Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 199 (Alm. del):
I brev af 11. april 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 199:
”Vil ministeren redegøre for resultaterne af de to rapporter, ministeriet
har fået udarbejdet af henholdsvis Rambøll (”Litteraturstudie om modta-
gelsestilbud for nyankomne elever”, oktober 2015) og EVA (”Basisun-
dervisning for tosprogede elever i modtagelsesklasser”, 2016) i forhold til
betydningen af klasselofter for en succesfuld integration og undervis-
ning? Ministeren bedes på den baggrund redegøre for regeringens ønske
om at etablere et nyt særligt tilbud til flygtningebørn uden krav til under-
visningsklasselofter og for regeringens ønske om at hæve klasseloftet fra
12 til 15 (18) elever i de eksisterende modtagelsesklasser?”
Svar:
De to rapporter forholder sig ikke direkte til betydningen af klasselofter
for en succesfuld integration og undervisning. I Skandinavien er det ale-
ne i Danmark, der er klasselofter.
Når det er sagt, så er der et stort sammenfald mellem de lovgivnings-
mæssige rammer for undervisningen af nyankomne elever både i Dan-
mark, Sverige og Norge. Målsætningen for basisundervisningen er, at
eleverne så hurtigt som muligt skal tilegne sig det danske/ svenske/ nor-
ske sprog og blive i stand til at nå kompetencemålene for det pågældende
klassetrin, så de kan følge den ordinære undervisning i grundskolen.
Med topartsaftalen fra den 18. marts 2016 mellem regeringen og KL har
regeringen imødekommet kommunernes ønske om mere fleksible ram-
mer for modtagelsestilbud til nyankomne elever.
09-05-2016