Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1631016_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 200 (Alm. del):
I brev af 11. april 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 200:
”Vil ministeren redegøre for det forskningsmæssige belæg og de interna-
tionale erfaringer, der ligger bag regeringens forslag om at oprette et nyt
særligt tilbud til flygtningebørn, som betyder, at de ekskluderes fra folke-
skolen?”
Svar:
Det har aldrig indgået i begrundelsen for at oprette et nyt særligt tilbud til
flygtningebørn, at der skulle være direkte forskningsmæssigt belæg her-
for.
Som det fremgår af litteraturstudiet fra Rambøll om internationale erfa-
ringer med modtagelsestilbud for nyankomne tosprogede elever, er der
dog ikke kun én god måde at tilrettelægge modtagelsestilbud og integra-
tionsopgaven på, og det er ikke sådan, at kommunernes nuværende til-
bud nødvendigvis har været lige vellykkede alle steder.
Formålet med det særlige grundskoletilbud er at sikre, at kommunerne i
tilrettelæggelsen af deres undervisningstilbud til de nyankomne flygtnin-
gebørn i en overgangsfase på op til to år får den fornødne fleksibilitet, så
børnene, når de har opnået de nødvendige forudsætninger og sproglige
færdigheder, gradvis kan overføres til folkeskolens almindelige undervis-
ning. Sigtet er herefter, at de på lige fod med danske børn får mulighed
for uddannelse og beskæftigelse og derigennem bliver aktive medborgere
i det danske samfund.
Modtagelsestilbud, hvad enten de organiseres i regi af folkeskolen eller et
særligt grundskoletilbud, handler om at sikre hurtig og korrekt uddannel-
se til børn og unge, så de hurtigt lærer sproget m.v. Det er netop for at
09-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om at redegøre for det forskningsmæssige belæg og de internationale erfaringer, der ligger bag regeringens forslag om at oprette et nyt særligt tilbud til flygtningebørn, som betyder, at de helt ekskluderes fra den almindelige grundskole/folkeskole, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
undgå, at omkostningerne – både de menneskelige og økonomiske –
vokser og ender med at blive flere gange dyrere.
Afhængig af de lokale forhold kan der være flere forskellige succesfulde
måder at organisere undervisningen af de nyankomne flygtningebørn på.
Den måde, kommunerne hidtil har organiseret det på, har ikke nødven-
digvis været den mest effektfulde. Derfor forventer jeg også, at kommu-
ner og skoler bruger de mere fleksible rammer til at tilrettelægge nogle
gode succesfulde undervisningstilbud med inddragelse af den viden, der
er på området om, hvad der virker, herunder bl.a. det litteraturstudie om
modtagelsestilbud for nyankomne elever, som er gennemført af Rambøll
Management.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby