Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1631018_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 213 (Alm. del):
I brev af 12. april 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 213:
”Hvordan forventer ministeren, at det vil påvirke kvaliteten af undervis-
ningen og elevernes udbytte heraf, hvis modtagerklasserne, som regerin-
gen foreslår, bliver op til 50 % større, og hvis der åbnes for, at en 5. klas-
ses elev kan undervises sammen med en 9. klasses elev?”
Svar:
Et af elementerne i regeringens aftale med KL om bedre rammer for at
modtage og integrere flygtninge handler om at lempe rammerne for
modtagelsesklasser. Der er bl.a. tale om, at det skal være muligt for en
kommunalbestyrelse at beslutte at hæve elevtallet fra 12 til 15 (og op til
18 hvis overvejende samme sproglige baggrund), hvis det vurderes at
være pædagogisk forsvarligt. Derudover vil kravet om, at en modtagel-
sesklasse højst må spænde over tre klassetrin, hæves til højest fem, hvis
eleverne overvejende har samme sproglige- og læringsmæssige baggrun-
de.
Det er ikke hensigten, at lempelserne skal medføre konsekvenser for
kvaliteten af undervisningen i modtagelsesklasserne. Den undervisning,
som finder sted i modtagelsesklasser, skal fortsat opfylde de samme krav
til kvalitet, som almindeligvis gør sig gældende. Jeg har en klar forvent-
ning om, at kommunerne – hvis de vælger at gøre brug af muligheden
for at hæve elevtallet – påtager sig deres ansvar for at bruge de mere flek-
sible rammer for modtagelsesklasser på en pædagogisk forsvarlig måde til
gavn for eleverne, så det ikke får konsekvenser for kvaliteten af under-
visningen.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at i Skandinavien er det alene i Danmark, der er
klasselofter. Se mit svar på udvalgets spørgsmål 199 (Alm. del).
10-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om hvordan ministeren forventer, at det vil påvirke kvaliteten af undervisningen og elevernes udbytte heraf, hvis modtagerklasserne, som regeringen foreslår, bliver op til 50 % større, og hvis der åbnes for, at en 5. klasses elev kan undervises sammen med en 9. klasses elev, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Elever må højst gå i en modtagelsesklasse i to år, og formålet med mod-
tagelsesklasser er, at eleverne skal lære dansk, så de kan deltage i under-
visningen i en almindelig klasse og senere kan komme godt videre i ud-
dannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Kommunerne og skolerne har
derfor også selv en interesse i at sørge for, at elever i en modtagelsesklas-
se får en god undervisning, så de får nogle gode forudsætninger for at
indgå i den almindelige undervisning senere hen.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling er i øvrigt i gang med
at få udarbejdet et vejlednings- og inspirationsmateriale om sproglig ud-
vikling, og ministeriets læringskonsulenter tilbyder vejledning gennem
kommunale vejledningsforløb, temadage og åbning af en hotline, så
kommuner og skoler kan få den nødvendige sparring og vejledning om
området.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby