 2014.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0007.png
7
Figur 5 Frafald efter tre og seks måneder, for personer med tilgang
til grundforløbet i 3. kvartal 2013-2015, der gennemfører uddannel-
sen med eller uden eux, pct.
25,0%
20,0%
17,4%
19,8%
13,3%
12,8%
18,9%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
EUX
3 måneder
8,7% 9,1%
6,8%
11,6%
13,0%
12,9%
10,0%
Uden EUX
3 måneder
2013
2014
EUX
6 måneder
2015
Uden EUX
6 måneder
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: For elever med start efter reformen er oplysningen om eux hentet fra elevtypen (se bilag
A), mens det er adgangsvej og typen af skoleperiode, der er anvendt før reformen.
Ved opgørelsen af status seks måneder efter tilgang i 3. kvartal 2015, er der ikke gået seks måne-
der siden start for 68 personer – de indgår ikke i opgørelserne.
Bemærk at langt flere elever tager deres uddannelse med eux efter reformen i forhold til før
reformen.
Blandt de voksne elever over 25 år, er frafaldet størst for dem der tager
erhvervsuddannelsens fulde forløb uden afkortning, der for de voksne er
hele grundforløbets 2. del og hovedforløbet. Seks måneder efter start på
uddannelsen var frafaldet 23 pct. blandt disse mod 19 pct. for voksne
elever, der gennemfører uddannelsen med et standardisert forløb.
Det laveste frafald ses, jf. figur 6 nedenfor, for de unge elever under 25
år, helt i overensstemmelse med ovenstående fordelinger på hovedområ-
der og alder (figur 2, 3 og 4).
Se mere detaljerede opgørelser af frafaldet fordelt på elevtyper i bilag B.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0008.png
8
Figur 6 Frafald tre og seks måneder efter start på et grundforløb i
3. kvartal fordelt efter ”Eud for unge”, ”Voksenelever med stan-
dardisert forløb” og ” Voksenelever med fuldt forløb”
25,0%
20,0%
15,0%
11,4%
19,3%
16,9%
13,6%
14,3%
22,6%
10,0%
5,0%
0,0%
EUD for unge
Voksenelever med
standardisert forløb
3 måneder
6 måneder
Voksenelever med
fuldt forløb
Note: Se mere om elevtyper i bilag A.
EUD for unge
omfatter følgende elevtyper: EU9, EU9+, EU9+G, EU9+G+M, EU9+G+T,
EU9+M, EU9+P, EU9+T, EU9M, EU9T, EU9+X, EU9X og EU9X+T
Voksenelever med standardisert forløb
omfatter: EUV2, EUV2G, EUV2G+M, EUV2M, EUV2T og
EUV2X
Voksenelever med fuldt forløb
omfatter: EUV3, EUV3M, EUV3T og EUV3X
Elevtype er uoplyst for 3 pct. som ikke indgår i fordelingerne. I opgørelserne af frafald efter seks
måneder indgår ikke elever, hvor der er gået under seks måneder siden start (58 personer).
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
Overgang mellem grundforløbets 1. og 2. del
I datavarehuset vil der som et led i reformens opfølgning på klare mål 2
om at
flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse
på et senere tidspunkt blive
offentliggjort opgørelser af frafaldet i overgangen mellem grundforløbets
1. del og grundforløbets 2. del samt overgangen mellem grundforløbets
2. del og hovedforløbet.
Opgørelser af frafaldet i overgangen mellem grundforløbets 1. del og 2.
del viser, at 9.833 personer frem til 1. februar 2016 gennemførte grund-
forløbets 1. del, heraf er 9.153, svarende til 93 pct., i gang med grundfor-
løbets 2. del efter en måned,
jf. tabel 1.
Når denne måde at opgøre frafal-
det på afviger fra den tidligere angivne status efter 6 mdr. for elever, der
har påbegyndt 1. del af grundforløbet, så skyldes det, at der i opgørelsen
ses isoleret på overgangen mellem grundforløbets 1. og 2. del for de ele-
ver, der har gennemført grundforløbets 1. del frem til februar 2016. Op-
gørelsen af frafald efter 6 måneder omhandler hele forløbet for alle, der
er startet på grundforløbet.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0009.png
9
Tabel 1 Overgang fra grundforløbets 1. til 2. del efter en måned,
august 2015-januar 2016 for elever direkte efter grundskolen med
og uden eux
EUD lige efter 9.
(10) klasse
Antal
Pct.
I gang med gf 2. del
Ingen overgang til gf 2. del
1)
Startet på gf 2. del, men fal-
det fra
I alt
6.431
493
134
7.058
91
7
2
100
EUD lige efter 9. (10)
I alt
klasse med EUX
Antal
Pct.
Antal Pct.
2.704
46
25
2.775
97
2
1
100
9.135
539
159
93
5
2
1) Note: Elever der ikke havde overgang til grundforløbets 2. del efter en måned kan godt starte
på del 2 senere.
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. marts 2016.
9.833 100
Knap 30 pct. af de elever, der er færdige med grundforløbets 1. del gen-
nemfører deres erhvervsuddannelse med eux. 97 procent af dem med
eux, er i gang med grundforløbets 2. del efter en måned, mens det kun er
tilfældet for 91 procent af de øvrige elever.
Frafald på grundforløbet i hele 2015
Tre måneder efter start på grundforløbet er frafaldet for alle elever påbe-
gyndt i 2015 lavere end i 2014, men en smule højere end i 2013. 2015
omfatter både elever, der er startet på de tidligere grundforløb samt
grundforløbets 1. og 2. del efter reformen. 15 pct. havde afbrudt grund-
forløbet efter tre måneder i 2015, mod 16 pct. i 2014 og 14 pct. i 2013
jf.
figur 7.
23,8 procent havde afbrudt grundforløbet efter seks måneder i
2015, mod 24,0 procent i 2014 og 21,4 procent i 2013.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0010.png
10
Figur 7 Frafald tre og seks måneder efter start på erhvervsuddan-
nelse, 2013-2015, pct.
30,0%
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
3 måneder
2013
2014
2015
6 måneder
14,0%
15,8% 15,1%
24,0% 23,8%
21,4%
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: Opgørelsen af frafaldet efter seks måneder er foreløbig, da der for knap fire pct. var gået
mindre end seks måneder siden start på uddannelsen på opgørelsestidspunktet. Disse elever
indgår ikke i opgørelsen.
Frafaldet tre måneder efter start på en erhvervsuddannelse er fra 2. kvar-
tal 2015 og året ud lavere end i 2.-4. kvartal året før. 1. kvartal 2015 lå på
niveau med året før,
jf. figur 8.
Figur 8 Frafald tre måneder efter start på eud fordelt på kvartaler,
pct.
25,0%
20,9%
22,9%
18,1% 18,3%
15,9%
13,1%
11,9%
11,5%
22,0%
18,7%
17,0%
15,1%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
1. kvartal
2. kvartal
2013
2014
3. kvartal
2015
4. kvartal
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: Opgørelsen af 4. kvartal 2015 skal tages med forbehold, da der ikke er gået tre måneder
siden start på uddannelsen for omkring 0,5 pct.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0011.png
11
Frafaldet efter seks måneder er blandt de personer, der er startet på en
erhvervsuddannelse i 3. kvartal 2015, faldet med to procentpoint i for-
hold til året før,
jf. figur 9.
Figur 9 Frafald seks måneder efter start på eud fordelt på kvarta-
ler, pct.
35,0%
30,0%
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
1. kvartal
2. kvartal
2013
2014
3. kvartal
2015
4. kvartal
19,5%
17,2%
17,5%
30,5%
28,6%
26,2%
29,1%
31,8%
28,6%
24,6%
29,1%
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: 4. kvartal 2015 kan endnu ikke opgøres, da der ikke er gået 6 måneder siden start på opgø-
relsestidspunktet.
Frafald på hovedforløbet i hele 2015
Tilgangen til hovedforløbet er de seneste tre år størst i 1. kvartal, som en
naturlig følge af det store optag på grundforløbene efter sommerferien,
dog er tilgangen mere jævnt fordelt over året end på grundforløbene,
jf.
figur 10.
Figur 10 Antal personer med tilgang til hovedforløbet fordelt på
kvartaler.
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
1. kvartal
2. kvartal
2013
2014
3. kvartal
2015
4. kvartal
7.001
5.905
4.543
14.418
15.817
14.080
11.201
10.491
9.714
8.497
8.688
8.202
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0012.png
12
Tre måneder efter start på hovedforløbet er frafaldet i 2015 lavere end i
2014, men højere end i 2013. Otte pct. havde afbrudt hovedforløbet
efter tre måneder i 2015, mod lidt over otte pct. i 2014 og syv pct. i 2013
jf. figur 11.
Opgørelsen af frafaldet seks måneder efter start på hovedforløbsuddan-
nelsen er kun baseret på tilgangen i 1.-3. kvartal, da det på opgørelses-
tidspunktet ikke var muligt at følge omkring 25 pct. af dem der var be-
gyndt på hovedforløbet i 2015. Frafaldet seks måneder efter tilgang var i
2015 med 11 pct. på niveau med 2014, mens det i 2013 lå på knap 10
pct.
Figur 11 Frafald tre og seks måneder efter start på hovedforløbet,
2013-2015, pct.
12,0%
10,0%
8,4%
9,9%
8,0%
11,1%
11,3%
8,0%
6,0%
4,0%
2,0%
0,0%
7,4%
3 måneder
2013
2014
2015
6 måneder
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk for 2015 pr. marts 2016, 2014
pr. oktober 2015 og 2013 pr. august 2014.
Note: Det er på opgørelsestidspunktet ikke muligt at opgøre frafaldet efter seks måneder for
personer med tilgang i hele 2015, da der ikke er gået seks måneder siden start for knap 23 procent
af populationen. Derfor er frafaldet efter seks måneder baseret på personer med tilgang i 1. – 3.
kvartal.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
13
Bilag A
I forbindelse med reformen blev det administrative begreb ’elevtype’
indført. Elevtype udrykker en kombination af elevens baggrund, dvs. om
eleven er ung (EU9) eller voksen (EUV), og hvordan eleven skal gen-
nemføre sin erhvervsuddannelse fx med eux (X) eller talentspor (T). Dis-
se komponenter sammensættes i elevtyper som fx
EU9+X,
der er elever
under 25 år, der
ikke er
startet erhvervsuddannelsen lige efter 9. (10) klas-
se og gennemfører uddannelsen med eux. Se yderligere beskrivelse af de
enkelte elvtyper nedenfor..
Elevtyper, der angiver elevens baggrund
EU9 (EUD lige efter 9. (10) klasse)
Elever under 25 år, som starter deres uddannelse senest i august måned
året efter at de har afsluttet deres undervisningspligt eller som har afslut-
tet undervisningen i 10. klasse, skal som udgangspunkt oprettes med
elevtypen EU9. Denne type elever kan få både 1. del af grundforløbet og
2. del af grundforløbet.
EU9+ (EUD ikke lige efter 9. (10) klasse)
Elever under 25 år, som påbegynder uddannelsen senere end august må-
ned året efter at de har afsluttet deres undervisningspligt eller har afslut-
tet undervisningen i 10. klasse, skal som udgangspunkt oprettes med
elevtypen EU9+. Denne type elever kan kun få 2. del af grundforløbet.
EUV1 (Voksenelever uden grundforløb og praktik)
For elever på 25 år eller over, som har mindst 2 års relevant erhvervser-
faring. EUV1’er skal hverken have praktik eller grundforløb og har der-
for et kort standardiseret forløb kun med hovedforløbs skoleundervis-
ning.
EUV2 (Voksenelever standardiseret forløb, ikke 1. del)
Er elever på 25 år eller over, som har mindre end 2 års relevant er-
hvervserfaring og/eller en forudgående afsluttet uddannelse. EUV2’erne
skal have et afkortet forløb med højst to års praktik og reduceret skole-
undervisning. Hvis der er fastsat et standardiseret forløb i uddannelses-
reglerne skal dette som minimum følges. Skolen kan afkorte yderligere
(individuel merit).
EUV3 (Voksenelever fuldt forløb, ikke 1. del)
EUV3 er elever på 25 år eller derover, som ikke har relevant erhvervser-
faring og ingen forudgående uddannelse. Disse elever skal have et fuldt
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
14
forløb, dvs. 2. del af grundforløbet (dog med evt. individuel afkortning
afhængig af RKV-resultat). De kan ikke få første del af grundforløbet.
Elevtyper, der angiver hvordan eleven tager sin uddannelse
Eux
Eleverne kan sammen med deres erhvervsuddannelse gennemføre stu-
dierettet undervisning på gymnasialt niveau og dermed opnå generel stu-
diekompetence. Disse elever får udover deres ”grund-elevtype” også
byggeklodsen ”EUX” oven i. Den samlede elevtype kan så være EU9X,
EU9+X, EUV1X, EUV2X eller EUV3X.
Talentspor
Eleverne kan vælge deres uddannelse med talentspor, hvilket betyder, at
en betydelig del og mindst 25 pct. af skoleundervisningen i hovedforlø-
bet foregår på højere niveauer end de obligatoriske. Disse elever får ud-
over deres ”grund-elevtype” for baggrund også byggeklodsen ”talent-
spor” oven i. Den samlede elevtype kan så være EU9T, EU9+T,
EUV1T, EUV2T eller EUV3T.
Mesterlære
Elever hvor grundforløbet helt eller delvis er erstattet af grundlæggende
praktisk oplæring, (ny mesterlære). Disse elever får udover deres ”grund-
elevtype” også byggeklodsen ”Mesterlære” oven i. Den samlede elevtype
kan så være EU9M, EU9+M, EUV2M eller EUV3M. (EUV1’erne kan
ikke komme i mesterlære, da de jo hverken har grundforløb eller prak-
tik).
GYM
Elevtypen GYM er lidt speciel, da den ikke er en elevtype i sig selv, men
kun i kombination med nogle af de ovenfor nævnte elevtyper. GYM
angiver at personen har afsluttet en gymnasial uddannelse inden er-
hvervsuddannelsen påbegyndes, og den siger således også noget om
elevenes baggrund.
20/20
Elever hvor 10. klasse kombineret med grundforløbets 1 dvs. 20 uger på
grundforløbets 1 del og 20 uger i 10. klasse.
RKV
Elever på 25 år eller derover, skal realkompetencevurderes. I den periode
hvor realkompetencevurderingen finder sted skal elevtypen være RKV.
Denne elevtype, er lidt atypisk. Den betegner hverken elevens baggrund
eller hvordan eleven kommer igennem sin uddannelse. RKV-elevtypen er
nødvendig a.h.t. AUB’s administration af lønrefusion for voksenelever,
hvis disse har en uddannelsesaftale med en mester, når de realkompeten-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0015.png
15
cevurderes. Elevtypen bruges herudover til et særligt RKV-taxameter til
skolen. Elevtypen skiftes til EUV1, EUV2 eller EUV3 efterfølgende.
Læs mere om elevtyper her:
http://admsys.stil.dk/EUD
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0016.png
16
Bilag B
Tabel 1 Frafald efter tre måneder for elever, der startede på en er-
hvervsuddannelse i 3. kvartal 2015, fordelt på elevtyper
Elevtype
Afbrud
Afbrud Fuldført
men star-
tet på an-
det gf
311
2.443
1.403
44
277
14
22
233
362
I gang
Total
EUD for unge
EUD for unge med eux
Voksenelever med
standardiseret forløb
Voksenelever med
standardiseret forløb
og eux
Voksenelever fuldt for-
løb
Voksenelever fuldt for-
løb og eux
20/20
Total
15.433
3.874
1.077
19.590
4.209
1.694
1
28
9
337
7
13
3.319
2
37
5
1.823
73
1.911
76
186
22.630
85
2.313
88
202
28.181
3
409
Note: Elevtype er uoplyst for 3 pct. som ikke indgår i fordelingerne.
EUD for unge omfatter ”EUD lige efter 9. (10. klasse)” og ”EUD ikke lige efter 9. (10. klasse)”.
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
Tabel 2 Frafald efter tre måneder for elever, der startede på en
erhvervsuddannelse i 3. kvartal 2015, fordelt på elevtyper, pct.
Elevtype
Afbrud
Afbrud Fuldført
men star-
tet på
andet gf
1,6
12,5
7,2
1,0
6,6
0,3
1,3
1,2
1,2
0,0
1,5
1,5
13,8
10,6
14,6
8,0
6,4
11,8
21,4
2,4
1,6
5,7
0,0
6,5
I gang
Total
EUD for unge
EUD for unge med eux
Voksenelever med stan-
dardiseret forløb
Voksenelever med stan-
dardiseret forløb og eux
Voksenelever fuldt for-
løb
Voksenelever fuldt for-
løb og eux
20/20
Total
78,8
92,0
63,6
85,9
82,6
86,4
92,1
80,3
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Note: Elevtype er uoplyst for 3 pct. som ikke indgår i fordelingerne.
EUD for unge omfatter ”EUD lige efter 9. (10. klasse)” og ”EUD ikke lige efter 9. (10. klasse)”.
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664717_0017.png
17
Tabel 3 Frafald efter seks måneder for elever, der startede på en
erhvervsuddannelse i 3. kvartal 2015, fordelt på elevtyper
Elevtype
Afbrud
Afbrud Fuldført
men star-
tet på
andet gf
1.475
3.610
3.705
297
410
89
47
3
99
2
4
1.927
324
16
532
11
20
4.923
654
5
646
5
5.104
I gang
Total
EUD for unge
EUD for unge med eux
Voksenelever med stan-
dardiseret forløb
Voksenelever med stan-
dardiseret forløb og eux
Voksenelever fuldt for-
løb
Voksenelever fuldt for-
løb og eux
20/20
Total
10.761
3.410
657
59
1.034
70
178
16.169
19.551
4.206
1.682
83
2.311
88
202
28.123
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
Note: EUD for unge omfatter ”EUD lige efter 9. (10. klasse)” og ”EUD ikke lige efter 9. (10.
klasse)”. Elevtype er uoplyst for 3 pct. som ikke indgår i fordelingerne. Elever med status ukendt
indgår heller ikke.
Tabel 4 Frafald efter seks måneder for elever, der startede på en
erhvervsuddannelse i 3. kvartal 2015, fordelt på elevtyper, pct.
Elevtype
Afbrud
Afbrud Fuldført
men star-
tet på an-
det gf
7,5
18,5
19,0
7,1
9,7
2,1
2,8
19,3
38,9
I gang
Total
EUD for unge
EUD for unge med eux
Voksenelever med
standardiseret forløb
Voksenelever med
standardiseret forløb
og eux
Voksenelever fuldt for-
løb
Voksenelever fuldt for-
løb og eux
20/20
Total
55,0
81,1
39,1
100,0
100,0
100,0
3,6
4,3
2,3
2,0
6,9
19,3
23,0
12,5
9,9
17,5
6,0
28,0
5,7
0,0
18,1
71,1
44,7
79,5
88,1
57,5
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Kilde: Styrelsen for It og Lærings statistikdatabase EASY-S, udtræk pr. 17. marts 2016.
Note: EUD for unge omfatter ”EUD lige efter 9. (10. klasse)” og ”EUD ikke lige efter 9. (10.
klasse)”. Elevtype er uoplyst for 3 pct. som ikke indgår i fordelingerne. Elever med status ukendt
indgår heller ikke.