Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. april 2016 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 218
Vil ministeren fremsende en samlet redegørelse for antallet af studerende på de
videregående uddannelser, opgjort efter korte, mellemlange og lange videregående
uddannelser, der har en erhvervsfaglig baggrund og således ikke er optaget på bag-
grund af en studentereksamen? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for
denne gruppes samlede studietid i forhold til den normerede studietid, for denne
gruppes karaktergennemsnit og for denne gruppes gennemførselsprocent sammen-
lignet med studerende med en studentereksamen? Vil ministeren derudover rede-
gøre for beskæftigelsesfrekvensen og indtjeningen for færdiguddannede fra en vi-
deregående uddannelse opgjort efter, om de har henholdsvis en erhvervsfaglig bag-
grund og en gymnasial baggrund?
Svar
I tabel 1-5 nedenfor fremgår hhv. antal studerende, frafald, overskridelse af norme-
ret studietid, ledighed og erhvervsindkomst opdelt på personer med en erhvervs-
faglig baggrund og personer med en gymnasial eller anden baggrund.
I opgørelserne er personer med en erhvervsfaglig baggrund defineret som personer,
der har fuldført en erhvervsuddannelse, inden de har påbegyndt en videregående
uddannelse. Dog indgår personer, som både har fuldført en erhvervsfaglig og en
gymnasial uddannelse som personer med en gymnasial baggrund. Personer med
andet adgangsgrundlag dækker bl.a. over personer med udenlandsk adgangsgrund-
lag.
I
tabel 1
ses, hvor mange studerende på de videregående uddannelser, der er opta-
get på baggrund af en erhvervsfaglig uddannelse. I 2014 udgjorde personer med en
erhvervsfaglig baggrund 13 procent af de studerende på erhvervsakademiuddan-
nelserne, 11 procent af de studerende på professionsbacheloruddannelserne og 1
procent af de studerende på bachelor- og kandidatuddannelserne. I perioden 2010-
2014 skete der et mindre fald i andelen med en erhvervsfaglig baggrund på er-
hvervsakademiuddannelserne (fra 14 pct. til 13 pct.), og en mindre stigning i ande-
len med en erhvervsfaglig uddannelse på professionsbacheloruddannelserne (fra 10
pct. til 11 pct.), mens andelen var konstant på bachelor- og kandidatuddannelser.
11. maj 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/012962-02
Side
1/4