Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1649440_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 288 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 288:
”Mener ministeren, at de nuværende trivselsmålinger fungerer efter hen-
sigten i forhold til landets specialskoler, og tager tilstrækkeligt hensyn til
den særlige struktur og elevsammensætning, der findes på disse skoler,
og hvordan forholder ministeren sig til at udarbejde et nationalt redskab
for måling af trivsel målrettet specialskolerne?”
Svar:
Det er et centralt mål i aftalen om folkeskolereformen fra juni 2013, at
elevernes trivsel skal styrkes. Som led i dette arbejde gennemføres årlige
obligatoriske trivselsmålinger.
Spørgerammen for trivselsmålingen er udviklet på baggrund af anbefa-
linger fra ekspertgruppen om elevers trivsel i folkeskolen.
I ekspertgruppens anbefalinger peges der specifikt på, at målingen bør
gennemføres blandt alle folkeskolens elever – herunder også elever på
specialskoler. Udgangspunktet for de landsdækkende trivselsmålinger i
folkeskolen er altså, at alle elever deltager i målingen.
Jeg er opmærksom på, at der kan være visse udfordringer forbundet med
at gennemføre målingen på nogle specialskoler. Omvendt har specialsko-
lerne en så differentieret elevgruppe, at det ikke giver mening at udvikle
et særligt nationalt redskab for måling af trivsel målrettet specialskolerne.
Specialskolerne bør sørge for, at afviklingen af trivselsmålingen tilpasses
de elever, der deltager i målingen. Gennemførelsen af målingen kan kræ-
ve en særlig forberedelse i den enkelte klasse, og lærerne kan blandt an-
24-06-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om ministeren finder, at de nuværende trivselsmålinger fungerer efter hensigten i forhold til landets specialskoler, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
det støtte eleverne i forbindelse med gennemførelse af målingen ved
anvendelse af dialog og forklaringer af betydningen af ord og begreber.
I overensstemmelse med ekspertgruppens anbefalinger er der i bekendt-
gørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen fastsat krav om, at
der skal være en højtlæsningsfunktion, så eleverne både kan høre
spørgsmål og de tilhørende svarkategorier. Det forventes også at kunne
understøtte specialskoleelevernes gennemførelse af målingen.
I ministeriets vejledning om den landsdækkende trivselsmåling fremgår
det i øvrigt, at læreren i forhold til fx elever med svære psykiske handicap
må vurdere, om det giver mening, at den pågældende elev deltager i må-
lingen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby