Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1629886_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 217 (Alm. del):
I brev af 14. april 2016 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 217:
”Vil ministeren redegøre for de økonomiske omkostninger, der vil være
forbundet med at sikre AVU-kursister mulighed for at modtage special-
pædagogisk støtte?”
Svar:
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at selvom lovgivningen ikke indehol-
der en forpligtigelse for institutionerne til at yde specialpædagogisk støt-
te, så lægger lovgivningen op til, at institutionerne skal tage hensyn til
kursister med funktionsnedsættelser, fx i eksamenssituationen og i tilret-
telæggelsen af undervisningen.
Skønnet for de økonomiske omkostninger ved at indføre en specialpæ-
dagogisk støtteordning på almen voksenuddannelse (avu) er behæftet
med betydelig usikkerhed, da der ikke foreligger data om omfanget af
støttebehov på avu.
Hvis det forudsættes, at andelen af avu-kursister med støttebehov svarer
til andelen af elever på erhvervsuddannelserne (eud), og at udgiftsniveau-
et for de forskellige støtteformer er det samme, vil den forventede udgift
ligge omkring 11-17 mio. kr. pr. år.
Spændet er udtryk for, at beregningerne tager udgangspunkt i hhv. antal
årselever og antal deltagere. Dette skyldes, at udgifterne til nogle støtte-
former fx anvendelsen af døvetolk følger antallet af undervisningstimer,
mens andre udgifter fx til hjælpemidler følger antallet af deltagere.
Omkostningerne ved at indføre ordningen på avu kan være større end
ovenstående skøn, fordi mange avu-kursister foruden svage faglige for-
9. maj 2016
Sags nr.: 017.241.981
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om de økonomiske omkostninger, der vil være forbundet med at sikre AVU-kursister mulighed for at modtage specialpædagogisk støtte, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
udsætninger har personlige og sociale udfordringer. En del af disse kan
bunde i problemer, som kan afhjælpes med specialpædagogisk støtte.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
2