Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1657137_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 319 (Alm. del):
I brev af 9. august 2016 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 319:
”Vil ministeren oversende en tabel over, hvor meget hver enkelt ung-
domsuddannelsesinstitution skal spare i 2016, 2017, 2018 og 2019 som
følge af omprioriteringsbidraget på finansloven for 2016?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019,
som er indgået mellem Regeringen, Socialde-
mokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Jeg henviser til tabel 1 i min besvarelse af ULØ-spørgsmål 93 (alm. del).
Se link:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/ulø/spm/93/svar/1321654/162873
0.pdf
16-08-2016
I forhold til tabellen bemærkes det, at det generelt ikke er muligt præcist
at opgøre konsekvenserne af Finansloven for 2016 fordelt på instituti-
onsniveau, jf. min besvarelse af BUU 103 (alm. del). Det skyldes, at den
enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincippet afhænger af
sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den enkelte institution og
de tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de enkelte finansår.
Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således på uddannel-
sesniveau og ikke på institutionsniveau
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at oversende en tabel over, hvor meget hver enkelt ungdomsuddannelsesinstitution skal spare i 2016, 2017, 2018 og 2019 som følge af omprioriteringsbidraget på finansloven for 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1657137_0002.png
2
Der lægges til grund for besvarelsen, at der med ”ungdomsuddannelses-
institution” menes voksenuddannelsescentre (VUC), almene gymnasier
og institutioner for erhvervsrettet uddannelse (erhvervsskoler).
I tabellen er opstillet beregningstekniske eksempler for VUC, almene
gymnasier og erhvervsskoler fordelt på regioner hhv. kommuner. Nogle
institutioner har afdelinger i flere kommuner. I disse tilfælde er der taget
udgangspunkt i den kommunale og regionale placering af hovedinstituti-
onen.
Beregningerne viser konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de
enkelte institutioner for 2016 til 2019 med udgangspunkt i institutioner-
nes statstilskud for senest kendte regnskabsår, som er 2014.
Statstilskuddene for 2014 er mekanisk fremskrevet med procentvise til-
skudsændringer for perioden 2016 til 2019 uden hensyntagen til ændrin-
ger i uddannelsesmix, udbud, øvrige aktivitetsforudsætninger mv.
I beregningen indgår:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf.
Aftale om Finansloven for 2016
indgået af Regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkepar-
ti samt
Aftale om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti.
I beregningen indgår ikke:
Takstændringer som følge af
Aftale om udmøntning af negativ budget-
regulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannel-
ser
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Den yderligere styrkelse af kvalitetsudviklingsmidlerne til er-
hvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150 mio.
kr. til en udstyrspulje,
jf. Aftale om udmøntning af negativ budgetregule-
ring optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i
2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelserne i 2016
indgået af Re-
geringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti. Løftet på 150
mio. kr. udligner omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannel-
serne i 2016.
Konsekvenserne af særskilte takster til fjernundervisning på 162
mio. kr. årligt i medfør af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregu-
lering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser,
da provenuet vedrører fremadrettet aktivitet, som ikke menings-
fuldt kan fordeles på institutionsniveau pba. 2014-data.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om at oversende en tabel over, hvor meget hver enkelt ungdomsuddannelsesinstitution skal spare i 2016, 2017, 2018 og 2019 som følge af omprioriteringsbidraget på finansloven for 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1657137_0003.png
3
Ændringer som følge af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, herunder bl.a. takst-
ændringer og midler afsat til efteruddannelse af lærere og ledere.
Aktivitetsfremskrivninger.
Etablering af geografisk grundtilskud på 1 mio. kr. årligt pr. insti-
tution, idet denne omlægning gennemføres udgiftsneutralt inden
for det enkelte institutionsområde.
Potentialerne vedr. mere effektiv institutionsdrift på 0,9-1,2 mia.
kr. årligt, jf. analyse fra konsulentvirksomheden Qvartz,
jf.
http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-
DK/Content/News/Udd/Gym/2015/Nov/151117-To-omkostnings-
og-effektiviseringsanalyser-af-ungdomsuddannelserne
Det bemærkes endvidere, at institutionerne i 2015 havde et samlet regn-
skabsmæssigt overskud på ca. 485 mio. kr. – heraf vedrører ca. 180 mio.
kr. VUC, ca. 190 mio. kr. almene gymnasier, ca. 50 mio. kr. erhvervssko-
ler og ca. 65 mio. kr. SOSU-skoler. Beløbene er opgjort i 2016-pl.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby