Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 33 (Alm. del):
I brev af 9. november 2015 har udvalget efter ønske fra Mai Mercardo
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 33:
”Hvad er årsagen til, at man i den nationale trivselsmåling – "Trivsel i
folkeskolen, 2015" – ikke stiller elever fra 4. klasse og op spørgsmålet
"Er det svært at høre, hvad læreren siger i timerne?", når man stiller
spørgsmålet til elever i 3. klasse og ned, og kan ministeren begrunde, at 4.
klasse og op i stedet spørges "Er det let at høre, hvad læreren siger i ti-
merne"?”
Svar:
Trivselsmålingen, herunder spørgerammen for trivselsmålingen blev
drøftet på møde i folkeskoleforligskredsen den 24. september 2014, hvor
der var tilslutning til spørgerammen. Forud for mødet fik forligskredsen
fremsendt et notat om udmøntning af trivselsmålingen. Af notatet frem-
går det, at spørgerammen for 4.-9. klasse er udviklet på baggrund af an-
befalinger fra ekspertgruppen om trivselsmålinger samt en pilotundersø-
gelse af spørgsmål foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Vel-
færd (SFI). Spørgerammen er stort set identisk med den, som eksperter-
ne anbefaler i deres rapport. Dog har eksperterne på foranledning af
dialog med skolens parter og interessenter på trivselsområdet fundet
anledning til at foretage nogle ganske små justeringer af spørgerammen.
For elever i indskolingen (børnehaveklassen til 3. klasse) har Dansk Cen-
ter for Undervisningsmiljø (DCUM), der har stor erfaring med spørge-
skemaundersøgelser blandt børn i dagtilbud og indskolingen, udarbejdet
en kortere version af spørgeskemaet med i alt 20 spørgsmål.
Begge spørgerammer er udviklet og målrettet aldersgrupperne og har
derfor forskelligt omfang og udformning.
07-12-2015