Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1574618_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for It og Læring
Vester Voldgade 123
1552 København V
Tlf. 3587 8889
Fax 3587 8890
E-mail [email protected]
www.stil.dk
CVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 29 (Alm. del):
I brev af 5. november 2015 har udvalget efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 29:
”Erfaringer med optagelse.dk viser, at brugervenligheden er begrænset,
og at problemer i sidens funktionalitet i forhold til udfærdigelse af an-
søgning, upload af dokumenter og overførsel af samme skaber store
problemer for såvel ansøgere som skoler. Vil ministeren redegøre for,
hvilke initiativer ministeren planlægger i forhold til at udbedre funkti-
onsdygtigheden af optagelse.dk for såvel unge som voksne ansøgere og
skoler?”
Svar:
Det er vigtigt at have fokus på brugervenligheden i vores it-systemer, og
det gælder i særlig grad, når det drejer sig om nationale tjenester som
Optagelse.dk, hvor mange brugere skal benytte sig af tjenesten for at få
adgang til at søge ind på en ungdomsuddannelse eller en videregående
uddannelse. Her er der tale om brugere, der anvender tjenesten en eller
måske to gange i deres liv, hvorfor det er vigtigt, at brugerne umiddelbart
kan finde rundt i systemet.
Brugerinddragelse er et vigtigt element i udviklingen af et brugervenligt
system. Derfor arbejder Styrelsen for It og Læring kontinuerligt med at
inddrage brugerne så meget som muligt i designfasen af udviklingsopga-
ver på Optagelse.dk.
På Optagelse.dk er der årligt op mod 130.000 ansøgninger til ungdoms-
uddannelserne og 90.000 ansøgninger til de videregående uddannelser.
Langt de fleste af tilmeldingerne og ansøgningerne bliver udarbejdet i og
sendt fra Optagelse.dk til de modtagende institutioner uden, at brugerne
oplever tekniske eller andre udfordringer. Det er Styrelsen for It og Læ-
rings erfaring, at de brugere, der oplever udfordringer med Optagelse.dk,
01-12-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om at redegøre for, hvilke initiativer ministeren planlægger i forhold til at udbedre funktionsdygtigheden af optagelse.dk for såvel unge som voksne ansøgere og skoler, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
ofte henvender sig til styrelsens support. I forbindelse med ansøgnings-
processerne i 2015 er det ca. 5 pct. af brugerne, der har kontaktet styrel-
sens support.
På baggrund af de brugerhenvendelser, som Styrelsen for It og Læring
har modtaget i 2015, står det klart, at der er steder på Optagelse.dk, hvor
brugervenligheden fortsat kan øges. Styrelsen arbejder løbende for at
imødekomme ændringsønsker og højne den generelle brugervenlighed
for ansøgere på Optagelse.dk.
Fremadrettet vil Styrelsen bl.a. inddrage en usability-konsulent, der kan
bidrage yderligere til afklaringen af, hvorledes Optagelse.dk kan give an-
søgerne udfordringer, samt hvorledes brugervenligheden kan øges på de
enkelte ansøgervendte steder.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby