Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1654257_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 281 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 281:
”Ligesom det er tilfældet med gymnasiereformen, var målet med folke-
skolereformen at højne elevernes faglige niveau. Af side 6 i ministeriets
publikation ”Læringsmålstyret undervisning i folkeskolen. Vejledning”
(2014) fremgår det, at de nye Fælles Mål er ”formuleret på et taksono-
misk niveau, der ligger over middel”. Vil ministeren i denne forbindelse
redegøre for, hvilket grundlag der er for at hævde, at det taksonomiske
niveau er hævet, når beregninger viser, at det taksonomiske niveau i Fæl-
les Mål er faldet (jf. ”Bilagsmateriale – Uden mål og med” af Keld
Skovmand, bilag D)? ”Bilagsmateriale – Uden mål og med” kan findes
på følgende link: http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Uden-
m%C3%A5l-og-
med/~/media/1DFAC18754DF4F71A41C78DD7B057B1D.ashx.”
Svar:
Det fremgår af den politiske aftale om en reform af folkeskolen, at ”Præ-
ciseringen og forenklingen af Fælles Mål skal understøtte, at elevernes
faglige niveau løbende forbedres, og at eleverne dermed opnår et højere
fagligt niveau, når de forlader folkeskolen.” Det væsentligste element i
indfrielsen af denne ambition er ikke formulering af mål med et højere
fagligt ambitionsniveau end de tidligere, men formulering af konkrete og
præcise mål, som understøtter lærernes arbejde med tilrettelæggelsen af
undervisningen. Det fremgår herom af bemærkningerne til lovforslaget,
hvorved folkeskolens § 10 blev ændret, at ”Tydeligere mål for elevernes
læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og
svage elever.”
Det i spørgsmålet citerede udsagn vedrører affattelsen af det enkelte mål
i Fælles Mål og retter sig specifikt mod karaktergivning. Elever, som le-
13-07-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at redegøre for, hvilket grundlag der er for at hævde, at det taksonomiske niveau er hævet, når beregninger viser, at det taksonomiske niveau i Fælles Mål er faldet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
verer en fremragende præstation, der opfylder målene på udtømmende
vis, skal efter 7-trinsskalaen have højeste karakter. Målene er derfor for-
muleret på et niveau, der ligger over middel, så elever, der opfylder må-
lene til fulde, kan få højeste karakter.
Udsagnet handler dermed ikke om det taksonomiske niveau for forenk-
lede Fælles Mål som helhed. Det indgår ikke i den politiske aftale om en
reform af folkeskolen, at det taksonomiske niveau for Fælles Mål skulle
hæves som led i forenklingen og præciseringen af Fælles Mål, og det er
heller ikke forudsat i bemærkningerne til det ovenfor nævnte lovforslag.
Det faglige niveau, som de bindende mål for undervisningen i folkesko-
len leder frem imod, hænger ikke alene sammen med de taksonomiske
verber, der anvendes til at beskrive elevernes beherskelse af det faglige
indhold, men i høj grad også af omfanget og kompleksiteten af det fagli-
ge stof, eleverne skal lære at beherske.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby