Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1630441_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 216 (Alm. del):
I brev af 14. april 2016 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Jakob Engel-Schmidt (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 216:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange af landets folkeskoler, privatskoler
og friskoler, der i dag tilbyder undervisning i datakodning? Set i lyset af,
at fritidstilbud til børn og unge, hvor de kan lære at kode, oplever stor
efterspørgsmål og har store ventelister, planlægger ministeren så at tage
initiativer på området? Der henvises til indslag om Coding Pirates, bragt i
TV2 Nyhederne den 11. april kl 22.”
Svar:
Ministeriet er ikke bekendt med systematiske undersøgelser, der belyser
den konkrete undervisningspraksis i relation til datakodning.
Med folkeskolereformen er it og medier tænkt ind som et tværgående
tema i de forenklede Fælles Mål, så it indgår i alle fags faglige mål.
I fysik/kemi for 7.-9. og 10. klasse er simpel programmering desuden
blevet en del af de faglige mål. Dermed er det et krav at arbejde med
programmering i forbindelse med fysik/kemi i arbejdet frem mod Fælles
Mål i faget. Desuden er der i vejledningen til matematik givet inspiration
til, hvordan der kan arbejdes med programmering i forhold til de faglige
mål i matematik.
It og medier eller programmering er dog ikke et selvstændigt fag, og der
er derfor ikke krav om, at grundskoler tilbyder det som selvstændigt fag.
Skoler kan vælge at oprette kommunale valgfag, der sætter fokus på pro-
grammering, men der er ingen systematisk opgørelse af, hvor mange
kommuner der har gjort det.
10-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: MFU spm. om hvor mange af landets folkeskoler, privatskoler og friskoler, der i dag tilbyder undervisning i datakodning, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Styrelsen for It og Læring (STIL) er i løbende dialog med kommunerne,
og på baggrund af en uformel rundspørge er det STIL’s betragtning, at
folkeskoler i nogle af landets kommuner arbejder med programmering,
men det vurderes ikke at være i stort omfang.
Ministeriet er bekendt med Coding Pirates’ aktiviteter, og STIL er invite-
ret med i et samarbejde mellem IT-Branchen og Coding Pirates, som skal
gennemføre coding camps på skoler i udvalgte kommuner. IT-
Brancheforeningens mål med initiativet er at give børn og unge it-
kompetencer, som ikke blot omhandler datakodning, men også de man-
ge muligheder, som åbner sig, når man forstår, hvordan it fungerer.
Ministeriet følger dette arbejde med stor interesse, da det er et godt ek-
sempel på intentionerne om en mere åben skole, hvor det omgivende
samfund indgår i skolernes læringsaktiviteter.
Ministeriet vil i forbindelse med udarbejdelse af en strategi for digital
læring arbejde videre med forskellige initiativer, som kan styrke elevernes
it-kompetencer, der i den sammenhæng forstås bredere end blot pro-
grammering og datakodning.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby