Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1637742_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 237 (Alm. del):
I brev af 27. april 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 237:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan kompetencemål samt færdigheds-
og vidensmål bidrager til, at eleverne tilegner sig de kundskaber, som
folkeskoleloven foreskriver?”
Svar:
Det følger af bemærkningerne til lov nr. 406 af 28. april 2014, hvorved
folkeskolelovens § 10, stk. 1, blev ændret, at ”Fælles Mål vil fortsat gene-
relt angive fælles mål for elevernes kundskaber og færdigheder i overens-
stemmelse med folkeskolens formål.” Det faglige indhold for undervis-
ningen i fagene, der afgrænses af kompetence-, færdigheds- og vidensmål
i forenklede Fælles Mål, indeholder således de samme grundlæggende
aspekter af fagene som Fælles Mål 2009. Der er tale om et skift fra et
fokus på undervisningens indhold og en beskrivelse af det indhold, der
skal undervises i, til en kompetencetænkning – altså hvad undervisningen
skal sætte eleven i stand til at gøre.
Begreberne kompetencer, færdigheder og viden dækker – bl.a. på bag-
grund af begrebernes anvendelse i den danske og europæiske kvalifikati-
onsramme for livslang læring, som forenklede Fælles Mål tager udgangs-
punkt i – tilsammen samme betydningsindhold som de tidligere anvendte
begreber kundskaber og færdigheder i Fælles Mål 2009, som de forenk-
lede Fælles Mål har afløst.
Det er på den baggrund min vurdering, at undervisning med udgangs-
punkt i kompetence-, færdigheds- og vidensmål – i lighed med undervis-
ning med udgangspunkt i slut- og trinmål efter Fælles Mål 2009 – vil føre
til, at folkeskolen giver eleverne kundskaber og færdigheder, der bidrager
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at skolen i samarbejde med forældrene også under den nye bekendtgørelse (Fælles Mål) og i den læringsmålstyrede undervisning kan give eleverne kundskaber og færdigheder, sådan som folkeskoleloven fastlår, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
til den alsidige udvikling og dannelse hos eleverne, der er forudsat i fol-
keskolens formålsparagraf.
Ministeriets vejledende ramme, der skal give inspiration til lærerne i deres
arbejde med udgangspunkt i læringsmål (læringsmålstyret undervisning),
er udarbejdet med henblik på at understøtte dette sigte.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby