Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1649431_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 290 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 290:
”Mener ministeren, at det er rimeligt at sammenligne almindelige skoler
med specialskoler på baggrund af kommunernes kvalitetsrapporter og de
fælles kvalitetsindikatorer med tanke på specialskolernes særlige elev-
sammensætning, hvilket f.eks. har stor indflydelse på testresultater og
udslusningen til ungdomsuddannelser, og ministeren bedes i den sam-
menhæng redegøre for, hvordan ministeren forholder sig til at udarbejde
nationale kvalitetsindikatorer særligt for specialskolerne?”
Svar:
Ifølge § 40 a i folkeskoleloven skal kommunalbestyrelsen udarbejde en
kvalitetsrapport hvert andet år. Kvalitetsrapporten skal beskrive skolevæ-
senets og de enkelte skolers niveau i forhold til nationale og lokalt fast-
satte mål, kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og opfølgning
herpå samt kommunalbestyrelsens opfølgning på tidligere relevante kva-
litetsrapporter.
Kvalitetsrapporten er primært et værktøj for kommunalbestyrelsen til at
vurdere, hvordan kommunen og dens skoler lever op til de politiske mål.
Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at vurdere, om det er rele-
vant at foretage en decideret sammenligning af resultaterne mellem
kommunens specialskoler og de øvrige skoler i kommunen i forbindelse
med kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet.
Det er muligt at foretage sammenligning af resultater fra henholdsvis
specialskoler og øvrige folkeskoler via Ministeriet for Børn, Undervis-
ning og Ligestillings datavarehus. Ministeriet foretager dog som ud-
gangspunkt ikke sammenligninger af resultater fra specialskoler og øvrige
24-06-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om ministeren finder, at det er rimeligt at sammenligne almindelige skoler med specialskoler på baggrund af kommunernes kvalitetsrapporter og de fælles kvalitetsindikatorer med tanke på specialeskolernes særlige elevsammensætning, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
folkeskoler. Specialskolerne indgår fx ikke i kvalitetstilsynet med folke-
skolen.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet igangsætter tilsynsaktiviteter mål-
rettet specialskolerne i tilfælde af mistanke om særlige udfordringer inden
for et særskilt tema (tematisk tilsyn) eller i forbindelse med enkeltsager,
hvor ministeriet bliver bekendt med, at folkeskolelovens regler ikke er
overholdt (det ulovbestemte sektortilsyn).
Der er et arbejde i gang i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet med
henblik på at undersøge muligheden for at følge kvaliteten af undervis-
ningen på specialskoler nærmere med udgangspunkt i de vilkår, der gæl-
der specifikt for denne skoletype.
Reformen af folkeskolen skal år for år forbedre det faglige niveau i folke-
skolen for alle elever, herunder også elever på specialskoler. Jeg finder
derfor ikke umiddelbart grundlag for at udarbejde nationale kvalitetsindi-
katorer særligt for specialskoler.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby