Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1635511_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 241 (Alm. del):
I brev af 28. april 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 241:
”Ministeren bedes oversende en skriftlig orientering om de relevante
dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. maj 2016 for så vidt angår
ministerens sagsområde.”
Svar:
På ungdomsdelen af rådsmødet er der et punkt på dagsordenen til vedta-
gelse og derefter en politisk debat. På uddannelsesdelen af rådsmødet er
der ligeledes et punkt til vedtagelse og derefter en politisk debat.
Ungdom
Punkt 1: Rådskonklusioner om ungdomssektorens rolle i en integreret og tværsektori-
el tilgang til forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering, der fører til voldelig ekstre-
misme blandt unge
Formålet med rådskonklusionerne er at understrege, at ungdomssektoren
og de unge selv gennem deres frivillige arbejde spiller en afgørende rolle i
processen med at modvirke radikalisering og ekstremistiske tendenser
ved at støtte unge i deres udvikling, fremme demokratiske principper og
værdier og aktivt medborgerskab.
Medlemsstaterne opfordres derfor til at fremme ungdomssektorens sam-
arbejde på tværs med andre sektorer, først og fremmest på uddannelses-
området. Endvidere bør forældre, søskende, jævnaldrende og andre, der
er i regelmæssig kontakt med unge, inddrages i arbejdet med at modvirke
alle tegn på tendenser til radikalisering og voldelig ekstremisme blandt
unge.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. I den nuværende
situation med en stigende radikalisering blandt visse unge er det af afgø-
19-05-16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om de relevante dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. maj 2016 for så vidt angår ministerens sagsområde, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
rende betydning, at medlemsstaterne og EU i fællesskab og sammen med
de unge selv modvirker tendenserne til voldelig ekstremisme.
Punkt 2: Ungdomspolitikkens og ungdomssektorens rolle i en integreret tilgang til
støtte for unge i deres identitetsudvikling
På baggrund af den seneste udvikling i Europa med det stigende antal
migranter og de deraf følgende udfordringer for medlemslandene ønsker
det nederlandske formandskab en diskussion om, hvordan ungdomspoli-
tikken kan medvirke til at støtte de unge i at udvikle en positiv identitet
og interkulturel bevidsthed.
Formandskabet vil gerne høre ministrenes syn på, hvordan der bedst
skabes tætte netværk af aktører omkring unge i risikozonen for radikali-
sering. Samtidig efterspørges der eksempler på god praksis på dette om-
råde og en udveksling af synpunkter på, hvordan samarbejdet mellem
medlemsstaterne og EU kan bidrage til at fremme dannelsen af sådanne
integrerede netværk, der bygger på en positiv identitetsudvikling blandt
unge.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten og her understrege vigtigheden af
at fremme udviklingen af en positiv selvopfattelse blandt unge via inte-
grerede netværk med deltagelse af alle relevante aktører på det ungdoms-
politiske område inklusive de unge selv.
Regeringen ser derfor positivt på kommunernes bestræbelser på at invol-
vere unge i det lokale demokrati, fx via oprettelse af kommunale ung-
domsråd, formulering af kommunale ungdomspolitikker og støtte til det
lokale foreningsliv via folkeoplysningsloven.
Uddannelse
Punkt 3: Udvikling af mediekundskab og kritisk tænkning gennem uddannelse
Ved rådsmødets uddannelsesdel skal der vedtages et sæt rådskonklusio-
ner om udvikling af mediekundskab og kritisk tænkning gennem uddan-
nelse.
Rådskonklusionerne peger på, at mediekundskab, dvs. alle de tekniske,
kognitive, sociale og kreative kapaciteter, der kræves for at kunne inter-
agere og have en kritisk forståelse for alle former for medier, er af sti-
gende betydning, ligesom det har sammenhæng til aktivt engagement i
det demokratiske liv, selvstændig dømmekraft, evnen til at reflektere over
egne handlinger og derigennem styrke unge menneskers modstandskraft
over for ekstremistiske budskaber og misinformation. Digital kompeten-
ce er et væsentligt element heri.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om de relevante dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. maj 2016 for så vidt angår ministerens sagsområde, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Rådskonklusionerne fastslår, at uddannelse spiller en vigtig rolle i at gøre
unge til mediekyndige og ansvarlige medborgere, og et centralt element
heri er at bibringe unge mennesker Europas grundlæggende værdier, et
åbent tankesæt, evnen til at tænke kritisk og selvstændigt, at udøve sund
dømmekraft og modstå indoktrinering og ekstremistiske budskaber. Det
er væsentligt, at uddannelse på alle niveauer er på højde med disse udvik-
linger og giver eleverne de nødvendige kompetencer til at tilgå, fortolke
og anvende information og andet medieindhold, særligt via internettet og
sociale medier, på en sikker og ansvarlig måde.
Medlemsstaterne inviteres bl.a. til at opfordre til, at der gives tilstrækkelig
opmærksomhed til at udvikle mediekundskab og kritisk tænkning inden
for uddannelse på alle niveauer, ligesom de bør søge at forøge det digita-
le kompetenceniveau hos elever og studerende i alle aldre som en forud-
sætning for deltagelse i et demokratisk samfundsliv og beskæftigelseseg-
netheden. Medlemsstaterne opfordres endvidere til at støtte undervis-
ningspersonale og skoleledere på alle niveauer til at udvikle deres egne
digitale kompetencer, til at styrke dialogen og samarbejdet mellem ud-
dannelsessektoren og mediesektoren og andre relevante interessenter,
samt til at understøtte disse indsatser ved brug af relevante EU-
programmer.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til – inden for deres re-
spektive ansvarsområder – at fortsætte fremme af peer-læring inden for
dette område, sikre sammenhæng mellem relevante politikområder og
fortsætte samarbejdet på dette område med andre multilaterale organisa-
tioner som Europarådet, UNESCO og OECD.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt, at
børn og unge er fortrolige med mediernes virkemidler, og at de gennem
evnen til kritisk tænkning kan genkende og forholde sig selvstændigt til
propaganda og ekstremistiske budskaber, når de møder dem.
Punkt 4: Moderniseringsdagsordenen for videregående uddannelser i Europa
På rådsmødet skal der være en udveksling af synspunkter med det formål
at give undervisningsministrene mulighed for at give input til Kommissi-
onens arbejde med opdatering af den nuværende dagsorden for moder-
nisering af videregående uddannelser fra 2011.
Det nederlandske formandskab har udarbejdet et debatoplæg, som er
struktureret om tre hovedemner: Øget relevans af de videregående ud-
dannelser gennem en stærkere kobling til arbejdsmarkedet; skabelse af
aktive medborgere med fokus på social- og civilsamfundskompetencer;
og den ændrede rolle for undervisere på videregående uddannelser.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om de relevante dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. maj 2016 for så vidt angår ministerens sagsområde, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
4
Tre landes ministre er inviteret til kort i hver sin runde at præsentere et
konkret eksempel på et politisk initiativ eller projekt, som de andre mini-
stre derefter kan reagere på. Hvert land kan reagere på et af de tre ho-
vedemner.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten. Der vil blive givet indlæg til drøf-
telsen om relevans af videregående uddannelser, hvor man vil tilslutte sig
vigtigheden af dette emne og fremhæve konkrete danske tiltag på områ-
det.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby