Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1631019_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 199 (Alm. del):
I brev af 11. april 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 199:
”Vil ministeren redegøre for resultaterne af de to rapporter, ministeriet
har fået udarbejdet af henholdsvis Rambøll (”Litteraturstudie om modta-
gelsestilbud for nyankomne elever”, oktober 2015) og EVA (”Basisun-
dervisning for tosprogede elever i modtagelsesklasser”, 2016) i forhold til
betydningen af klasselofter for en succesfuld integration og undervis-
ning? Ministeren bedes på den baggrund redegøre for regeringens ønske
om at etablere et nyt særligt tilbud til flygtningebørn uden krav til under-
visningsklasselofter og for regeringens ønske om at hæve klasseloftet fra
12 til 15 (18) elever i de eksisterende modtagelsesklasser?”
Svar:
De to rapporter forholder sig ikke direkte til betydningen af klasselofter
for en succesfuld integration og undervisning. I Skandinavien er det ale-
ne i Danmark, der er klasselofter.
Når det er sagt, så er der et stort sammenfald mellem de lovgivnings-
mæssige rammer for undervisningen af nyankomne elever både i Dan-
mark, Sverige og Norge. Målsætningen for basisundervisningen er, at
eleverne så hurtigt som muligt skal tilegne sig det danske/ svenske/ nor-
ske sprog og blive i stand til at nå kompetencemålene for det pågældende
klassetrin, så de kan følge den ordinære undervisning i grundskolen.
Med topartsaftalen fra den 18. marts 2016 mellem regeringen og KL har
regeringen imødekommet kommunernes ønske om mere fleksible ram-
mer for modtagelsestilbud til nyankomne elever.
09-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om hvordan ministeren forventer, at det vil påvirke kvaliteten af undervisningen og elevernes udbytte heraf, hvis modtagerklasserne, som regeringen foreslår, bliver op til 50 % større, og hvis der åbnes for, at en 5. klasses elev kan undervises sammen med en 9. klasses elev, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Større frihedsgrader behøver ikke at betyde, at man gør det forkerte. De
særlige tilbud og ønsket om at hæve klasseloftet fra 12 til 15 (18), når det
vurderes pædagogisk forsvarligt, skal ses i den sammenhæng.
Afhængig af de lokale forhold kan der være flere forskellige succesfulde
måder at organisere undervisningen af de nyankomne flygtningebørn på.
Den måde, kommunerne hidtil har organiseret det på, har ikke nødven-
digvis været den mest effektfulde.
Jeg forventer, at kommuner og skoler bruger de mere fleksible rammer
til at tilrettelægge succesfulde undervisningstilbud, som imødekommer
elevernes forudsætninger og behov, og som tænkes sammen med almen-
området, hvor børnene jo skal hen efter højst to år i fx en modtagelses-
klasse.
Jeg vil desuden gøre opmærksom på, at lovforslaget om kommunale sær-
lige tilbud om grundskoleundervisning til visse udenlandske børn og
unge evalueres efter 2�½ år, og at der føres løbende tilsyn med kvaliteten i
tilbuddet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby