Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1628942_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder.
Anledning
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål X-Z
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra
Jacob Mark (SF)
12. april 2016 kl. 14.00 – 15.00
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål X
Hvad er ministrenes holdning til, at det i et internt notat fra KL
vurderes, at kommunerne i år skal oprette 80 daginstitutioner,
ansætte 1200 flere pædagoger og 300 modtageklasser for at
kunne bistå de mange flygtninge, der ventes at komme til
Danmark i år, herunder hvad kommunernes nuværende mulighed
er for opfylde dette? Der henvises til artiklen ”Internt KL-notat viser
historisk flygtningepres i kommunerne” bragt på pol.dk den 10.
januar 2016.
Samrådsspørgsmål Y
Hvilke konsekvenser mener ministrene det vil få for de tilkomne
børn og unge samt for integrationsindsatsen, hvis kommunerne
ikke kan sikre et tilstrækkeligt antal lærere og pædagoger i
henholdsvis skoler og børnehaver?
Samrådsspørgsmål Z
Hvilke konsekvenser mener ministrene det vil få for trivsel og
læring i modtageklasserne, hvis normeringen stiger grundet det
øgede antal flygtninge?
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0002.png
[Indledning]
Tak for spørgsmålene om rammerne for kommunernes
integrationsopgaver på undervisnings- og dagtilbudsområdet. Jeg
ser det som en god anledning til at fortælle om den aftale, som vi i
regeringen indgik med KL kort før påske.
Jeg vil svare samlet med hovedvægt på de aspekter, der ligger
inden for mit ministerområde – dvs. på de mere overordnede
rammer for opgaveløsningen i kommunerne. Ministeren for børn,
undervisning og ligestilling vil herefter bl.a. kunne svare nærmere
på spørgsmålene omkring undervisning, læring og trivsel mv.
[Historisk mange flygtninge]
Der er ingen tvivl om, at vi står over for en stor udfordring med at
modtage og integrere ekstraordinært mange flygtninge. Det
gælder hele vores samfund og selvfølgelig i høj grad den
offentlige sektor – både kommunerne og staten. Vi har et fælles
ansvar for at løse denne udfordring.
Tilstrømningen af flygtninge tog til i 2015. I Danmark registrerede
vi mere end 21.000 asylansøgere i 2015 og omkring 10.600 blev
boligplaceret i kommunerne. Udlændingestyrelsen forventer, at
der i år skal boligplaceres 17.000 flygtninge rundt om i
kommunerne. Hertil forventes i 2016 i omegnen af 8.000
familiesammenførte til flygtninge, som også skal integreres i
kommunerne.
Danmark er et lille land. Vi skal ikke modtage flere flygtninge, end
vi kan håndtere. Regeringen har derfor også taget en lang række
initiativer for bl.a. at mindske antallet af personer, der søger asyl i
Danmark.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0003.png
[Kommunernes integrationsopgave]
Når asylansøgere kommer til landet, er der en vis
sagsbehandlingstid hos udlændingemyndighederne. Derfor vil der
også være en forsinkelse i forhold til, hvornår det stigende antal
flygtninge overgives til kommunerne.
Og indtil de gør det, er det staten, der bærer den fulde udgift, da
staten har ansvaret for asylansøgerne i den første fase – både
juridisk og økonomisk. Det er først, når asylansøgerne får meddelt
ophold og boligplaceres, at kommunerne får ansvaret.
Denne forsinkelse er også værd at huske på i forhold til
kommunernes integrationsopgave og økonomi i 2016.
Kommunerne har ansvaret for boligplaceringen og integrationen af
de flygtninge, som har fået ophold i Danmark. De direkte udgifter
til integrationsopgaven ligger derfor også i kommunerne. Men en
række finansieringsordninger, udligning mv. tager hånd om
kommunernes udgifter og forskelle i kommunernes vilkår.
Fx dækkes kommunernes overførselsudgifter til flygtninge under
ét af staten via refusioner, bloktilskud mv. Tilsvarende er en række
særlige serviceudgifter dækket af refusion eller tilskud.
[Bedre rammer for den kommunale integrationsindsats]
Når det er sagt, så anerkender regeringen, at antallet af flygtninge
er en stor udfordring for mange kommuner, og at den nuværende
situation medfører et pres på den kommunale service. Bl.a. står
flere kommuner over for en stor opgave med at finde egnede
boliger og med at håndtere et stort antal nye flygtninge og
familiesammenførte i de kommunale daginstitutioner,
modtageklasser mv.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0004.png
Regeringen anerkender også, at udfordringen med at modtage og
integrere et ekstraordinært højt antal flygtninge stiller krav til
prioritering i kommunerne for at kunne leve op til de vedtagne
budgetter for 2016.
Regeringen inviterede derfor KL til en dialog om, hvordan vi
sammen kan gøre integrationsindsatsen bedre og billigere
gennem konkrete og betydelige lempelser af kommunernes
integrationsopgaver – bl.a. med afsæt i kommunernes egne
forslag.
For regeringen er det vigtigt, at kommunerne har den nødvendige
fleksibilitet i rammerne for deres integrationsindsats for at kunne
håndtere de personer, der får opholdstilladelse i landet.
Kommunerne skal bruge tiden meningsfuldt og på bl.a. at få de
nytilkomne hurtigt i job – og ikke på uhensigtsmæssige procedurer
og regler.
Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi i regeringen er blevet enige
med KL om en hel række konkrete forenklingsinitiativer, som
samlet set lemper de krav, der stilles til kommunerne. Initiativerne
er med til at sikre en større grad af fleksibilitet i kommunernes
opgave med at modtage og integrere de mange nye flygtninge og
familiesammenførte. Samtidig intensiverer vi med aftalen fokus på
en tidlig og målrettet beskæftigelsesindsats.
Regeringen er samlet set blevet enig med KL om mere end 50
initiativer, som fremadrettet sikrer en bedre og billigere
integrationsindsats. Vi har bl.a. aftalt at lempe kravene til
boligplacering, modtageklasser, sprogstimulering mv.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0005.png
Det skal samlet medvirke til at lette kommunernes arbejde med at
finde bolig og integrere de nye flygtninge – og give større
fleksibilitet til prioriteringen af disse opgaver inden for
kommunernes samlede opgaveportefølje, så de netop ikke
unødigt presser fx udgifterne til daginstitutioner og folkeskoler.
[Rammerne for kommunernes serviceudgifter i 2016]
Regering er samtidig enige med KL om at drøfte økonomien på
integrationsområdet, når vi sidst på foråret forhandler
kommunernes økonomi for 2017.
I forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2017 vil vi ligeledes
vurdere de økonomiske konsekvenser af det stigende antal
flygtninge og familiesammenførte i kommunerne i 2016.
Servicerammen for 2016 ligger dog efter vanlig praksis fast med
den økonomiaftale, der blev indgået i sommers mellem regeringen
og KL. Da vi indgik aftalen var vi bekendt med den ekstraordinære
tilstrømning af flygtninge, hvilket også har udløst ekstraordinære
integrations- og investeringstilskud til kommunerne i både 2015 og
2016.
Den kommunale serviceramme er en samlet ramme, og det er
ikke på forhånd fastlagt, hvordan kommunerne skal prioritere de
enkelte serviceområder inden for rammen. Udgiftspresset på de
enkelte områder varierer over årene, og derfor vil kommunernes
prioriteringer inden for rammen være forskellige fra år til år. Det er
fx tilfældet, når antallet af ældre stiger, samtidig med at børnetallet
falder. Der er således ikke forudsat en justering af servicerammen
i løbet af året som følge af udsving i udviklingen på enkelte
udgiftsområder.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0006.png
Det er altså op til kommunerne at få enderne til at mødes i 2016
inden for den aftalte og fuldt finansierede serviceramme på knap
240 mia. kr.
I regeringen anerkender vi, at det stiller krav til prioritering i
kommunerne. Men med integrationsaftalen med KL giver vi som
sagt også kommunerne væsentligt bedre betingelser for denne
prioritering.
[Økonomieftersyn og ny finansiering]
I økonomiaftalen for 2016 aftalte vi med KL at gennemføre et
eftersyn af den samlede økonomi på integrationsområdet,
herunder de grundtilskud og resultattilskud, som kommunerne
modtager i forbindelse med integrationsprogrammet.
På baggrund af eftersynet har vi med KL drøftet den nuværende
finansiering af integrationsindsatsen. I regeringen har vi lagt vægt
på, at finansieringen fokuseres, så den i højere grad går til de
kommuner, der har flest udgifter til modtagelse af flygtninge – og
til de kommuner, der skaber de bedste resultater i
integrationsindsatsen.
Regeringen vil bl.a. i lyset af det ekstraordinære antal flygtninge
forhøje grundtilskuddet for flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge med 50 pct. i 2017 og 2018. På den måde vil en øget
andel af finansieringen af kommunerne følge med den enkelte
flygtning og familiesammenførte til flygtninge.
Men allerede for i år er vi enige med KL om også at forhøje det
ekstraordinære integrationstilskud med 225 mio. kr., så
kommunerne i alt vil have fået 425 mio. kr. ekstra i tilskud i 2016.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0007.png
Vi er også blevet enige med KL om en kontant belønning til de
kommuner, der får flygtninge i arbejde. Den enkelte kommune
modtager et tilskud på 25.000 kr. for hver ekstra flygtning, der
kommer i ustøttet beskæftigelse i 2016 og 2017. Det er samtidig
aftalt, at den kommunale serviceramme løftes i 2017 og 2018,
svarende til det samlede udmøntede tilskud. Kommunerne vil
altså kunne bruge belønningen til at løfte de kommunale
serviceudgifter på fx dagtilbuds- og skoleområdet.
Desuden indgår det i aftalen med KL, at regeringen giver
kommunerne en økonomisk håndsrækning til etablering af nye
boliger – både på den korte og lange bane.
Således afsættes en statslig pulje på 150 mio. kr. til
medfinansiering af etableringen af midlertidige boliger til
flygtninge. Dertil afsættes 640 mio. kr. i 2016 til statslig
medfinansiering af det kommunale grundkapitalindskud til små og
billige almene boliger. Det giver samlet set mulighed for at
etablere omkring 12.000 nye boliger.
Og derudover kommer, at staten i 2016 og 2017 vil yde refusion
på 50 pct. af kommunernes serviceudgifter til midlertidig
indkvartering. Dermed frigøres der midler, som kommunerne kan
anvende på andre områder – eksempelvis på børneområdet.
Regeringen har således aftalt en række tiltag med KL, der også vil
aflaste kommunernes økonomi.
[Afslutning]
Som jeg sagde i starten af min tale, så står vi som samfund over
for en stor fælles udfordring med at modtage og integrere historisk
mange flygtninge. Det gælder både kommunerne og staten.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversende at talepapir fra samrådet den 12/4-16 om behovet for et øget antal daginstitutioner, modtageklasser m.vm., som følge af det øgede antal flygtninge, til social- og indenrigsministeren
1628942_0008.png
De mange nye flygtninge presser vores økonomi og stiller krav til
effektivisering og prioritering. Derfor har regeringen også
gennemført en lang række initiativer for at nedbringe antallet af
asylansøgere, der kommer til Danmark.
Desuden har regeringen indgået en aftale med KL om at gøre
integrationsindsatsen bedre og billigere gennem konkrete og
betydelige lempelser af kommunernes integrationsopgaver bl.a. i
forhold til modtageklasser, sprogstimulering mv.
Samtidig bliver finansieringen styrket og mere fokuseret. Der
følger flere penge med den enkelte flygtning, og kommunerne får
en endnu større gevinst, når de gør det rigtige – og får flygtninge
hurtigt i job.
Jeg mener alt i alt, at der med aftalen med KL er opnået bedre
rammer for kommunernes løsning og prioritering af opgaverne
som følge af de mange nye flygtninge. Det vil også få betydning
for kommunernes opgaveløsning på de enkelte sektorområder.
Jeg vil overlade til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
bl.a. at uddybe nærmere i forhold til skole- og dagtilbudsområdet.
Tak for ordet.
7