Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 31 (Alm. del):
I brev af 5. november har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 31:
”Er ministeren bekendt med Rambølls rapport – ”Evaluering af heldags-
skoler” – fra oktober 2012, hvori det fremgår, at erfaringer fra 12 for-
søgsskoler ikke tyder på, at elevernes faglige niveau øges ved at gå i en
heldagsskole, og hvordan har ministeriet anvendt rapportens konklusio-
ner i udformningen af folkeskolereformen?”
Svar:
Jeg er bekendt med rapporten, og jeg er bekendt med, at dette spørgsmål
tidligere er blevet drøftet i udvalget.
Rapporten viser, at en udvidelse af skoledagen i sig selv ikke med sikker-
hed medfører en styrkelse af elevernes faglighed. Rapporten viser samti-
dig, at en gruppe af heldagsskolerne i evalueringen, der er kendetegnet
ved bestemte rammer og virkemidler, klarede sig signifikant bedre end
både andre heldagsskoler og sammenlignelige skoler, der ikke er heldags-
skoler. Disse rammer og virkemidler var bl.a. følgende:
Undervisningsaktiviteter med fokus på at eleverne oplever det,
som de skal lære, såsom projektarbejde og aktiviteter uden for
skolen.
Fokus på elevernes sociale kompetencer.
Lærer-pædagogsamarbejde om tilrettelæggelse af undervisningen.
Jeg er bekendt med, at rapportens konklusioner indgik i overvejelserne i
forbindelse med udarbejdelsen af den tidligere regerings folkeskoleudspil,
dog med det forbehold, at i forsøget med heldagsskoler varede undervis-
ningen til sent på eftermiddagen, fx 16.00 også i indskolingen og mel-
lemtrinnet. Dette er ikke tilfældet i folkeskolen i dag, jf. tidligere samråd
om skoledagens længde tirsdag den 3. november 2015.
Med folkeskolereformen indførte vi ikke en heldagsskole, men en hel-
hedsskole med en skoledag, hvor understøttende og fagopdelt undervis-
ning udgør en sammenhængende indsats.
02-12-2015