Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1653713_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 271 (Alm. del):
I brev af 10. juni 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 271:
”Ministeren bedes uddybe de bagvedliggende forudsætninger og mellem-
regninger, der ligger til grund for tabel 1 i ”Aftale mellem regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styr-
kede gymnasiale uddannelser” af 3. juni 2016.
Ministeren bedes opgøre, hvor stor en andel af folkeskolens 9. klasseele-
ver, der i 2015:
– Ikke fik minimum 2 i gennemsnit i både dansk og matematik ved fol-
keskolens afgangsprøve.
– Ikke fik minimum 4 i gennemsnit i både dansk og matematik ved fol-
keskolens afgangsprøve.”
Svar:
Tabel 1 i aftaleteksten om styrkede gymnasiale uddannelser ser ud som
følger:
Tabel 1. Tilgangen i 2014 fordelt på adgangskrav til de gymnasiale uddannelser i
procent
08-07-2016
Opfylder ikke adgangskrav
Hf
Hhx
Htx
Stx
Alle
18%
13%
8%
6%
9%
Note: Beregningerne tager ikke højde for de elever, som må blive optaget ved en revurdering pba.
prøve eller samtale.
Kilde: MBUL, egne beregninger
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i tilgangen til de gymnasiale
uddannelser i 2014. Beregningerne tager alene udgangspunkt i om ele-
verne kunne tilgå en af de fire gymnasiale uddannelser direkte fra grund-
skolen ud fra de nye adgangsforudsætninger i aftaleteksten. Der tages
derfor ikke højde for, at man kan tilgå en gymnasial uddannelse på bag-
grund af samtale eller prøve.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om at uddybe de bagvedliggende forudsætninger og mellemregninger, der ligger til grund for tabel 1 i Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser af 3. juni 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Da indsamling af karakterer startede i 2001, og da bundne prøvefag først
blev indført i 2007, kan standpunktskarakterer og kravet om mindst 2 i
dansk og matematik beregnes tilbage til 2001, mens gennemsnittet af
bundne prøvefag kan beregnes tilbage til 2007. Personer, som har prøver
før dette tidpunkt, indgår ikke i beregningerne. Det omfatter nogle af de
ældste elever på hf, men stort set ingen på hhx, htx og stx.
Adgangsforudsætningerne på gennemsnit i bundne prøvefag beregnes
som et gennemsnit af prøverne i hhv. dansk, matematik, fysik/kemi og
engelsk for 9. klasse og for prøverne i hhv. dansk, matematik og engelsk
for 10. klasse.
Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) er vurderet ud fra elevernes
standpunktskarakterer. Hvis eleven kun har karakter fra 9. klasse, bereg-
nes gennemsnittet ud fra disse karakterer. Hvis eleven har karakterer for
både 9. og 10. klasse, ses der på, om eleven opfylder adgangsforudsæt-
ningerne uanset, om det opnås i 9. eller 10. klasse. Den eneste undtagelse
er opfyldelse af adgangsforudsætningen til hf efter 10. klasse, som bereg-
nes ud fra, at kravet skal være opfyldt i 10. klasse. Der er kun brugt ka-
rakterer (faglige kompetencer) i vurderingen af UPV’en. Der er derfor
ikke set på personlige og sociale kompetencer samt, om eleverne opfyl-
der andre faglige kompetencer, som fx 2. fremmedsprog, selvom disse
elementer indgår i UPV’en.
Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, opfyldes adgangsforud-
sætningerne ikke. Det skønnes, at nogle af de elever, som mangler en
eller flere prøver, vil kunne opfylde adgangsforudsætningerne. Beregnin-
gerne er derfor udtryk for et maksimalt skøn for, hvor stor en andel som
ikke vil kunne komme ind på en gymnasial uddannelse. Elever, som ikke
er registreret i grundskolens 9. eller 10. klasse, er ikke medtalt i beregnin-
gen.
Der er alene beregnet på om eleverne opfylder adgangsforudsætningerne
direkte fra grundskolen, uanset om eleverne ikke er tilgået en gymnasial
uddannelse direkte fra grundskolen, som det er tilfældet for de fleste på
hf. Beregningerne tager ikke højde for, at man kan optages via samtale
eller optagelsesprøve enten i forlængelse af grundskolen eller på et senere
tidspunkt.
Tabel 2 viser hvor stor en andel, som ikke opfylder forskellige adgangs-
forudsætninger.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om at uddybe de bagvedliggende forudsætninger og mellemregninger, der ligger til grund for tabel 1 i Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser af 3. juni 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1653713_0003.png
3
Tabel 2. Mellemregninger til opfyldelse af adgangsforudsætninger
Hf
Opfylder ikke UPV 4
Opfylder ikke UPV 5
Opfylder ikke mindst 3 i gennemsnit af
bundne prøvefag*
Opfylder ikke mindst 2 i dansk og ma-
tematik i 10. klasse**
14%
-
15%
39%
Hhx
-
10%
5%
-
Htx
-
6%
4%
-
Stx
-
4%
3%
-
Note:
* Elevens niveau fra UPV’en skal bekræftes ved elevens resultater ved folkeskolens afgangseksa-
men, men for de, der opnår mindst 3 i gennemsnit af de bundne prøvefag, tages særlige hensyn til
optagelse.
** Andelen er meget høj, da ikke alle elever på hf har 10. klasse bag sig. Omkring 30 pct. af ele-
verne på hf har ikke gennemført 10. klasse.
Kilde: MBUL, egne beregninger
Tabel 3 viser de forskellige adgangsforudsætninger, når de kombineres.
Tabel 3. Tilgangen i 2014 fordelt på adgangsforudsætninger til de gymnasiale
uddannelser i procent
Hf
UVP 5 og mindst 3 i gennemsnit af
bundne prøvefag*
UVP 4 og mindst 3 i gennemsnit af
bundne prøvefag*
UPV 4 og mindst 2 i dansk og ma-
tematik i 10. klasse
Opfylder ikke adgangsforudsæt-
ninger
Samlet tilgang 2014
-
78%
5%
18%
100%
Hhx
87%
-
-
13%
100%
Htx
92%
-
-
8%
100%
Stx
94%
-
-
6%
Alle
91%
-
-
9%
100% 100%
Note:
* Elevens niveau fra UPV’en skal bekræftes ved elevens resultater ved folkeskolens afgangseksa-
men, men for de elever, der opnår mindst 3 i gennemsnit af de bundne prøvefag, tages særlige
hensyn til optagelse.
Kilde: MBUL, egne beregninger
Beregningen tager ikke højde for de to alternative veje til gymnasiet for
hhv. de elever, som ikke opfylder deres UPV, men får mindst 6 i gen-
nemsnit af bundne prøvefag, samt de elever, som opfylder deres UPV og
kun opnår mellem 2 og 3 i gennemsnit af bundne prøvefag. Disse veje
skønnes at berøre samlet 1 pct.
Tabel 4 viser, hvor stor en andel som ikke opnåede mindst 2 hhv. 4 i
gennemsnit i både dansk og matematik ved folkeskolens 9. klasseprøve i
2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om at uddybe de bagvedliggende forudsætninger og mellemregninger, der ligger til grund for tabel 1 i Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser af 3. juni 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1653713_0004.png
4
Tabel 4. Elever i 9. klasse i 2015 fordelt på, om de opnåede 2 hhv. 4 i gennemsnit
i både dansk og matematik ved folkeskolens 9. klasseprøve
Opfylder ikke
Heraf mangler en eller flere prøver
Opfylder ikke faglige krav
Opfylder
Alle i 9. klasse 2015
Andel som opfyl-
Andel som opfylder
der mindst 2 i
mindst 4 i dansk og ma-
dansk og matema- tematik
tik
16%
31%
12%
12%
4%
18%
84%
69%
100%
100%
Note: Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, opfyldes adgangskravet ikke. Det skønnes,
at nogle af de elever, som mangler en eller flere prøver, vil kunne opfylde mindst 2 i dansk og
matematik. Beregningerne er derfor udtryk for et maksimalt skøn. Eleven regnes for at gå i 9.
klasse, hvis de enten indgår i karakterindberetningen, i søgetallene i marts eller i elevindberetnin-
gen.
Kilde: MBUL, egne beregninger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby