Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1631438_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. april 2016 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 218
Vil ministeren fremsende en samlet redegørelse for antallet af studerende på de
videregående uddannelser, opgjort efter korte, mellemlange og lange videregående
uddannelser, der har en erhvervsfaglig baggrund og således ikke er optaget på bag-
grund af en studentereksamen? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for
denne gruppes samlede studietid i forhold til den normerede studietid, for denne
gruppes karaktergennemsnit og for denne gruppes gennemførselsprocent sammen-
lignet med studerende med en studentereksamen? Vil ministeren derudover rede-
gøre for beskæftigelsesfrekvensen og indtjeningen for færdiguddannede fra en vi-
deregående uddannelse opgjort efter, om de har henholdsvis en erhvervsfaglig bag-
grund og en gymnasial baggrund?
Svar
I tabel 1-5 nedenfor fremgår hhv. antal studerende, frafald, overskridelse af norme-
ret studietid, ledighed og erhvervsindkomst opdelt på personer med en erhvervs-
faglig baggrund og personer med en gymnasial eller anden baggrund.
I opgørelserne er personer med en erhvervsfaglig baggrund defineret som personer,
der har fuldført en erhvervsuddannelse, inden de har påbegyndt en videregående
uddannelse. Dog indgår personer, som både har fuldført en erhvervsfaglig og en
gymnasial uddannelse som personer med en gymnasial baggrund. Personer med
andet adgangsgrundlag dækker bl.a. over personer med udenlandsk adgangsgrund-
lag.
I
tabel 1
ses, hvor mange studerende på de videregående uddannelser, der er opta-
get på baggrund af en erhvervsfaglig uddannelse. I 2014 udgjorde personer med en
erhvervsfaglig baggrund 13 procent af de studerende på erhvervsakademiuddan-
nelserne, 11 procent af de studerende på professionsbacheloruddannelserne og 1
procent af de studerende på bachelor- og kandidatuddannelserne. I perioden 2010-
2014 skete der et mindre fald i andelen med en erhvervsfaglig baggrund på er-
hvervsakademiuddannelserne (fra 14 pct. til 13 pct.), og en mindre stigning i ande-
len med en erhvervsfaglig uddannelse på professionsbacheloruddannelserne (fra 10
pct. til 11 pct.), mens andelen var konstant på bachelor- og kandidatuddannelser.
11. maj 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/012962-02
Side
1/4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at fremsende en samlet redegørelse for antallet af studerende på de videregående uddannelser, der har en erhvervsfaglig baggrund og således ikke er optaget på baggrund af en studentereksamen, til uddannelses- og forskningsministeren
1631438_0002.png
Tabel 1: Antal studerende på videregående uddannelser fordelt på ad-
gangsgivende eksamen
Adgangsgivende
uddannelse
Erhvervsakademiuddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
Professionsbacheloruddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
Bacheloruddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
Kandidatuddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
2010
2.548
10.564
5.198
18.310
6.909
49.881
12.375
69.165
498
57.087
8.334
65.919
759
42.319
12.657
55.735
2011
2.776
11.594
5.382
19.752
7.265
54.007
13.586
74.858
545
62.309
8.479
71.333
812
43.937
14.042
58.791
2012
2.893
12.771
6.045
21.709
8.033
58.429
14.975
81.437
606
67.064
8.604
76.274
845
45.778
15.073
61.696
2013
3.062
13.692
6.498
23.252
8.844
61.053
15.908
85.805
720
70.912
8.787
80.419
819
48.493
16.165
65.477
2014
3.180
14.925
7.195
25.300
9.372
62.692
16.396
88.460
742
71.359
8.856
80.957
795
51.403
17.491
69.689
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Inkluderer videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort
Af
tabel 2
nedenfor ses det, at frafaldet på erhvervsakademiuddannelserne i perio-
den 2010 til 2014 var lavere for personer med en erhvervsfaglig baggrund end for
personer med en gymnasial baggrund. Derimod var frafaldet på bacheloruddannel-
serne i samme periode højere for personer med en erhvervsfaglig baggrund end for
personer med en gymnasial baggrund. På professionsbacheloruddannelserne kan
der ikke ses et entydigt billede fra 2010 til 2014.
Tabel 2: Frafald inden 5 år efter studiestart fordelt på adgangsgivende
eksamen
Adgangsgivende
uddannelse
Erhvervsakademiuddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
Professionsbacheloruddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
Bacheloruddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
Andet
I alt
2010
27,3%
30,8%
49,4%
34,9%
28,9%
25,5%
32,4%
27,2%
35,6%
31,9%
37,9%
32,8%
2011
25,3%
30,9%
48,6%
34,8%
27,0%
26,1%
31,8%
27,3%
38,5%
31,0%
35,2%
31,6%
2012
24,5%
27,3%
51,1%
33,8%
24,0%
24,5%
32,9%
26,0%
41,4%
29,9%
36,4%
30,9%
2013
22,7%
27,4%
49,5%
34,3%
22,6%
24,1%
32,2%
25,6%
32,5%
27,6%
34,7%
28,6%
2014
24,7%
29,8%
45,2%
33,8%
23,6%
24,6%
33,1%
26,2%
36,5%
29,6%
34,4%
30,3%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Inkluderer videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Årstallet
refererer til det år hvor status på frafald opgøres.
Af
tabel 3
ses, at personer med en erhvervsfaglig baggrund på erhvervsakademiud-
dannelserne i årene 2011 til 2013 gennemsnitligt gennemførte deres uddannelse
Side
2/4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at fremsende en samlet redegørelse for antallet af studerende på de videregående uddannelser, der har en erhvervsfaglig baggrund og således ikke er optaget på baggrund af en studentereksamen, til uddannelses- og forskningsministeren
1631438_0003.png
lidt hurtigere end deres medstuderende med en gymnasial baggrund. I 2014 var der
ingen forskel mellem de to grupper. På professionsbacheloruddannelserne var stu-
derende med en erhvervsfaglig baggrund i årene 2011 til 2014 også gennemsnitligt
hurtigere til at gennemføre deres studie end personer med en gymnasial baggrund.
På bachelor- og kandidatuddannelserne brugte studerende med en erhvervsfaglig
baggrund derimod i alle årene fra 2011 til 2014 i gennemsnit længere tid på at fær-
diggøre deres studier end studerende med en gymnasial uddannelse. Eneste undta-
gelse er i 2014, hvor bachelorstuderende med en erhvervsfagligbaggrund i gennem-
snit gennemførte deres uddannelse hurtigere end de studerende med en gymnasial
baggrund.
Tabel 3: Overskridelse af normeret studetid (i måneder) fordelt på ad-
gangsgivende eksamen
Adgangsgivende ud-
dannelse
Erhvervsakademiuddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Professionsbacheloruddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Bacheloruddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Kandidatuddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
2011
0,0
0,7
0,6
0,5
1,9
1,1
5,3
3,7
3,7
13,1
10,8
10,2
2012
0,4
1,0
0,8
1,4
2,2
1,5
7,6
3,1
3,1
11,1
10,5
9,8
2013
1,1
1,2
1,1
0,6
1,4
0,7
6,4
2,8
2,8
10,9
10,1
9,4
2014
0,8
0,8
0,7
0,9
1,9
1,2
1,2
2,7
2,7
13,5
10,1
9,6
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Inkluderer videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Personer med hverken erhvervsfaglig eller gymnasial baggrund er ikke vist særskilt, men indgår i totalen.
Tabel
4
viser, at i perioden 2007 til 2012 har personer med en erhvervsfaglig bag-
grund, der har gennemført en videregående uddannelse, en højere ledighed end
personer med en gymnasial baggrund. Undtagelserne er dels 2007, hvor personer,
der har fuldført en erhvervsakademiuddannelse med en erhvervsuddannelsesbag-
grund, har en lavere ledighed end de fuldførte med en gymnasial baggrund, og dels
2008, hvor personer, der har fuldført en kandidatuddannelse med en erhvervsud-
dannelsesbaggrund, har en lavere ledighed end de fuldførte med en gymnasial bag-
grund.
Tabel 4: Ledighed 4.-7. kvartal efter fuldførelse fordelt på adgangsgi-
vende eksamen
Adgangsgivende
uddannelse
Erhvervsakademiuddannelser
m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Professionsbacheloruddannelser
Erhvervsudd.
m.v.
Gymnasial udd.
I alt
2007
3,3%
3,9%
4,2%
2,2%
1,9%
2,2%
2008
8,3%
7,4%
7,7%
4,9%
3,2%
3,6%
2009
13,1%
10,6%
11,0%
7,9%
5,7%
6,4%
2010
12,3%
10,4%
10,6%
11,2%
8,2%
8,9%
2011
11,8%
9,4%
9,9%
10,6%
8,9%
9,4%
2012
12,1%
9,9%
10,6%
10,8%
9,5%
10,3%
Side
3/4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at fremsende en samlet redegørelse for antallet af studerende på de videregående uddannelser, der har en erhvervsfaglig baggrund og således ikke er optaget på baggrund af en studentereksamen, til uddannelses- og forskningsministeren
1631438_0004.png
Kandidatuddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
10,8%
5,3%
5,3%
7,7%
8,5%
8,3%
15,5%
12,5%
12,3%
23,3%
13,3%
13,0%
18,9%
13,4%
13,1%
15,8%
13,6%
13,5%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Inkluderer videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Personer med hverken erhvervsfaglig eller gymnasial baggrund er ikke vist særskilt, men indgår i totalen.
Af
tabel 5
ses, at personer med en erhvervsfaglig baggrund, der har gennemført en
erhvervsakademiuddannelse, i hvert af årene 2009 til 2012 har en højere gennem-
snitlig erhvervsindkomst end personer med en gymnasial baggrund, når man ser på
indkomsten 2. år efter afsluttet uddannelse
1
. For personer med en erhvervsfaglig
baggrund, der har gennemført en professionsbachelor, ligger den gennemsnitlige
erhvervsindkomst, målt 2. år efter afsluttet uddannelse, i 2009 og 2010 på omtrent
samme niveau som for professionsbachelorer med en gymnasial baggrund, mens
professionsbachelorer med en erhvervsfaglig baggrund i 2011 og 2012 har en lidt
højere gennemsnitlig erhvervsindkomst end personer med en gymnasial baggrund.
Personer med en erhvervsfaglig baggrund, der har taget en kandidatuddannelse
har, 2. år efter afsluttet uddannelse, en lavere gennemsnitlig erhvervsindkomst end
kandidater med en gymnasial uddannelse, når man ser på årene 2009 til 2011. I
2012 har kandidater med en erhvervsfaglig baggrund en højere gennemsnitlig er-
hvervsindkomst end kandidater med en gymnasial baggrund.
Tabel 5: Gns. erhvervsindkomst 2. år efter fuldførelse fordelt på ad-
gangsgivende eksamenen
Adgangsgivende
uddannelse
Erhvervsakademiuddannelser m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Professionsbacheloruddannelser
m.v.
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
Kandidatuddannelser
Erhvervsudd.
Gymnasial udd.
I alt
2009
291.593
247.830
255.224
297.010
297.036
295.173
328.194
332.104
330.376
2010
307.892
247.358
256.652
285.924
287.444
285.109
307.500
332.948
330.401
2011
320.055
254.151
268.644
295.972
285.523
284.424
321.672
341.097
338.275
2012
313.254
233.040
250.145
299.522
281.078
279.861
350.766
339.575
335.845
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Inkluderer videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Personer med hverken erhvervsfaglig eller gymnasial baggrund er ikke vist særskilt, men indgår i totalen.
I forhold til den del af spørgsmålet, som omhandler karaktergennemsnit for stude-
rende med en erhvervsfaglig baggrund, kan jeg oplyse, at der ikke systematisk op-
gøres oplysninger om karaktergennemsnit på alle videregående uddannelser. Der
er derfor ikke udarbejdet opgørelser, der viser karaktergennemsnittet på de videre-
gående uddannelser for personer med erhvervsfaglig baggrund.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Erhvervsindkomst defineres her som summen af lønindkomst og virksomhedsindkomst
Side
4/4
1