Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1631013_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 215 (Alm. del):
I brev af 12. april 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 215:
”Hvordan sikres det, at forældrene til et flygtningebarn får mulighed for
at vurdere, om undervisningen står mål med, hvad der normalt kræves i
folkeskolen?”
Svar:
I henhold til lovforslaget er det den enkelte kommunalbestyrelses ansvar
at sørge for, at undervisningen i det særlige undervisningstilbud om
grundskoleundervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, og at alle elever får en undervisning, som modsvarer deres
forudsætninger og behov.
Det betyder, at tilsynet med tilbuddet i henhold til lovforslaget er organi-
seret på samme måde, som det er tilfældet for folkeskolen.
Forældre, som er usikre i forhold til kvaliteten af deres barns skoletilbud,
må derfor rette henvendelse til kommunalbestyrelsen, hvad enten barnet
er indskrevet i folkeskolen eller ved et særligt tilbud om grundskoleun-
dervisning.
Jeg har grundlæggende tillid til, at kommunerne lever op til de opgaver,
som Folketinget pålægger dem, hvad enten det gælder driften af folke-
skolen eller særlige tilbud om grundskoleundervisning.
Herudover følger det af lovforslaget, at mit ministerium, som det også er
tilfældet for folkeskolen, skal føre et kvalitetstilsyn med tilbuddene.
Et tilsyn på dette område vil naturligvis skulle tilrettelægges andersledes
end kvalitetstilsynet med folkeskolen, idet der jo her er tale om korte
10-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om hvordan det sikres, at forældrene til et flygtningebarn får mulighed for at vurdere, om undervisningen står mål med, hvad der normalt kræves i folkeskolen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
forløb af op til to års varighed, som ikke nødvendigvis afsluttes eller eva-
lueres med sammenlignelige prøver og test.
Derfor vil et kvalitetstilsyn skulle tilrettelægges, så det tager hensyn hertil
og med fokus på tilbuddenes fokus for målgruppen. Her gælder det na-
turligvis, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræ-
ves i folkeskolen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby