Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1622092_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 206 (Alm. del):
I brev af 12. april 2016 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 206:
”Vil ministeren i forlængelse af regeringens udkast til lovforslag om
kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til udenlandske
børn og unge redegøre for, hvilke kriterier der skal ligge til grund for
skoleledelsens vurdering af, om en elev har behov for at komme i en
modtagelsesklasse med en lavere klassekvotient?”
Svar:
Ved elevens optagelse i folkeskolen er det skolens leder, der – med for-
nøden inddragelse af sagkyndig bistand og efter samråd med forældrene
og eleven – beslutter, hvorvidt den enkelte elev har behov for sprogstøt-
te, og i givet fald hvordan eleven skal gives undervisning i dansk som
andetsprog.
Det er dermed skolens leder, der beslutter, om en elev skal optages i en
almindelig klasse eller, hvis betingelserne herfor er opfyldte, henvises til
undervisning i modtagelsesklasse og i givet fald hvilken modtagelsesklas-
se.
Skolens leder skal sørge for, at elever med et sprogstøttebehov får den
undervisning i dansk som andetsprog, som deres sprogstøttebehov tilsi-
ger. Hvis skolelederen vurderer, at eleven har et sprogstøttebehov, der
gør det nødvendigt at indskrive eleven i en modtagelsesklasse, skal sko-
lens leder sørge for, at eleven optages i en klasse, hvor elevens sprogstøt-
tebehov kan imødekommes.
Der kan være mange forskelige hensyn og lokale forhold, som kan spille
ind på vurderingen af, hvilken klasse den enkelte elev mest hensigtsmæs-
sigt kan indskrives i. Det kan fx være faktorer som elevsammensætnin-
18-04-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om hvilke kriterier der skal ligge til grund for skoledelsens vurdering af, om en elev har behov for at komme i en modtagelsesklasse med en lavere klassekvotient, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
gen i klassen, om der er tale om traumatiserede elever eller elever med
særlige behov, klassens faglige og sproglige niveau, organiseringen af
undervisningen, lærernes kompetencer og støttepersoner mv.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby