Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 200 (Alm. del):
I brev af 11. april 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 200:
”Vil ministeren redegøre for det forskningsmæssige belæg og de interna-
tionale erfaringer, der ligger bag regeringens forslag om at oprette et nyt
særligt tilbud til flygtningebørn, som betyder, at de ekskluderes fra folke-
skolen?”
Svar:
Det har aldrig indgået i begrundelsen for at oprette et nyt særligt tilbud til
flygtningebørn, at der skulle være direkte forskningsmæssigt belæg her-
for.
Som det fremgår af litteraturstudiet fra Rambøll om internationale erfa-
ringer med modtagelsestilbud for nyankomne tosprogede elever, er der
dog ikke kun én god måde at tilrettelægge modtagelsestilbud og integra-
tionsopgaven på, og det er ikke sådan, at kommunernes nuværende til-
bud nødvendigvis har været lige vellykkede alle steder.
Formålet med det særlige grundskoletilbud er at sikre, at kommunerne i
tilrettelæggelsen af deres undervisningstilbud til de nyankomne flygtnin-
gebørn i en overgangsfase på op til to år får den fornødne fleksibilitet, så
børnene, når de har opnået de nødvendige forudsætninger og sproglige
færdigheder, gradvis kan overføres til folkeskolens almindelige undervis-
ning. Sigtet er herefter, at de på lige fod med danske børn får mulighed
for uddannelse og beskæftigelse og derigennem bliver aktive medborgere
i det danske samfund.
Modtagelsestilbud, hvad enten de organiseres i regi af folkeskolen eller et
særligt grundskoletilbud, handler om at sikre hurtig og korrekt uddannel-
se til børn og unge, så de hurtigt lærer sproget m.v. Det er netop for at
09-05-2016