Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 282 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 282:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan eleverne – via det foreskrevne
arbejde med læringsmål – skal kunne tilegne sig de kundskaber, som er
grundlæggende i folkeskolen ifølge dens formålsparagraf, og som står
helt centralt i gymnasiereformen, når læringsmål forstås som ”mål for
konkrete færdigheder”, som dog ikke skal være ”alt for detaljerede”, og
det således ikke er konkrete kundskaber eller specifik viden, der er mål-
sat, men ”generelle færdigheder”, som det fremgår af side 13 i den senest
udsendte vejledning (”Læringsmål – Inspiration til arbejdet med læ-
ringsmål i undervisningen”, 2016)?”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings inspirationsmateriale
til arbejdet med læringsmål i undervisningen, som der henvises til i
spørgsmålet, er vejledende, og det er derfor ikke ”foreskrevet” at arbejde
på den måde, som fremgår af inspirationsmaterialet.
Det specifikke afsnit i inspirationsmaterialet, der henvises til, har til for-
mål at give konkret inspiration til lærerne til formulering af læringsmål
for enkelte undervisningsforløb. Der er her fokus på, at den viden, der
indgår i målene, skal være en viden, som eleverne kan bruge aktivt i en
bredere forstand.
Anbefalingen uddybes med et eksempel fra natur/teknologi, hvor et
muligt læringsmål for et konkret undervisningsforløb kunne være, at
”eleverne kan forklare karakteristika ved insekter”. I forløbet vedrørende
dette mål kan eleverne eksempelvis undersøge økologien i et vandhul,
hvor insektlivet har stor betydning. Da der findes ca. 20.000 insekter i
Danmark, hvoraf mange er tilknyttet vand, vil det ikke være muligt, at
13-07-2016