Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1662343_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 332 (Alm. del):
I brev af 16. august 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL), Pernille Bendixen (DF) og Julie Skovsby (S) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 332:
”Vil ministeren redegøre for reglerne om private pasningsordninger,
herunder for de lovgivningsmæssige rammer for etablering, drift, tilskud
og tilsyn, og for hvordan reglerne for private pasningsordninger adskiller
sig fra de regler, der gælder for dagtilbud?”
Svar:
Jeg henviser til vedlagte bilag 1, som indeholder en beskrivelse af de ef-
terspurgte regler for henholdsvis dagtilbud og private pasningsordnin-
ger/tilskud til privat pasning.
08-09-2016
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om at redegøre for reglerne om private pasningsordninger, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1662343_0002.png
2
Bilag 1
Nedenfor findes en beskrivelse af dagtilbudslovens regler for henholds-
vis dagtilbud og private pasningsordninger/tilskud til privat pasning un-
der følgende overskrifter:
Generelt – herunder etablering og drift
Tilskudsregler
Tilsyn
Dagtilbud
Generelt – herunder etablering og drift
Dagtilbud kan etableres og drives som enten daginstitutioner efter dag-
tilbudslovens § 19 (kommunale, selvejende, udliciterede og private) eller
dagpleje efter § 21 (kommunale og private). Alle dagtilbud er omfattet af
det specifikke formål for dagtilbud, hvoraf det bl.a. fremgår, at dagtilbud
skal bidrage til at give børn omsorg og en tryg opvækst, understøtte
børns trivsel, udvikling og læring og give børn medbestemmelse, medan-
svar og forståelse for demokrati. Herudover er alle dagtilbud omfattet af
reglerne om pædagogiske læreplaner, jf. dagtilbudslovens §§ 8-10, foræl-
dreindflydelse, jf. §§ 14-16, mv.
Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, som anviser pladser i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner samt kommunal
og privat dagpleje. Kommunalbestyrelsen kan dog træffe beslutning om,
at den enkelte selvejende og udliciterede daginstitution samt private dag-
pleje selv kan anvise pladser. Privatinstitutioner anviser altid selv pladser
i institutionen.
Tilskudsregler
Alle dagtilbud er overordnet set omfattet af de samme principper for
beregning af tilskud og forældrebetaling, dagtilbudslovens § 31-44, hvil-
ket bl.a. betyder, at forældre – udover et kommunalt grundtilskud – kan
få forskellige former for fripladstilskud samt søskendetilskud til yderlige-
re nedsættelse af forældrebetalingen, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
De konkrete regler for beregning af tilskud og forældrebetaling afhænger
af, hvilket dagtilbud der er tale om. Med undtagelse af privatinstitutioner
gælder det for alle dagtilbud, at der er et lovfastsat loft over forældrebeta-
lingen. Eksempelvis gælder det for kommunale, selvejende og udlicitere-
de daginstitutioner samt kommunal dagpleje, at kommunen skal yde et
tilskud på mindst 75 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr.
barn ved ophold i dagtilbud, bortset fra ejendomsudgifter, herunder hus-
leje og vedligeholdelse. Forældrenes andel kan modsvarende udgøre
højst 25 procent.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om at redegøre for reglerne om private pasningsordninger, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1662343_0003.png
3
Tilsyn
Kommunalbestyrelsen skal, jf. dagtilbudslovens § 5, føre tilsyn med ind-
holdet af alle tilbud, som drives efter dagtilbudsloven. Tilsynsforpligtel-
sen retter sig både mod det indholdsmæssige i dagtilbuddene, samt på
hvilken måde opgaverne udføres. Herunder falder også tilsyn med de
økonomiske forhold i dagtilbuddet
1
, legepladssikkerhed, brandforhold,
hygiejne og sundhed.
Tilsynet skal ligeledes sikre, at dagtilbuddene praktiseres i overensstem-
melse med lovgivningen på dagtilbudsområdet, og at den ydelse, som
dagtilbuddet leverer til forældre og børn, er i overensstemmelse med det
serviceniveau, som kommunalbestyrelsen har besluttet er gældende i
kommunen.
Private pasningsordninger/tilskud til privat pasning
Generelt – herunder etablering og drift
Private pasningsordninger etableres og drives efter dagtilbudslovens § 78
og kan drives som institution (institutionsform) eller i private hjem (dag-
plejeform). Er en privat pasningsordning etableret i dagplejeform, kan
der højest gives tilladelse til, at der modtages 5 børn under 14 år. Vareta-
ges pasningen af mere end én person, kan der gives tilladelse til at mod-
tage op til 10 børn. Hvis en privat pasningsordning etableres i instituti-
onsform, dvs. andre lokaler end i et privat hjem, er der ikke et maksi-
mum for antallet af børn, der kan modtages. I disse tilfælde afhænger
antallet af børn, der kan gives tilladelse til at modtage i ordningen, af
institutionens ressourcer, herunder de fysiske og personalemæssige ram-
mer.
Forældre kan, jf. dagtilbudslovens §§ 80-85, vælge at modtage et tilskud
til privat pasning i stedet for en plads i et dagtilbud. Tilskuddet kan an-
vendes til at betale for en plads i en privat pasningsordning, jf. nedenfor,
eller til at ansætte en privat passer til at passe barnet i eget eller passerens
hjem. I sidstnævnte tilfælde kan ordningen tilrettelægges, så forældrene er
arbejdsgiver.
Uanset hvordan den private pasning tilrettelægges, skal kommunalbesty-
relsen, som betingelse for at forældrene kan få udbetalt tilskud, godkende
den aftale om pasning, der indgås mellem forældrene og den private pas-
ser. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der kun gives tilskud til privat
pasning til forældre med børn i en bestemt aldersgruppe.
Privat pasning indgår ikke i den kommunale forsyning, og kommunalbe-
styrelsen kan ikke anvise pladser i private pasningsordninger. Det er for-
ældrene og den private børnepasser, som indgår aftale om børnepasning
Kommunalbestyrelsen har dog for så vidt angår privatinstitutioner ikke som led i
tilsynsforpligtelsen et ansvar for privatinstitutionens økonomi og rentabilitet.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om at redegøre for reglerne om private pasningsordninger, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
4
og aftaler de nærmere vilkår for pasningen. Da privat pasning ikke er
dagtilbud i dagtilbudslovens forstand stilles der ikke de samme ind-
holdsmæssige krav som til dagtilbuddene. Dette betyder, at den private
pasning fx ikke skal leve op til det specifikke formål for dagtilbud, lige-
som der ikke stilles krav til udarbejdelse og evaluering af en pædagogisk
læreplan. Den private pasning er dog omfattet af dagtilbudslovens gene-
relle formål.
Tilskudsregler
Tilskud til privat pasning skal udgøre mindst 75 pct. af den billigste bud-
getterede nettodriftsudgift pr. plads eksklusive udgifter til støtte i et dag-
tilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til pasningen. Til-
skuddet udbetales til forældrene, som herefter betaler den samlede udgift
til pasningen direkte til den private passer. Der er ikke noget loft over
forældrenes egenbetaling. Betalingen kan nedsættes gennem et evt. sø-
skendetilskud, men der er ikke mulighed for fripladstilskud.
Tilsyn
Kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse omfatter også private pas-
ningsordninger. Tilsynsforpligtelsen påhviler den kommune, der god-
kender en pasningsaftale mellem forældrene og den private ordning. Til-
synet udøves bl.a. på baggrund af den konkrete pasningsaftale mellem
forældrene og den private pasningsordning. Kommunen må i den for-
bindelse være særligt opmærksom på, om der er forhold, der ændrer sig i
relation til, hvad der er fastsat i pasningsaftalen.
I forhold til sikkerhedsmæssige og hygiejniske hensyn kan der lægges de
samme retningslinjer til grund for tilsynet med private pasningsordnin-
ger, som er gældende for den enten dagplejen eller daginstitutionerne i
kommunen, afhængig af hvordan den enkelte ordning er etableret.