Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1661935_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 321 (Alm. del):
I brev af 10. august 2016 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Rasmus Horn Langhoff (S) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 321:
”Hvilke konsekvenser vurderer ministeren, det vil have for kvaliteten på
skolerne i Kalundborg, at hele 45 pct. af de nyansatte lærere ikke har en
læreruddannelse?”
Svar:
Det følger af folkeskoleloven, at undervisningen i fagene i folkeskolens
fagrække i 1.-10. klasse skal varetages af en uddannet lærer eller en per-
son med særlige kvalifikationer til at undervise i de(t) enkelte fag. Kom-
munalbestyrelsen er ansvarlig for, at der bliver udfoldet tilstrækkelige
anstrengelser for at besætte ledige stillinger, herunder vikariater m.v.,
med personer, som har en læreruddannelse eller særlige kvalifikationer til
at undervise i enkelte fag. Det er kommunalbestyrelsens ansvar at vurde-
re, om en person har tilstrækkelige kvalifikationer til at undervise i enkel-
te fag og i givet fald i hvilke fag.
Kommunerne har pligt til at sørge for, at eleverne i folkeskolen får den
fornødne undervisning, hvorfor kommunalbestyrelsen kan være nødsa-
get til at ansætte personer, der ikke opfylder kvalifikationskravene, hvis
det ikke viser sig muligt at skaffe læreruddannede (eller faglærere) til at
varetage den fornødne undervisning. På den baggrund har Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling igennem en årrække lagt til grund, at
bestemmelserne i folkeskoleloven ikke er til hinder for, at en kommunal-
bestyrelse – efter omstændighederne – ansætter undervisere, der ikke
opfylder kvalifikationskravene i folkeskoleloven, til at varetage undervis-
ningen i folkeskolens fag og emner på 1.-10. klassetrin. Det vil sige un-
dervisere, der hverken er læreruddannede og heller ikke har kvalifikatio-
07-09-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer, det vil have for kvaliteten på skolerne i Kalundborg, at hele 45 pct. af de nyansatte lærer ikke har en læreruddannelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
nerne til at blive ansat som faglærere. Det gælder også vikarer i folkesko-
len.
Det er en lokal vurdering af ansøgernes kvalifikationer i relation til de(t)
enkelte fag, de skal undervise i. Jeg forventer, at Kalundborg Kommune
har gjort, hvad de kunne for at ansætte læreruddannede og personer med
særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, og i givet fald foreta-
get en vurdering af, hvilke fag de pågældende personer skal undervise i.
Kalundborg Kommune har oplyst, at deres nye lærere har andre relevan-
te uddannelser end lige læreruddannelsen. Kalundborg Kommune oply-
ser, at de har ansat 38 nye lærere pr. 1. august 2016. Heraf er 22 uddan-
nede lærere, mens 16 personer ikke har en læreruddannelse. Ud af de 16
personer har syv en lang videregående uddannelse, fire er i gang med
lærer- eller pædagoguddannelsen, mens de resterende fem ikke har nogen
uddannelse eller anden uddannelse. Kalundborg Kommune oplyser, at
disse fem har relevante kompetencer, og at flere er ansat i tidsbegrænse-
de stillinger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby