Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1649433_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 289 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 289:
”Mener ministeren, at de nationale fælles læringsmål i tilstrækkelig grad
er anvendelige på og tilpasset til specialskolerne, og hvordan forholder
ministeren sig til at udarbejde læringsmål særligt rettet mod specialsko-
lerne, som tager udgangspunkt i disse skolers elevsammensætning og
vejledende læseplaner?”
Svar:
Fælles Mål fastsætter nationale mål for, hvad eleverne skal lære i folke-
skolens fag og emner. Målene er bindende i forhold til alle elever i folke-
skolen.
Ifølge folkeskolelovens § 18, stk. 1, skal undervisningens tilrettelæggelse
svare til den enkelte elevs behov og forudsætninger. I folkeskolens speci-
alundervisning bør der være særlig fokus på, at de faglige mål i undervis-
ningen balancerer mellem at være udfordrende for eleverne og samtidig
opnåelige for eleverne.
Reglerne om folkeskolens specialundervisning giver mulighed for, at
undervisningen kan gives på et lavere klassetrin end det klassetrin, som
elevernes skolealder svarer til. I de tilfælde skal der tages udgangspunkt i
de Fælles Mål for det lavere klassetrin. Kommunalbestyrelsen kan i den
forbindelse efter forslag fra skolebestyrelsen fastsætte særlige læseplaner.
De særlige læseplaner kan omfatte nødvendige og hensigtsmæssige fravi-
gelser m.m. fra de almindelige læseplaner.
Reglerne om folkeskolens specialundervisning giver endvidere mulighed
for fritagelse i fag, hvor en elev har usædvanligt store vanskeligheder,
dog ikke for så vidt angår fagene dansk og matematik.
24-06-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren finder, at de nationale fælles læringsmål i tilstrækkelig grad er anvendelige på og tilpasset til specialskolerne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Jeg kan oplyse, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er på vej med et
inspirations- og vejledningsmateriale, der blandt andet vil give inspiration
til den faglige undervisning på specialskolerne.
Jeg ser på denne baggrund ikke et grundlag for at udarbejde særlige Fæl-
les Mål for specialskolerne.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby