Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1664716_0001.png
Partierne bag Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære ordførere
Jeg sender til jeres orientering vedlagte notater om frafald på erhvervs-
uddannelserne og elevtrivsel, som beskriver de nyeste frafaldstal efter
erhvervsuddannelsesreformens ikrafttræden samt de nyeste resultater af
elevtrivselsmålingerne. Materialet er fortroligt frem til offentliggørelsen.
De nye frafaldstal offentliggøres i morgen, og de nye elevtrivselstal of-
fentliggøres onsdag.
I forhold til frafald viser tallene overordnet rigtig positive resultater i
frafaldet for særligt de unge elever og eux-eleverne. Derimod kan vi end-
nu ikke se en positiv udviklingstendens for de voksne elever (euv’erne)
samt for eleverne, der er startet direkte på grundforløbets 2. del, da deres
frafald er på samme niveau som før reformen.
De nye data for frafaldet for elever, der er startet efter reformens ikraft-
træden viser overordnet:
Der er særligt sket et fald i frafaldet blandt de 15-17 årige elever, der
startede på de nye grundforløb (1. del) efter sommerferien 2015. Der
er sket et fald fra lidt over 15 procent i 2014 til lidt over 11 procent i
2015 for denne elevgruppe.
Frafaldet er lavere for eleverne på grundforløbets 1. del sammenlig-
net med frafaldet for de elever, der er startet direkte på grundforlø-
bets 2. del efter sommerferien 2015.
Frafaldet for de 18-24-årige elever, der er startet direkte på grundfor-
løbets 2. del efter sommerferien 2015, er på samme niveau som
samme tidspunkt året før reformen.
Frafaldet på grundforløbet er markant lavere for de elever, der gen-
nemfører deres erhvervsuddannelse med eux.
For de voksne elever over 25 år (euv’erne) er frafaldet på samme
niveau sammenlignet med før reformen.
Frafaldet for elever på hovedforløbet er på samme niveau sammen-
lignet med årene før.
18-04-16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1664716_0002.png
2
En stor andel af de elever, der har gennemført grundforløbets 1. del
efter reformen, er i gang med grundforløbets 2. del en måned efter,
at de har gennemført 1. del.
Ændringerne i erhvervsuddannelsernes struktur som følge af reformen er
generelt indarbejdet i frafaldsstatistikkerne på en måde, så de er sammen-
lignelige med de offentliggjorte frafaldsstatistikker for de forrige år. Da
erhvervsuddannelserne er underlagt en forskellig struktur før og efter
reformen, kan det ikke være fuldstændigt sammenligneligt.
I forhold til elevtrivsel, er elevernes trivsel målt på syv indikatorer på en
skala fra 1-5, hvor 1 angiver den dårligst mulige trivsel, og 5 angiver den
bedst mulige trivsel. Tre spørgsmål indgår ikke i indikatorerne, men ind-
går sammen med indikatorerne i analyserne af elevtrivsel.
Eleverne har generelt en høj trivsel. Især i forhold til oplevelsen af velbe-
findende samt egen indsats og motivation. Tabel 1 viser elevernes gen-
nemsnitlige trivselsscore på de syv indikatorer. Det ses at de ligger mel-
lem 3,6 og 4,4. Elevernes gennemsnitlige trivselsscore er lavest på indika-
toren for fysiske rammer og højest på indikatoren for velbefindende.
Tabel 1. Gennemsnit på de syv indikatorer
Indikator
Egen indsats og motivation
Læringsmiljø
Velbefindende
Fysiske rammer
Egne evner
Generel trivsel
Gennemsnit
4,2
4,0
4,4
3,6
4,0
4,0
Praktik
4,1
Note. For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver
indikator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. En elevs besvarelse
indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen af spørgsmålene.
Tabellen viser gennemsnittet af elevernes trivselsscorer for hver indikator.
Resultaterne for elevtrivslen viser overordnet:
Elever på hovedforløb trives bedre end elever på grundforløbet med
hensyn til vurdering af egen indsats og motivation. Indikatoren for
praktik viser, at elever i uddannelsesaftale trives bedre end elever i
skolepraktik.
Kvinder trives generelt lidt bedre end mænd, særligt med hensyn til
egen indsats og motivation samt praktik.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om, i forlængelse af sin besvarelse på BUU alm del – svar på spørgsmål 37, at redegøre for, hvornår denne orientering kan forventes, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Elever over 20 år trives generelt bedre, især med hensyn til vurdering
af egen indsats og motivation. Dette gælder i endnu højere grad for
elever over 25 år, som på alle indikatorer har den højeste trivsel.
Eleverne er opdelt i fire uddannelsesgrupper: Omsorg, sundhed og
pædagogik, Fødevarer, jordbrug og oplevelser, Kontor, handel og
forretningsservice og Teknologi, byggeri og transport. Eleverne på
uddannelser under Omsorg, sundhed og pædagogik trives generelt
bedre end de øvrige elever, specielt med hensyn til vurdering af egen
indsats og motivation samt praktik.
I vedlagte to notater til offentliggørelse kan I se en yderligere uddybning
af data omkring frafald på erhvervsuddannelserne og elevtrivsel, som
ovenfor nævnte hovedtendenser.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby