Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 284 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 284:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken evidens der ifølge John Hattie er
for, at læringsmål – forstået som mål for enten konkrete eller generelle
færdigheder – har en positiv effekt på elevernes læring, samt bekræfte, at
læringsmål – ifølge Hattie – skal forstås som mål for begrebslig forståel-
se, der skal omfatte både overfladeforståelse og dybdeforståelse af speci-
fik viden?”
Svar:
Som anført i mit svar af 25. maj 2016 på BUU spørgsmål 240 viser inter-
national forskning – herunder John Hatties syntese af ca. 800 metaanaly-
ser – at arbejdet med mål, evaluering og feedback har stor betydning for
elevernes læring. Det fremgår fx af Skolerådets beretning for 2013, side
49, at ”Hattie’s metaanalyse viser, at effektstørrelsen for læringsmål med
hensyn til elevernes præstationer ligger på et middel til højt niveau.”
Danmarks Evalueringsinstitut påpeger endvidere i et notat om god og
motiverende undervisning fra 15. august 2013 følgende: ”Hatties forsk-
ning viser, at det er vigtigt for elevernes læring at arbejde med lærings-
mål, som løbende tilpasses den enkelte elevs forudsætninger for læring.”
I John Hatties bog ”Synlig læring – for lærere” fra 2013 angives som en
af seks ”vejvisere til fremragende undervisning” følgende: ”Lærere og
elever må kende læringsmålene og kriterierne for målopfyldelse i lektio-
nerne, vide, i hvilket omfang samtlige elever opfylder disse kriterier, og
vide, hvad næste skridt er i lyset af afstanden mellem elevernes nuværen-
de viden og forståelse og kriterierne for ”Hvor er du på vej hen?”,
”Hvordan klarer du dig?” og ”Hvor skal vi hen herfra?”” (Hattie 2013,
side 47).
13-07-2016