Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1637748_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 236 (Alm. del):
I brev af 27. april 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 236:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeriet har formuleret 3.990
bindende mål i de nye Fælles Mål, når formålet med folkeskolereformen
netop var at reducere antallet væsentligt? Der henvises til bogen ”Uden
mål og med – forenklede Fælles Mål?” fra 2016 af Keld Skovmand.”
Svar:
De forenklede Fælles Mål er udarbejdet på baggrund af aftalen om en
reform af folkeskolen, hvoraf det fremgår, at ”Fælles Mål præciseres og
forenkles med henblik på at sikre læringsmål, som sætter elevernes læ-
ringsudbytte tydeligere i centrum, og som understøtter skolens arbejde
med målstyret undervisning.”, jf. side 9 i Aftale om et fagligt løft af fol-
keskolen fra juni 2013.
I forbindelse med forenklingen blev der nedsat en såkaldt mastergruppe
med henblik på at udarbejde en master – eller ramme – for arbejdet. Ma-
stergruppen bestod af forskerne Andreas Rasch-Christensen, Jens Ras-
mussen og Morten Misfeldt samt repræsentanter for relevante organisa-
tioner, heriblandt Danmarks Lærerforening (DLF). Udkast til mål for de
enkelte fag blev udarbejdet af arbejdsgrupper bestående af fagpersoner
og praktikere. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling sekreta-
riatsbetjente mastergruppen og arbejdsgrupperne i arbejdet, som blev
gennemført i 2013-14.
Rammerne for arbejdet såvel som de konkrete udkast til forenklede Fæl-
les Mål har i henholdsvis september 2013 og i perioden januar til juni
2014 været drøftet med folkeskoleforligskredsen, som har tilsluttet sig
arbejdet.
25-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om hvorfor ministeriet har formuleret 3.990 bindende mål i de nye Fælles Mål, når formålet med folkeskolereformen netop var at reducere antallet væsentligt, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Jeg har noteret mig, at forskerne Andreas Rasch-Christensen og Jens
Rasmussen fra mastergruppen for forenklingen af Fælles Mål vurderer, at
det mest retvisende er at fokusere på, at der er 215 overordnede kompe-
tencemål og dertilhørende 866 færdigheds- og vidensområder (børneha-
veklassen til 9. klasse). Det er betydeligt lavere end de 2257 mål, der var i
Fælles Mål 2009 på disse klassetrin – og de 3.990 mål, som Keld Skov-
mand nævner i sin bog ”Uden mål og med”(2016).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby