Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1648194_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 258 (Alm. del):
I brev af 24. maj 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 258:
”I ’Aftale om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler’ foreslås det,
at ministeriets tilsynsenhed i fremtiden får mulighed for at udspørge ele-
ver på de frie grundskoler, som er under skærpet tilsyn. Hvilke tanker gør
ministeren sig om den situation, børnene sættes i, når de på den måde
skal udtale sig til en fremmed tilsynsperson om deres skole? Ministeren
bedes endvidere redgøre for, hvad det helt præcist er, børnene skal med-
virke til at afdække. Det ønskes også belyst, om ministeren mener, at
børnene har pligt til at udtale sig, hvis tilsynsenheden ønsker det, eller
om de kan frabede sig at deltage i tilsynet, samt hvem der skal fungere
som børnenes ambassadør i disse interviews.”
Svar:
Fremover vil der som led i et skærpet tilsyn med en fri grundskoles
overholdelse af frihed og folkestyre-kravet kunne indgå samtaler med
eleverne, herunder også uden tilstedeværelse af skoleleder eller lærere.
Indførelsen af samtaler med elever i forbindelse med et skærpet tilsyn
med frihed og folkestyre har bl.a. udgangspunkt i FN's børnekonvention,
som stadfæster, at et barn har ret til at udtale sig i alle forhold, der vedrø-
rer barnet.
Det er naturligvis vigtigt, at disse samtaler med elever foregår på en god
og ordentlig måde. På samme måde som det er omdrejningspunktet for
det møde med eleverne, der allerede i dag finder sted i forbindelse med
tilsynsbesøg på en fri grundskole. Tilsynsmedarbejderne hilser eksempel-
vis på eleverne, fortæller hvor de kommer fra og stiller faktuelle spørgs-
mål.
21-06-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvilke tanker gør ministeren sig om den situation, børnene sættes i, når de på den måde skal udtale sig til en fremmed tilsynsperson om deres skole, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
De nærmere rammer for samtaler mellem tilsynsmedarbejdere og elever
vil konkret blive søgt aftalt mellem skolens leder og styrelsens tilsyns-
medarbejdere. Samtalerne vil som udgangspunkt foregå som pædagogi-
ske tilsynssamtaler med eleverne i grupper. Det kan være med hele klas-
ser ad gangen, med elevrådet eller lignende.
Samtalerne med eleverne vil have en uformel karakter, og spørgsmål og
form vil blive afpasset i overensstemmelse med elevernes alder og mo-
denhed. Eleverne vil blive spurgt til deres oplevelse af undervisningen og
forholdene på skolen i øvrigt.
Samtalerne skal være med til at give et helhedsbillede af skolen og dens
undervisning. Udtalelser fra eleverne vil aldrig kunne stå alene i vurde-
ringen af, om skolen lever op til kravene til skolens undervisning og virke
i øvrigt. Samtalerne vil dog kunne give anledning til, at konkrete elemen-
ter i skolens undervisning og skolens forberedelse af eleverne til at leve i
et samfund som det danske med frihed og folkestyre vil blive undersøgt
nærmere.
Børnene har jf. lovforslaget, der er udsendt i høring, ret til at sige deres
mening og udtale sig, men ikke pligt til det.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil i forbindelse med starten på et
skærpet tilsyn opfordre skolen til at orientere eleverne og deres forældre
om, at der er indledt et skærpet tilsyn, der betyder, at eleverne kan møde
tilsynsførende på skolen, som de er velkomne til at kontakte selv, og som
også kan forventes i et vist omfang at bede om samtaler med eleverne
om skolen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby