Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1654259_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 284 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 284:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken evidens der ifølge John Hattie er
for, at læringsmål – forstået som mål for enten konkrete eller generelle
færdigheder – har en positiv effekt på elevernes læring, samt bekræfte, at
læringsmål – ifølge Hattie – skal forstås som mål for begrebslig forståel-
se, der skal omfatte både overfladeforståelse og dybdeforståelse af speci-
fik viden?”
Svar:
Som anført i mit svar af 25. maj 2016 på BUU spørgsmål 240 viser inter-
national forskning – herunder John Hatties syntese af ca. 800 metaanaly-
ser – at arbejdet med mål, evaluering og feedback har stor betydning for
elevernes læring. Det fremgår fx af Skolerådets beretning for 2013, side
49, at ”Hattie’s metaanalyse viser, at effektstørrelsen for læringsmål med
hensyn til elevernes præstationer ligger på et middel til højt niveau.”
Danmarks Evalueringsinstitut påpeger endvidere i et notat om god og
motiverende undervisning fra 15. august 2013 følgende: ”Hatties forsk-
ning viser, at det er vigtigt for elevernes læring at arbejde med lærings-
mål, som løbende tilpasses den enkelte elevs forudsætninger for læring.”
I John Hatties bog ”Synlig læring – for lærere” fra 2013 angives som en
af seks ”vejvisere til fremragende undervisning” følgende: ”Lærere og
elever må kende læringsmålene og kriterierne for målopfyldelse i lektio-
nerne, vide, i hvilket omfang samtlige elever opfylder disse kriterier, og
vide, hvad næste skridt er i lyset af afstanden mellem elevernes nuværen-
de viden og forståelse og kriterierne for ”Hvor er du på vej hen?”,
”Hvordan klarer du dig?” og ”Hvor skal vi hen herfra?”” (Hattie 2013,
side 47).
13-07-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvilken evidens der ifølge John Hattie er for, at læringsmål - forstået som mål for enten konkrete eller generelle færdigheder - har en positiv effekt på elevernes læring, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
John Hattie beskriver flere steder forskellige typer af viden og forståelse,
der bør indgå i undervisningen, fx i ”Visible Learning” fra 2009, side 26-
29, og ”Synlig læring – for lærere”, side 129-131. Det fremgår af sidst-
nævnte blandt andet, at ”Der er tre vigtige læringsniveauer, lærere må
overveje, når de forbereder, gennemfører og evaluerer deres undervis-
ning: Den overfladeviden, der er nødvendig for at forstå begreberne, den
dybere forståelse af, hvordan ideer forholder sig til hinanden og udstræk-
ker sig til andre forståelser, og den begrebslige tænkning, der gør det
muligt for overfladeviden og dyb viden at blive til antagelser og hypote-
ser, man kan bygge ny overfladeforståelse og dyb forståelse på.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby