Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 240 (Alm. del):
I brev af 27. april 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 240:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Ministeriet: vi har opfundet ’læ-
ringsmålstyret undervisning’”, bragt på folkeskolen.dk den 12. april 2016,
og herunder forholde sig til, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at der tilsy-
neladende intet forskningsmæssigt belæg er for, at læringsmålstyret un-
dervisning har en effekt på elevernes faglige resultater?”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har ikke oplyst at have
”opfundet” læringsmålstyret undervisning. Det, der er oplyst fra ministe-
riets side, er, at læringsmålstyret undervisning er en betegnelse, som mi-
nisteriet og de deltagende vidensmiljøer har valgt som en tilgang til plan-
lægning af undervisning med udgangspunkt i læringsmål/Fælles Mål.
Læringsmålstyret undervisning tager udgangspunkt i en relationsmodel,
som et konsortium bestående af tre professionshøjskoler og medarbejde-
re fra DPU har udviklet for ministeriet.
Rammen for beskrivelsen af den tilgang, betegnelsen dækker over, er
således udviklet i Danmark til brug i en dansk kontekst. Derfor er den i
sin konkrete udformning ikke set i andre lande – og derfor er der i sa-
gens natur heller ikke evidens for denne konkrete ramme.
Rammen tager bl.a. udgangspunkt i, at international forskning, som det
bl.a. ses i John Hatties metaanalyser, viser, at der er evidens for, at arbej-
de med mål, evaluering og feedback har stor betydning for elevernes
læring.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
25-05-2016