Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1573976_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 25 (Alm. del):
I brev af 2. november 2015 har udvalget efter ønske fra Carolina Magda-
lene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 25:
”Tal fra Kommunernes og Regionernes løndatakontor viser, at lærernes
sygefravær er steget med 12 pct., efter folkeskolereformen trådte i kraft i
2014. Vil ministeren igangsætte initiativer, der skal stoppe udviklingen i
lærernes fravær og i givet fald hvordan? Der henvises til artiklen ”Lærer-
ne mere syge: Indeklima forværret i skolerne efter reformen” bragt på
ing.dk den 20. oktober 2015: http://ing.dk/artikel/laererne-mere-syge-
indeklima-forvaerret-i-skolerne-efterreformen-178844”
Svar:
Stigende sygefravær hos lærere er et problem, som skal tages meget al-
vorligt. Kommunerne er lærernes arbejdsgivere, og derfor skal problemet
håndteres lokalt. Det er den enkelte kommunes og skoleledelses ansvar
at sikre et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for både lærere og elever
og handle, hvis fx indeklimaet ikke er i orden.
Ministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelse
fra KL. KL oplyser: ”Det
er en kendt tendens, at sygefraværet stiger i forbindelse
med store reformer, hvilket også blev set omkring kommunalreformen i 2007. Det er
derfor ikke overraskende, at en så stor omstillingsproces i folkeskolen giver et højere
sygefravær blandt lærerne. Lærernes sygefravær er noget, som KL og kommunerne
tager alvorligt. Der er meget stor forskel på sygefraværet fra skole til skole. Og det er
ude på den enkelte skole, at problemet skal løses. De seneste, foreløbige meldinger fra
kommunerne tyder på, at stigningen i lærernes sygefravær nu er bremset.”
Vi har ikke indført en heldagsskole med folkeskolereformen. Folkeskole-
forligskredsens intention er, at en skoledag normalt varer fra kl. 8.00-
14.00 for de mindste elever, ca. kl. 8.00-14.30 for de mellemste elever og
kl. 8.00-15.00 for de ældste elever. Det har vi også understreget over for
30-11-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil igangsætte initiativer, der skal stoppe udviklingen i lærernes fravær, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
alle landets kommuner i et hyrdebrev, som vi udsendte i august 2015.
Her blev mulighederne for at afkorte skoledagen for enkelte elever eller
klasser også fremlagt.
Folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler betyder, at mange skoler
er i gang med en omstillingsproces, hvor de forandrer den måde, de hid-
til har tilrettelagt både undervisningen og lærernes øvrige opgaver på.
Både skoleledere, lærere og pædagoger skal mange steder finde nye må-
der at arbejde på, og det tager selvfølgelig tid at finde sig til rette i.
De nye tiltag i reformen skal bruges. Der er ingen grund til, at elever og
lærere er inde i klassen gennem hele skoledagen. Det skal blandt andet
den understøttende undervisning, den åbne skole og samarbejdet med
det omgivende samfund samt mere bevægelse i undervisningen være
med til at sikre.
Fra ministeriets side følger vi implementeringen af folkeskolereformen
tæt, blandt andet gennem evaluerings- og følgeforskningsprogrammet.
Derudover har jeg nedsat Kvalitetsforum for Folkeskolen, hvor alle fol-
keskolens parter er repræsenteret, og hvor parterne har fået mulighed for
at komme med konkrete anbefalinger til ændringer eller lignende til fol-
keskolereformen og implementeringen heraf.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby