Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1635987_0001.png
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Bilag til besvarelse af BUU alm. del spørgsmål 226
Dato for
godkendel-
se
15. juli 2009.
Godkendel-
se gældende
for skole-
årene
2009/10,
2010/11 og
2011/12.
Den 23. juni
2011 blev
forsøget
forlænget til
31. decem-
ber 2013.
23. juni
2010. God-
kendelse
gældende fra
1. august
2010 til 31.
december
2011. For-
længet til og
med 2013.
23. juni
2010. God-
kendelse
gældende fra
1. august
2010 til 31.
december
2013.
19. oktober
2010. Gæl-
dende for
skoleåret
2010/11
Kommu-
ner + sko-
ler
Aarhus
Kommune,
Vejlby Sko-
le
Type af forsøg
(Frikommuneforsøg/ udfor-
dringsretsforsøg/enkeltstående
forsøg)
Udfordringsretsforsøg*
Begrundelse for forsøget
Formålet med forsøget var bl.a. at styrke
elevernes sociale kompetencer, den fagli-
ge udvikling og muligheden for differen-
tiering. Det vurderedes, at det konkrete
forsøg kunne iværksættes med respekt for
de grundlæggende intentioner med reg-
lerne.
Silkeborg
Kommune,
alle skoler
Udfordringsretsforsøg*
Formålet med forsøget var at organisere
undervisningen på nye måder. Det vurde-
redes, at det konkrete forsøg kunne
iværksættes med respekt for lovgivnin-
gens grundlæggende intentioner, hvad
angår undervisningens tilrettelæggelse og
kvalitet.
Viborg
Kommune,
28 skoler
Udfordringsretsforsøg*
Formålet med forsøget var at organisere
undervisningen på nye måder. Det vurde-
redes, at det konkrete forsøg kunne
iværksættes med respekt for lovgivnin-
gens grundlæggende intentioner, hvad
angår undervisningens tilrettelæggelse og
kvalitet.
Formålet med forsøget var at skabe et
bedre læringsmiljø og et bedre socialt og
fagligt samarbejdsfelt. Det vurderedes, at
det konkrete forsøg kunne iværksættes
med respekt for lovgivningens grundlæg-
gende intentioner, hvad angår undervis-
ningens tilrettelæggelse og kvalitet.
Sorø
Kommune,
Alsted-
Fjenneslev
Skole
Udfordringsretsforsøg*
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om i hvor mange tilfælde danske folkeskoler har fået dispensation til at overstige klasseloftet på 28 elever pr. klasse, og hvilke begrundelser der er givet for dispensationerne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1635987_0002.png
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Bilag til besvarelse af BUU alm. del spørgsmål 226
Skive
Udfordringsretsforsøg*
Kommune,
Vester Sal-
ling Skole
og Dagtil-
buds
(VSD’s)
afdeling i
Lem
6. februar
Rudersdal
Udfordringsretsforsøg*
2012. God- Kommune,
kendelse
Parkvejsko-
gældende fra len og Ka-
1. august
jerødskolen
2012 til 31.
december
2013.
10. marts
2011. God-
kendelse
gældende
for skoleåret
2011/12.
Formålet med forsøget var bl.a. at skabe
inspirerende og bæredygtige udskolings-
miljøer. Det vurderedes, at det konkrete
forsøg kunne iværksættes med respekt for
lovgivningens grundlæggende intentioner,
hvad angår undervisningens tilrettelæg-
gelse og kvalitet.
13. februar
2012. God-
kendelse fra
1. januar
2012 til 31.
december
2015.
9. maj 2012.
Godkendel-
se gældende
fra 1. januar
2012 til 31.
december
2015.
Fredens-
borg
Kommune,
alle skoler
Frikommuneforsøg**
Forsøget var rettet mod årgan-
ge/klassetrin ved de to skoler, som havde
et uhensigtsmæssigt lavt elevtal ved sko-
leårets planlægning. Godkendelse blev
bl.a. givet på baggrund af et ønske om
målrettet og fleksibel anvendelse af med-
arbejderressourcer, der øger muligheden
for øget og fleksibel brug af holddannelse
med henblik på bedst muligt at kunne
tilgodese undervisningsmål og elevernes
behov.
Hensigten med forsøget var overordnet
at støtte elevernes læring, trivsel og enga-
gement i undervisningen og bedre udnyt-
telse af lærernes faglige kompetencer.
Odense
Kommune,
Ubberud
Skole
Frikommuneforsøg**
7. juni 2012.
Godkendel-
se gældende
for skole-
årene
2012/13 og
2014/15.
Holbæk
Kommune,
Kildebjerg-
skolen
Enkeltstående forsøg
Med Odense Kommunes bestræbelser på
at skabe en mere sammenhængende
overgang fra dagtilbud til skole i forbin-
delse børnenes skolestart blev Ubberud
Skole givet mulighed for at etablere klas-
ser, der omfattede elever med skolealder
fra børnehaveklassen til og med 3. klasse i
forbindelse med rullende skolestart og for
i den forbindelse at overskride klasselof-
tet.
Forsøgets hensigt var at give mulighed
for at lave forskellige konstellationer af
hold, både med hensyn til størrelse og
faglighed. Formålet hermed var, at elev-
gruppen skulle få et større udbytte pæda-
gogisk, social og fagligt.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om i hvor mange tilfælde danske folkeskoler har fået dispensation til at overstige klasseloftet på 28 elever pr. klasse, og hvilke begrundelser der er givet for dispensationerne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1635987_0003.png
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Bilag til besvarelse af BUU alm. del spørgsmål 226
3. juli 2012.
Godkendel-
se gældende
for skoleåret
2012/13
8. august
2012. Gæl-
dende fra 1.
august 2012
til 31. de-
cember
2013. For-
længet til
udgangen af
skoleåret
2013/14.
24. oktober
2012.
Odsherred
Kommune,
Egebjerg
Skole
Skive
Kommune,
alle skoler
Enkeltstående forsøg
Formålet med forsøget var bl.a. at sikre
en elevgruppe, som var stor nok til, at
eleverne havde mulighed for at udvikle
sociale kompetencer i et mangfoldigt
fællesskab.
Formålet med forsøget var bl.a. en opti-
mal udnyttelse af de faglige ressourcer på
skolen. Forsøget blev vurderet at være
pædagogisk velbegrundet.
Udfordringsretsforsøg*
Fredericia
Kommune,
alle skoler
Frikommuneforsøg**
3. december
2012. God-
kendelse
gældende fra
1. august
2013 til den
31. decem-
ber 2015.
20. marts
2013. God-
kendelse
gældende
for skole-
årene
2013/14 og
2014/15.
21. april
2016. God-
kendelse for
skoleåret
2016/2017.
Gladsaxe
Kommune
og Gentof-
te Kom-
mune, alle
skoler
Frikommuneforsøg**
Godkendelse blev givet som led i det
generelle frikommuneforsøg. Hensigten
med forsøget var overordnet at støtte
elevernes læring, trivsel og engagement i
undervisningen og bedre udnyttelse af
lærerenes faglige kompetencer.
Formålet med forsøget var bl.a. at støtte
elevernes trivsel engagement og læring i
undervisningen og tilbyde eleverne pas-
sende faglige udfordringer i forskellige
læringsmiljøer.
Viborg
Kommune,
alle skoler
Frikommuneforsøg**
Hensigten med forsøget var overordnet
at støtte elevernes læring, trivsel og enga-
gement i undervisningen og bedre udnyt-
telse af lærernes faglige kompetencer.
Tønder
Kommune
Enkeltstående forsøg
Formålet med forsøget er bl.a. en optimal
udnyttelse af den enkelte medarbejders
kompetencer og læring målrettet 9.-
klasseprøverne og ønsket uddannelses-
retning m.v.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om i hvor mange tilfælde danske folkeskoler har fået dispensation til at overstige klasseloftet på 28 elever pr. klasse, og hvilke begrundelser der er givet for dispensationerne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Bilag til besvarelse af BUU alm. del spørgsmål 226
* Ansøgninger om forsøg under udfordringsretten blev så vidt muligt godkendt inden for følgende
rammer:
• Formålet med lovgivningen skulle fortsat opfyldes under forsøgsperioden.
• Borgernes retssikkerhed måtte ikke kompromitteres.
• Der kunne ikke ske fravigelse af regler, hvis det indebar mulighed for at tilsidesætte tilgrænsende reg-
ler fx konkurrenceretlige regler, EU-regulering mv.
• Der måtte i udgangspunktet ikke være merudgifter forbundet med forsøget. Eventuelle udgifter skulle
i så fald afholdes af den ansøgende kommune, region, institution eller på anden vis fx via relevante pul-
jer og fonde.
• Kvaliteten og sikkerheden for de velfærdsydelser som leveres til borgerne, måtte ikke sættes på spil.
** Som opfølgning på økonomiaftalen for 2015 har regeringen i december 2014 fået vedtaget en æn-
dring af frikommuneloven, der betyder, at perioden for igangsatte frikommuneforsøg forlænges frem til
den 1. juli 2017.
4