Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 283 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 283:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken sammenhæng der er mellem gym-
nasiereformens mål om, at eleverne ”gennem et alsidigt arbejde med
faget skal opnå en dybdeforståelse af fagets kernestof og et højt niveau af
viden” (aftaleteksten ”Styrkede gymnasiale uddannelser”, s. 21) og læ-
ringsmålstænkningen i folkeskolen, der ikke vægter hverken dybdeforstå-
else, fagligt kernestof eller et højt niveau af viden, men derimod betoner
generelle færdigheder?”
Svar:
De gymnasiale uddannelser er, som det fremgår af de respektive for-
målsparagraffer, ”målrettet unge med interesse for viden, fordybelse,
perspektivering og abstraktion, og som primært sigter mod videregående
uddannelse”, og det afsnit fra aftaleteksten ”Styrkede gymnasiale uddan-
nelser”, der er citeret i spørgsmålet, afspejler forligspartiernes ønske om
at styrke fagligheden og den studieforberedende dimension for de unge,
som sigter mod en videregående uddannelse.
Som det fremgår af mit svar på BUU spørgsmål 282 sigter såvel Fælles
Mål som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings inspirati-
onsmateriale om arbejdet med læringsmål på at give eleverne relevant
faglig viden, som de er i stand til at anvende. Undervisningen i folkesko-
len sigter således i lighed med undervisningen i de gymnasiale uddannel-
ser på at give eleverne en solid basis af viden.
13-07-2016
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby