Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 281 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 281:
”Ligesom det er tilfældet med gymnasiereformen, var målet med folke-
skolereformen at højne elevernes faglige niveau. Af side 6 i ministeriets
publikation ”Læringsmålstyret undervisning i folkeskolen. Vejledning”
(2014) fremgår det, at de nye Fælles Mål er ”formuleret på et taksono-
misk niveau, der ligger over middel”. Vil ministeren i denne forbindelse
redegøre for, hvilket grundlag der er for at hævde, at det taksonomiske
niveau er hævet, når beregninger viser, at det taksonomiske niveau i Fæl-
les Mål er faldet (jf. ”Bilagsmateriale – Uden mål og med” af Keld
Skovmand, bilag D)? ”Bilagsmateriale – Uden mål og med” kan findes
på følgende link: http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Uden-
m%C3%A5l-og-
med/~/media/1DFAC18754DF4F71A41C78DD7B057B1D.ashx.”
Svar:
Det fremgår af den politiske aftale om en reform af folkeskolen, at ”Præ-
ciseringen og forenklingen af Fælles Mål skal understøtte, at elevernes
faglige niveau løbende forbedres, og at eleverne dermed opnår et højere
fagligt niveau, når de forlader folkeskolen.” Det væsentligste element i
indfrielsen af denne ambition er ikke formulering af mål med et højere
fagligt ambitionsniveau end de tidligere, men formulering af konkrete og
præcise mål, som understøtter lærernes arbejde med tilrettelæggelsen af
undervisningen. Det fremgår herom af bemærkningerne til lovforslaget,
hvorved folkeskolens § 10 blev ændret, at ”Tydeligere mål for elevernes
læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og
svage elever.”
Det i spørgsmålet citerede udsagn vedrører affattelsen af det enkelte mål
i Fælles Mål og retter sig specifikt mod karaktergivning. Elever, som le-
13-07-2016