Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1654253_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 282 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 282:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan eleverne – via det foreskrevne
arbejde med læringsmål – skal kunne tilegne sig de kundskaber, som er
grundlæggende i folkeskolen ifølge dens formålsparagraf, og som står
helt centralt i gymnasiereformen, når læringsmål forstås som ”mål for
konkrete færdigheder”, som dog ikke skal være ”alt for detaljerede”, og
det således ikke er konkrete kundskaber eller specifik viden, der er mål-
sat, men ”generelle færdigheder”, som det fremgår af side 13 i den senest
udsendte vejledning (”Læringsmål – Inspiration til arbejdet med læ-
ringsmål i undervisningen”, 2016)?”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings inspirationsmateriale
til arbejdet med læringsmål i undervisningen, som der henvises til i
spørgsmålet, er vejledende, og det er derfor ikke ”foreskrevet” at arbejde
på den måde, som fremgår af inspirationsmaterialet.
Det specifikke afsnit i inspirationsmaterialet, der henvises til, har til for-
mål at give konkret inspiration til lærerne til formulering af læringsmål
for enkelte undervisningsforløb. Der er her fokus på, at den viden, der
indgår i målene, skal være en viden, som eleverne kan bruge aktivt i en
bredere forstand.
Anbefalingen uddybes med et eksempel fra natur/teknologi, hvor et
muligt læringsmål for et konkret undervisningsforløb kunne være, at
”eleverne kan forklare karakteristika ved insekter”. I forløbet vedrørende
dette mål kan eleverne eksempelvis undersøge økologien i et vandhul,
hvor insektlivet har stor betydning. Da der findes ca. 20.000 insekter i
Danmark, hvoraf mange er tilknyttet vand, vil det ikke være muligt, at
13-07-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om, hvordan eleverne - via det foreskrevne arbejde med læringsmål - skal kunne tilegne sig de kundskaber, som er grundlæggende i folkeskolen ifølge dens formålsparagraf, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
eleverne lærer om alle insekter, heller ikke alle insekter i vandhullet. Der-
for udvælges de mest almindelige insekter fra vandhullet, som kan ek-
semplificere insekters morfologi, udvikling og ernæring. Denne grund-
læggende viden om insekter skal eleverne kunne anvende, når de i andre
sammenhænge skal beskæftige sig med insekter.
Det vil altså typisk være nødvendigt at foretage et valg af den viden, der
skal arbejdes med, og anbefalingen er, at der fokuseres på den viden,
eleverne bedst kan anvende bredt.
De forenklede Fælles Mål indebærer således – i lighed med tidligere ud-
gaver af Fælles Mål – at eleverne gennem undervisningen både tilegner
sig specifik og grundig viden og bredt anvendelig viden. Det er – også på
baggrund heraf – min vurdering, at de gældende Fælles Mål i høj grad
fører til, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder som forudsat
i folkeskolens formålsparagraf.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby