Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1632478_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 224 (Alm. del):
I brev af 20. april 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 224:
”Hvilke kvalifikationer er karakteriserende for lærerne på friskolerne, og
hvilke kvalifikationer, som er karakteriserende for lærerne på friskolerne,
mener ministeren vil kunne bidrage til det særlige undervisningsilbud?
Ministeren bedes indhente oplysninger fra Dansk Friskoleforening, så-
fremt ministeren finder det nødvendigt for besvarelsen af spørgsmålet.”
Svar:
Jeg har tiltro til, at de frie grundskoler sørger for, at lærerne på skolerne
er kvalificerede til at undervise såvel elever i den almindelige undervis-
ning som elever i det foreslåede særlige undervisningstilbud, jf. de fore-
slåede ændringer af friskoleloven om optagelse af visse tosprogede elever
i en fri grundskoles særlige tilbud om grundskoleundervisning (L 189).
Det er de frie grundskolers ansvar at sikre, at deres lærere har tilstrække-
ligt med kompetencer til at undervise skolernes elever, herunder også
flygtningebørn på frie grundskoler. Der er i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (friskoleloven) ikke fastsat kvalifikationskrav til lærerne
på frie grundskoler. Der indgår derfor heller ikke forslag om kvalifikati-
onskrav til lærere på frie grundskoler i det fremsatte forslag om ændring
af friskoleloven (§ 5 i udlændinge-, integrations- og boligministerens lov-
forslag nr. L 189 af 4. maj 2016 om ændring af integrationsloven og for-
skellige andre love (Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge
og styrket virksomhedsrettet integrationsprogram mv.)).
I øvrigt har jeg bedt Dansk Friskoleforening og Danmarks Privatskole-
forening om oplysninger om lærernes kvalifikationer på de frie grund-
skoler.
13-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om hvilke kvalifikationer er karakteriserende for lærerne på friskolerne, og hvilke kvalifikationer, som er karakteriserende for lærerne på friskolerne, mener ministeren vil kunne bidrage til det særlige undervisningsilbud, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Dansk Friskoleforening har oplyst, at sammensætningen af personalet på
skoler inden for Dansk Friskoleforening rummer brede fagligheder og
kompetencer, og at mange skoler har gode erfaringer med bredden. For-
eningen oplyser endvidere, at den nyeste undersøgelse fra 2009 af ud-
dannelsesbaggrund for lærere, ledere og børnehaveklasseledere på skoler
inden for Dansk Friskoleforening viser, at der i 2009 var 58 pct. lærerud-
dannede, 8 pct. uddannede på Den Fri Lærerskole, 10 pct. havde pæda-
goguddannelse, 12 pct. videregående uddannelse, 2 pct. håndværksud-
dannelse og 10 pct. havde anden baggrund.
Danmarks Privatskoleforening har oplyst, at de frie grundskoler naturligt
har det formål at ansætte de bedst kvalificerede, men at der i øjeblikket
ikke findes statistik på, hvorledes lærerne på skoler inden for Danmarks
Privatskoleforening er uddannet. Foreningens vurdering er, at omkring
90 pct. af lærerne på privatskolerne er læreruddannede, mens der inden
for de sidste 10 pct. vil være en klar overvægt af akademisk uddannede
medarbejdere. Endvidere oplyser foreningen, at skolerne prioriterer, at
lærerne i fagene er linjefagsuddannede.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby