Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1655499_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 317 (Alm. del):
I brev af 6. juli 2016 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 317:
”Hvordan mener ministeren, at folkeskolens nye tværfaglige, naturviden-
skabelige eksamensform kan forberede eleverne til et højere niveau i
gymnasiet på de naturvidenskabelige fag, eftersom den faglige dybde i de
enkelte fag vil lide pga. tværfagligheden?”
Svar:
Indførelsen af den fælles prøve i naturfagene skal bl.a. ses i sammenhæng
med, at der i Fælles Mål er fastsat enslydende faglige mål for fysik/kemi,
biologi og geografi i forhold til naturfaglige kundskaber og kompetencer.
Det er hensigten, at prøveformen skal spille sammen med målsætningen i
de Fælles Mål, hvor eleverne prøves i virkelighedsnære og meningsfulde
naturfaglige problemstillinger, hvori der indgår elementer fra både fy-
sik/kemi, biologi og geografi.
Den fælles prøve i de tre naturfag skal først og fremmest medvirke til, at
flere elever bliver interesserede og motiverede i forhold til at søge videre
uddannelse med fokus på naturvidenskab.
Den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi blev på baggrund af
den evaluering, der blev foretaget før lovændringen, vurderet til at ville
hæve niveauet for eleverne, da eleverne nu ikke alene skal bedømmes ud
fra de enkelte fags færdigheder, viden og kundskaber, men også ud fra
deres evner til at kombinere viden og kompetencer på tværs af fagene.
For at kunne kombinere viden og kompetencer på tværs af fagene må
eleverne i endnu højere grad være fokuseret på de enkelte fags særken-
der. Den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi skal ikke gøre
undervisningen mindre teoretisk. Relevansen af naturfagenes teori bliver
derimod tydeligere for eleverne ved, at deres færdigheder og viden skal
bruges i en praktisk kontekst, hvilket vil fordre tilegnelse af en større
02.08.2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om, hvordan folkeskolens nye tværfaglige, naturvidenskabelige eksamensform kan forberede eleverne til et højere niveau i gymnasiet på de naturvidenskabelige fag, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
faglighed i de enkelte fag. Dette vil motivere eleverne til at lære mere og
dermed hæve niveauet.
For at sikre fokus på den fagspecifikke viden og særlige færdigheder i
hvert af de tre fag er der desuden etableret en ny skriftlig prøve i faget
fysik/kemi. Den nye skriftlige prøve indgår i gruppen af udtræksfag pla-
ceret i fagblokken naturfag på linje med de nuværende skriftlige udtræks-
prøver i biologi og geografi. Jeg mener på den baggrund, at prøvefor-
merne samlet set er med til at sikre fokus på den faglige dybde i både
fysik/kemi, biologi og geografi.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby