Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1630066_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 198 (Alm. del):
I brev af 11. april 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 198:
”Vil ministeren redegøre for resultaterne af de to rapporter, ministeriet
har fået udarbejdet af henholdsvis Rambøll (”Litteraturstudie om modta-
gelsestilbud for nyankomne elever”, oktober 2015) og EVA (”Basisun-
dervisning for tosprogede elever i modtagelsesklasser”, 2016) i forhold til
lærerens særlige kvalifikationer og betydning af dette for undervisnings-
differentiering og den faglige undervisning? Ministeren bedes på den
baggrund redegøre for regeringens ønske om at oprette et nyt særligt
tilbud til flygtningebørn, som ikke indbefatter krav til lærernes undervis-
ningskompetencer.”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har fået gennemført de
to undersøgelser for at give ministeriet et bedre overblik over praksis, der
kan kvalificere vejledningen til skoler og kommuner. Foruden de to un-
dersøgelser følger en rapport fra EVA senere i foråret 2016 om praksis
helt tæt på. Rapporten udarbejdes på baggrund af casebesøg på seks for-
skellige skoler.
Litteraturstudiet gennemført af Rambøll understreger betydningen af, at
det undervisende personale har de nødvendige kompetencer, og at der er
fokus på undervisningsdifferentiering, og at undervisningen er knyttet til
fagenes indhold.
Det fremgår af EVA’s undersøgelse, at kommunerne har en væsentlig
opgave med hensyn til at rekruttere og efteruddanne lærere til basisun-
dervisningen i forlængelse af den markante udvikling med modtagelse af
mange nye flygtningebørn, som kommunerne gennemgår lige nu. Samti-
dig oplever kommunerne dog også, at der er stor interesse blandt lærere-
09-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om at redegøre for resultaterne af de to rapporter, ministeriet har fået udarbejdet af henholdsvis Rambøll (Litteraturstudie om modtagelsestilbud for nyankomne elever, oktober 2015) og EVA (Basisundervisning for tosprogede elever i modtagelsesklasser, 2016) i forhold til lærerens særlige kvalifikationer og betydning af dette for undervisningsdifferentiering og den faglige undervisning, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
ne for at undervise i modtagelsesklasser og på hold. Og udover de for-
melle kompetencer fremhæver en række skoler selv betydningen af at
have forskellige uformelle kompetencer, hvis man skal undervise i en
modtagelsesklasse, fx motivation og en anerkendende tilgang til både
elever og forældre og en vis robusthed.
Hvad angår regeringens ønske om at oprette et nyt særligt tilbud til flygt-
ningebørn, så er formålet at give fleksibilitet til at handle på de helt aktu-
elle udfordringer. Det handler derimod ikke om at lempe kravene til un-
dervisningens kvalitet, eller at kommunerne skal kunne spare penge ved
at oprette ringere basistilbud uden for folkeskoleloven.
De frihedsgrader, som kommunalbestyrelsen får, ændrer ikke ved, at
undervisningen naturligvis skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræ-
ves i folkeskolen. Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at det
sker. Det forhold, at det særlige tilbud til flygtningebørn ikke indeholder
formelle kvalifikationskrav til lærerpersonalet, skal også ses i dette per-
spektiv. Det betyder også, at kommunerne med det særlige tilbud vil få
mulighed for at ansætte eksempelvis en psykolog, børnerådgiver, social-
pædagog eller en anden person, som kommunen mener med fordel kan
knyttes op på modtagelsestilbuddet til flygtningebørn.
Det særlige tilbud handler om at sikre hurtig og korrekt uddannelse til
børn og unge, så de hurtigt lærer sproget og får fagligt udbytte netop for
at undgå, at omkostningerne – både menneskeligt og økonomisk – bliver
uoverskuelige.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby