Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1634112_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
10. maj 2016
Talepunkter til samrådsspørgsmål AF, AG, AH og AI vedr.
anvendelsen af sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler i offentlige kontrakter, stillet 26. april 2016
efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Lad mig starte med at slå fast, at det ligger regeringen
meget på sinde, at vi får skabt det nødvendige antal
uddannelses- og praktikpladser i Danmark.
Ellers risikerer vi, at virksomhederne kommer til at stå
uden kvalificeret arbejdskraft i årene fremover. Det kan
koste vækst.
Når det offentlige køber ind for op mod 300 mia. kr. om
året, er brugen af sociale klausuler i offentlige udbud et
godt middel til at skabe flere praktikpladser.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har opgjort, at der i
statslige udbud er skabt ca. 340 praktikpladser i 2013 og
ca. 580 praktikpladser i 2014 som følge af brugen af
sociale klausuler og ”følg-eller-forklar”-princippet.
”Følg-eller-forklar”-princippet blev indført af den
daværende
S-R-SF-regering
og
Enhedslisten
i
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
2/11
forbindelse med finanslovsaftalen for 2013, der blev
indgået i efteråret 2012. Det er den tidligere regerings
”følg-eller-forklar”-princip vi viderefører.
Princippet har således været gældende for statslige
offentlige myndigheder siden 2013. Fra 1. januar 2014
blev det også gældende for regionale og kommunale
myndigheder, der før blot var henstillet til at anvende
princippet.
Princippet indebærer, at når offentlige myndigheder
udbyder relevante opgaver, skal de stille krav om, at der
etableres praktikpladser i forbindelse med opgaven.
Alternativt skal de forklare, hvorfor de ikke stiller sådan
et krav. Forklaringen skal være offentligt tilgængelig.
For at fremme princippets anvendelse, udarbejdede
Konkurrence-
vejledning
princippet.
Det fremgår af vejledningen, hvilke typer af udbud, der
er relevante.
Det drejer sig om tjenesteydelseskontrakter og bygge-
og anlægskontrakter, som har en varighed på minimum
6 måneder og som har en kontraktsum på minimum 10
mio. kr. eller en lønsum på minimum 4 mio. kr.
i
og
Forbrugerstyrelsen
af
i
2013
en
anvendelse
”følg-eller-forklar”-
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
1634112_0003.png
3/11
Når man valgte et ”følg- eller forklar”-princip frem for
bare at forpligte myndigheder til at bruge sociale
klausuler i alle udbud, skyldes det flere forhold.
Dels vil det altid vil bero på en konkret vurdering, om
det er praktisk eller økonomisk hensigtsmæssigt at
anvende en social klausul.
Dels følger det af EU-reglerne på området, at man kun
må stille krav i offentlige udbud, der er proportionale og
relevante i forhold til det, man vil købe, det vil sige, at
kravet er knyttet til ”kontraktens genstand”.
Den vurdering er de offentlige myndigheder forpligtet til
selv at foretage i hvert enkelt tilfælde. Det er de
offentlige myndigheder, der er bedst til at vurdere, om
anvendelsen af sociale klausuler er hensigtsmæssig i den
enkelte sag.
Helt grundlæggende mener jeg, at udbredelsen af sociale
klausuler om uddannelses- og praktikaftaler bedst
fremmes af frivillighedens vej ved, at de offentlige
myndigheder overlades et rum til at vurdere, om det er
hensigtsmæssigt at anvende sociale klausuler i den
konkrete situation.
Med det sagt, vil jeg nu overgå til besvarelsen af de fire
spørgsmål, som jeg vil besvare i følgende rækkefølge:
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
4/11
Spørgsmål AF, spørgsmål AG, spørgsmål AH og
afslutningsvis spørgsmål AI.
Ad. Spørgsmål AF
Hvordan forholder ministeren sig til, at der er gennemført 12
relevante udbud, hvor ”følg-eller-forklar”-princippet ikke er
anvendt, og herunder at Direktoratet for Kriminalforsorgen
har oplyst, at de ikke har fulgt princippet om sociale klausuler
i forbindelse med produktion af mad til Udrejsecenter
Sjælsmark, med henvisning til at man i forvejen i vid
udstrækning baserer sin drift på elever og praktikpladser, at
Kystdirektoratet ikke har fundet det hensigtsmæssigt at
anvende sociale klausuler med angivelse af, at det vil medføre
ekstra omkostninger for tilbudsgiverne, og at Vejdirektoratet i
2014 har valgt ikke at bruge sociale klausuler i tilfælde, hvor
kontraktværdierne var mellem 10 og 100 millioner? Der
henvises til BUU alm. del – bilag 138.
I spørgsmål AF spørges der til, hvordan jeg forholder
mig
til
Direktoratet
for
Kriminalforsorgen,
Kystdirektoratets og Vejdirektoratets begrundelser for,
at de ikke har anvendt sociale klausuler i relevante
udbud.
Hensigten med ”følg- eller-forklar”-princippet har ikke
været at skabe en forpligtelse for de offentlige
myndigheder til at bruge sociale klausuler i alle udbud.
Hensigten har været at øge brugen af sociale klausuler i
relevante udbud.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
5/11
I det tilfælde, hvor en offentlig myndighed ikke finder
det hensigtsmæssigt at anvende sociale klausuler skal
ordregiveren forklare, hvorfor de ikke anvendes.
Vejledningen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
indeholder
ingen
indholdsmæssige
krav
til
begrundelserne - de vil afhænge af omstændighederne i
den konkrete sag.
Der kan være mange grunde til, at en offentlig
myndighed vælger ikke at anvende en social klausul i et
konkret udbud.
Det kan f.eks. være, at myndigheden oplever, at det
skader konkurrencen at anvende sociale klausuler, fordi
der så kun kan deltage leverandører, der allerede har
elever ansat.
Det kan også være, at det ikke står i forhold til
kontraktens længde at stille krav om antagelse af
praktikanter, eller at der ikke mangler praktikpladser
inden for det område, der udbydes.
Af de grunde vil det være usagligt, hvis jeg begav mig
ud i en vurdering af de konkrete forklaringer fra de
forskellige myndigheder.
Ad. Spørgsmål AG
Er det efter ministerens opfattelse i overensstemmelse med de
politiske intentioner i bekendtgørelsen om sociale klausuler, at
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
6/11
offentlige institutioner ikke følger princippet om sociale
klausuler med begrundelser af samme karakter, som er givet af
bl.a. Direktoratet for Kriminalforsorgen, Kystdirektoratet og
Vejdirektoratet?
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål AG om, hvorvidt
forklaringerne for ikke at anvende sociale klausuler er i
overensstemmelse med de politiske intentioner i forhold
til ”følg-eller-forklar”-princippet.
Indledningsvis vil jeg gerne bemærke, at ”følg-eller-
forklar”-princippet ikke er reguleret i en bekendtgørelse.
Princippet udspringer alene af en aftale på finansloven
for 2013, som den daværende S-R-SF-regering indgik.
Aftalen er udmøntet i en vejledning fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Formålet med princippet er at øge antallet af
uddannelses-
og
praktikpladser
ved
at
forpligte
myndighederne til at tage stilling til, om det er
hensigtsmæssigt at anvende sociale klausuler i de
konkrete udbud.
Den
vurdering
står
de
offentlige
myndigheder
selvfølgelig til ansvar for. Også hvis det kan påvises, at
de fx har foretaget en usaglig vurdering.
Men det vil som nævnt være usagligt, hvis jeg begav
mig ud i en vurdering af de konkrete forklaringer.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
7/11
Og når det er sagt, så mener jeg også, at det er værd at
hæfte sig ved, at langt størstedelen af de offentlige
myndigheder følger - fremfor at forklare.
Ad. Spørgsmål AH
Hvordan vil ministeren sikre, at de politiske intentioner i
bekendtgørelsen om sociale klausuler efterleves, og hvilke
initiativer vil ministeren i den forbindelse tage?
Dernæst til spørgsmål AH om, hvordan jeg vil sikre, at
de politiske intentioner om sociale klausuler efterleves,
og hvilke initiativer jeg vil tage.
Indledningsvis vil jeg henlede opmærksomheden på, at
brugen om sociale klausuler ikke generelt er reguleret
ved en bekendtgørelse.
På Undervisningsministeriets område er der dog blevet
udstedt en bekendtgørelse så uddannelsesinstitutioner
under ministeriet er omfattet af ”følg-eller-forklar”-
princippet.
Som jeg allerede har nævnt flere gange, er hensigten
med ”følg-eller-forklar”-princippet at øge antallet af
uddannelses- og praktikpladser ved at skabe fokus hos
de offentlige myndigheder på anvendelse af sociale
klausuler.
Det er min klare opfattelse, at ”følg-eller-forklar”-
princippet netop er en god ramme, og at ”følg-eller-
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
8/11
forklar”-princippet allerede har haft en gavnlig virkning
på udbredelsen af sociale klausuler.
En opgørelse som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har lavet over statslige myndigheders brug af sociale
klausuler, viser således, at der i 2013 blev anvendt
sociale klausuler i 56 pct. af de relevante udbud. I 2014
var antallet steget til 87 pct.
Der er således tale om en væsentlig fremgang i
anvendelsen af sociale klausuler siden indførelsen af
”følg-eller-forklar”-princippet.
Jeg mener derfor, at intentionerne med ”følg-eller-
forklar”-princippet i hvert fald på det statslige område,
må siges at være lykkedes.
En opgørelse som KL har lavet i 2015, viser at
kommunerne har anvendt sociale klausuler i 59 pct. af
de relevante udbud.
Jeg er derfor enig i, at der især på det kommunale og
regionale område er behov for at skabe yderligere
opmærksomhed omkring ”følg-eller-forklar”-princippet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil derfor gå i
dialog med KL og Danske Regioner og opfordre dem til
at
sikre,
at
kommunerne
og
regionerne
er
opmærksomme på princippet.
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
9/11
Selv om det går godt i staten, skal vi også fastholde
fokus her. Derfor vil der blive lavet en ny opgørelse over
statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklar-
princippet med udgangen af 2016.
Jeg
vil
desuden
bede
Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsen om at gøre en ekstra indsats for, at
myndighederne
kender
vejledningen
om
sociale
klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.
Endelig vil jeg sende et brev rundt til mine
ministerkollegaer, og gøre dem opmærksomme på
vigtigheden af at bruge ”følg- eller forklar”-princippet,
da
praktikpladsproblemstillingen
er
prioriteret
i
regeringen.
Ad. Spørgsmål AI
Vil ministeren tage initiativer til at udvide brugen af sociale
klausuler, så også andre offentlige udbud end bygge- og
anlægsopgaver skal anvende sociale klausuler eller forklare,
hvorfor de ikke gør?
Endelig til spørgsmål AI om udvidelse af brugen af
sociale
klausuler
i
andet
end
bygge-
og
anlægskontrakter.
Først vil jeg gerne gøre opmærksom på, at relevante
udbud, der er omfattet af ”følg- eller forklar”-princippet,
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
10/11
allerede i dag omfatter tjenesteydelseskontrakter, som
har et driftselement.
Det er min klare opfattelse, at princippet således dækker
de
erhvervsuddannelsesordninger,
der
indebærer
uddannelses- eller praktikophold.
Jeg mener, at vi skal være meget forsigtige med at
indføre forpligtelser, der belaster det offentlige og
virksomhederne, hvis de ikke kommer eleverne til gode.
Det kommer eksempelvis næppe eleverne til gode at
indsætte sociale klausuler om praktikpladser, når det
offentlige udbyder kortvarige opgaver, der kræver
specialistviden.
Men når det nu er sagt, så er jeg villig til at se på, om der
med fordel kan justeres i kriterierne for relevante udbud,
hvis der er en mulighed for, at det kan give flere reelle
praktikpladser.
[Afrunding]
Afslutningsvis vil jeg gerne bemærke, at etablering af
flere
praktikpladser
ligger
højt
regeringens
dagsorden.
Etableringen
af
praktikpladser
bør
dog
ske
ad
frivillighedens vej fremfor ved tvang.
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om sociale klausuler, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AF-AI, til erhvervs- og vækstministeren
11/11
Fokus på anvendelsen af sociale klausuler er en god
ramme herfor.
Tak for ordet.
11